פקחי רשות הטבע והגנים איתרו בשבת האחרונה נשר בשטח פתוח בין טירת הכרמל לנחל ספינים כשהוא סובל מחבלות רבות וכנף שבורה. הוא אותר לאחר שהמשדר שלו התריע כי הוא לא זז ומצוי על הקרקע.
בעל החיים הועבר מידית לטיפול בבית החולים לחיות בר של רשות הטבע והגנים והספארי, ולאחר יממה נקבע מותו כשסיבת המוות אינה ידועה.
2 צפייה בגלריה
נשר שנמצא מת בכרמל
נשר שנמצא מת בכרמל
הנשר שנמצא בכרמל
(צילום: גל שגיא, רשות הטבע והגנים )
הנשר שמת הוא בוגר בן 12, שנולד בגרעין רבייה בירושלים ושוחרר בכרמל כשהיה בן שנתיים. מבדיקה שנערכה עולה שהוא חלק מזוג מקנן. הנשרים הם מונוגמיים, וחולקים את הקינון והדגירה על הביצה. המשמעות היא שקיים חשש כרגע שהקינון ייכשל, וברשות הטבע והגנים בוחנים מהי הדרך הטובה ביותר להציל את ביצת הנשר.
יגאל מילר, אחראי גרעין רבייה ברשות הטבע והגנים, אמר כי "פציעה מהסוג שראינו בנשר זה איננה שכיחה וברוב המקרים הנשרים נפגעים כתוצאה מהרעלות של פגרים ושימוש בלתי חוקי בחומרי הדברה, על כן חשוב לנו מאוד להבין מה גרם לפגיעה שהביאה למותו של הנשר. במקביל, אנחנו עושים כעת את כל המאמצים על מנת להציל את ביצת הנשר כדי שבבוא העת יבקע ממנה הגוזל".
2 צפייה בגלריה
נשרים בשמורת חי בר כרמל
נשרים בשמורת חי בר כרמל
נשרים בשמורת חי בר כרמל
(צילום: יניב כהן רשות הטבע והגנים)
הנשר המקראי נמצא בסכנת הכחדה חמורה בישראל והוא עומד על כ-180 פרטים בלבד בארץ. בעבר, תפוצתו העולמית של המין הייתה רחבה: מחצי האי האיברי במערב ומדינות דרום אירופה ועד הודו במזרח, וכן צפון אפריקה. חלק מהאוכלוסיות האירופיות והדרום-מערב אסייתיות נודדות בחורף לאפריקה ולחצי האי ערב, אולם היום האוכלוסייה מקוטעת והמין נעלם או התמעט מאוד בחלק ניכר מתחום תפוצתו. גם בישראל תפוצת המין הצטמצמה, ובשני העשורים האחרונים היא פחתה מ-120 זוגות מקננים ל-50 זוגות בלבד. בצפון מקננים נשרים רק בכרמל, ובדרום במדבר יהודה ובהר הנגב.
בפסח הקרוב, בין התאריכים 6 ועד 12 באפריל ובין השעות 10:00 – 15:00, יופעלו תחנות הסברה על הנשרים בשמורת הטבע חי בר כרמל, בשמורת הטבע גמלא ובגן הלאומי עין עבדת. למידע נוסף: https://www.parks.org.il/nesher/