המומחה שחיבר את הדו"ח הסודי, שהוביל להסדר עם קצא"א, נקרא לדגל גם בתביעה הייצוגית נגד רותם אמפרט, שהוגשה בעקבות הזרמת החומצה לנחל אשלים ביוני 2017.
ב-1 במאי 2018 הגישה המדינה תביעה ייצוגית נגד חברת "רותם אמפרט" וכימיקלים לישראל בעקבות האסון. במסגרת ההליך מבקשת המדינה לחייב את המזהמים בתשלום פיצויים של 397 מיליון שקל בגין הנזקים הסביבתיים והאקולוגיים שנגרמו, לרבות הצורך בשיקום הנחל שנאמד בכ-202 מיליון שקל. יחד עם המדינה הגישו גם גורמים אזרחיים בקשה לאישור תובענה ייצוגית וההליך המשפטי מתנהל יחדיו.
האסון האקולוגי נחל אשלים
(אריה רוזנברג רשות הטבע והגנים)

הצדדים הופנו לגישור מחוץ לכותלי בית המשפט, והסכימו כי ימונה מומחה חיצוני ונייטרלי שייתן את חוות הדעת שלו. המומחה שנבחר הוא ד"ר רוברט חדד, שצפוי להגיע בקרוב לארץ. ד"ר חדד הוא מומחה בעל שם, שאף נתן חוות דעת במסגרת התביעה הייצוגית באסון נחל עברונה. בעקבות חוות הדעת הגיעו הצדדים לפשרה לפיה קצא"א תשלם פיצויים של כ-100 מיליון שקל.
הצדדים הודיעו לאחרונה לבית המשפט המחוזי בבאר שבע, כי הליך הגישור נמצא בעיצומו, והוסכם על שכירת שירותיו של מומחה בלתי תלוי מחו"ל שיסייע בידי המגשר. "לאור מגיפת הקורונה והגבלת נסיעות בינלאומיות נדחתה הגעתו של המומחה הבלתי תלוי, והמועד החדש שנקבע הינו לאמצע אוקטובר", נכתב בהודעה.

2 צפייה בגלריה
הזיהום שנרם בנחל אשלים
הזיהום שנרם בנחל אשלים
הזיהום שנרם בנחל אשלים
(צילום: המשרד להגנת הסביבה)
מדובר במומחה שעיסוקו מתמקד בהערכה ופיתרון של בעיות סביבתיות. הוא עבד בעבר במנהל האוקיינוסים והאטמוספירה הלאומי של ארה"ב (NOAA). במסגרת תפקידו במנהל עמד בראש צוות הערכת הנזקים באסון דיפווטר הורייזן שאירע ב-2010. לאחר אסון דליפת הנפט למפרץ מקסיקו הגיש ממשל אובמה תביעת מיליארדים נגד תאגיד הנפט BP, שהיה אחראי על האסון האקולוגי החמור ביותר בתולדות ארה"ב.
בשנת 1996 היה חדד בצוות הטכני שסייע להסכם השיקום באסון שפך הנפט שגרמה חברת שברון בפרל הרבור שבהוואי. התיקים הגדולים שבהם טיפל ועלו לכותרות היו בהקשר של אסונות נפט, אך בכל הקשור להערכת נזקים אסון נחל אשלים מעט שונה, שכן מדובר בתחמוצות וחומרים רעילים אחרים, בהם מתכות כבדות. ד"ר חדד עבד בעבר בחברת Unocal, שבתחילת המאה ה-20 התמזגה עם ענקית האנרגיה "שברון" והפכה לחברת בת שלה. באותה חברה היו שפכי נפט גדולים, בין היתר בחופי סן-פרנסיסקו שבקליפורניה בשנות ה-90. החברה גם לקחה אחריות והחלה בהליך שיקום האזור.
2 צפייה בגלריה
(צילום: המשרד להגנת הסביבה)

נכון לעכשיו, התובעים הגישו חוות דעת מטעם פרופסור אורי שיינס ואקולוג מחוז דרום ד"ר אסף צוער. פרופ' שיינס, יש לציין, הגיש חוות דעת גם בתיק של עברונה. כאמור, חוות דעתו של ד"ר חדד היטתה את הכף לטובת הגעה להסדר, עם ההבנה שקצא"א גרמה לפגיעה סביבתית קשה מאוד בשמורת הטבע. אחד הצדדים בתיק הסביר כי אם לא הייתה חוות הדעת ייתכן מאוד שקצא"א לא הייתה מגיעה להסדר, שכן המומחה מחו"ל נתן הערכה אובייקטיבית וברורה לגבי היקף הנזק שאסון הנפט גרם לו.