משרד החינוך בישר לאחרונה על תוצאות לא מחמיאות של מחקר בינלאומי שמצא נסיגה חדה ביכולת הקריאה של תלמידי כיתה ד' בישראל. מחקר אחר שמתפרסם, גם הוא בקרב תלמידי כיתה ד', עשוי לשפר את המצב: מתברר שקריאת טקסטים בפני כלבים מסייעת בשיפור שטף הקריאה.
עורכות המחקר, ד"ר שירלי הר-צבי הכהן, אורטל כהן ואיטה מרלה מתלפיות, המכללה האקדמית לחינוך, מסבירות כי הימצאותם של כלבים עשויה לסייע ביצירת סביבה תומכת, בטוחה ובלתי שיפוטית ללמידה ולתרגול של יכולות קריאה. החוקרות ציינו כי הקראה לגורם שאינו שיפוטי, אך מאזין, מייצרת את השינון הדרוש לצורך שיפור הקריאה. בנוסף, קריאה לכלבים תורמת מבחינה רגשית ומסייעת בתחום הטיפולי והחינוכי לצורכי למידה.
מדובר במחקר שהקיף 29 תלמידי בית ספר יסודי במרכז הארץ שלמדו עשרה שיעורים בקריאה. הנבדקים חולקו לשתי קבוצות: 15 תלמידים בקבוצת הניסוי ו-14 בקבוצת הביקורת. קבוצה אחת הקריאה את הטקסטים לכלבים ותלמידי קבוצת הביקורת התאמנו על קריאה חוזרת של אותם טקסטים. תוצאות המחקר הראו כי במדד הדיוק בקריאת מילים נמצא הבדל מובהק - הקבוצה שהקריאה טקסטים לכלבים השתפרה יותר.
עינת ארצי, אם לילדה שהשתתפה בניסוי, אמרה שבתה מיכאלה "אוהבת כלבים מגיל צעיר. החוויה שלה בהקראה לכלבים העצימה מאוד את הרצון לקרוא ולדעתי בכך שיפרה את יכולות הקריאה שלה. בכלל, החוויה של שילוב כלבים בכיתה גרמה לה להרגיש במקום טוב ובטוח ולאהוב להגיע לבית הספר. מיכאלה נחשבת היום כאחת הקוראות הטובות בכיתתה ובעלת שפה עשירה ביותר. בזכות זאת גם אימצנו כלב".
ממצאי המחקר יוצגו בכנס תלפיות בנושא רווחה והכלה של ילדים ומתבגרים עם צרכים מגוונים במכללת תלפיות, מכללה להוראה וחינוך בחולון.