השנה חל זינוק של פי שניים במספר הקינים של צבי הים בחופי הים התיכון בישראל, לעומת מספרם בחמש השנים הקודמות. כך עולה מנתוני רשות הטבע והגנים (רט"ג). השנה אותרו עד כה 371 קינים שבהם נמצאו 24,071 ביצים. ד"ר יניב לוי, מנהל מרכז ההצלה של צבי הים, הסביר כי את ההטלות ניתן לייחס לכ-140 נקבות צב ים חום וכ-12 נקבות צב ים ירוק.

1 צפייה בגלריה
צבי ים בדרך על הים
צבי ים בדרך על הים
צבי ים בדרך על הים
(צילום: עינב הדני)



צבי ים מצויים כיום בסכנת הכחדה במקומות שונים ברחבי העולם. כל שמונת מיני צבי הים בעולם הוכרזו על ידי ארגון שמירת הטבע הבינלאומי (IUCN) כמינים בסכנת הכחדה. צבי הים הם חיית בר מוגנת בישראל.
מתוך 371 הקינים שנמצאו השנה, 308 קינים הועתקו לחוות הדגרה בשמורות טבע חופיות בשל זיהום אור והפרעות אדם, שמנעו מהשארת קינים באתר ההטלה המקורי שלהם. 51 קינים שהוטלו בשמורות ואתרים מוגנים נותרו במקומם. והיו גם כמה קינים שנטרפו, בעיקר על ידי שועלים.
צבי ים, שבקעו החודש משוחררים לים
(צילום: טלי נטפוב )

מזה כ-20 שנה מתבצעת פעילות ממשק להצלת אוכלוסיית צבי הים בחופי ישראל. המטרה: אישוש אוכלוסיות צב הים החום וצב הים הירוק המקננים בחופי ישראל על ידי איתור, העתקה ושמירה על קינים והפעלת גרעין רבייה לצב הים הירוק. מדי שנה פקחי רשות הטבע והגנים סורקים את חופי הים התיכון בכל הארץ לאיתור עליות של נקבות צבי הים. הפקחים אף עוברים השתלמות בקפריסין ובישראל כדי לבצע את הפעילות במקצועיות ולמנוע פגיעה בשלב ההתפתחות העוברית של צבי הים, שהינו שלב פגיע מאוד.
בשנת 2010 נוספו מתנדבים, שתפקידם לשמור על חוות ההטלה ולדאוג ולשמור על האבקועים מההגחה מהקן, לאורך זחילתם ועד הגעתם למים. מתנדבים אלו מכונים "שמרצבים". 
"ניתן לייחס את העלייה המהותית במספר ההטלות לכמה גורמים", מסביר ד"ר לוי. "לאחר 28 שנות פעילות לשמירה על הקינים, ייתכן שאנו עדים לחזרתם של הצבים שהגיחו בתחילת שנות ה-90'. צבי ים מגיעים לבגרות מינית בים התיכון בגיל 20-30 שנה". ד"ר לוי הוסיף בהסתייגות כי "ייתכן שאנו רואים סממנים ראשונים של תוצר של פקודת הדיג בשנים האחרונות".
בדו"ח של רשות הטבע והגנים נכתב עוד כי אנו נמצאים רק בתחילת עונת ההגחות של האבקועים. השנה צפויים לבקוע כ- 19,257 אבקועים מהביצים, כיוון שחלק מהן "תקולות". אסטרטגיית הרבייה של צבי הים הינה ריבוי צאצאים, כאשר רובם לא מגיע לבגרות מינית. ההערכה העולמית היא כי פחות מאחוז מגיע לבגרות מינית. "למרות שצבי הים בסכנת הכחדה כיום, אנו מאמינים שהאוכלוסיות יכולות להתאושש כל עוד מאמצי השימור יימשכו. זה כולל שמורות חופיות וימיות, סקרים לאיתור קינים, שמירה עליהם, מרכז ההצלה, גרעין רביה, צמצום פעולות דיג ועוד", סיכם ד"ר לוי.