התוכנית לצמצום זיהום האוויר מהתחבורה הציבורית: המשרד להגנת הסביבה מפרסם תוכנית למעבר לרכישת אוטובוסים עירוניים ללא פליטות של מזהמים עד לשנת 2025. התחבורה הציבורית העירונית בישראל מבוססת באופן בלעדי כמעט על אוטובוסים המונעים באמצעות דיזל. אוטובוסים אלו חולפים במרכזי האוכלוסייה העירוניים כשרק בשוליים מופעלים כמה אוטובוסים חשמליים שמצמצמים באופן משמעותי את זיהום האוויר, פליטות גזי החממה והרעש.
במסגרת ההצעה, שאותה תביא השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל לאישור הממשלה, מוצע יעד מחייב לפיו כל אוטובוס עירוני חדש יהיה ללא פליטת מזהמים החל משנת 2025. כתוצאה מכך, החל משנת 2034 כל האוטובוסים העירוניים בישראל יהיו ללא זיהום. התועלת המשקית המוערכת נאמדת ב-1.35 מיליארד שקלים. ואולם, המשימה להעברת התוכנית השאפתנית די מאתגרת לפני בחירות ובהיעדר תקציב מדינה מאושר.
ובכל זאת, השרה גמליאל תבקש מהממשלה לתקצב את התכנית ב-310 מליון שקלים וכן לפרסם קולות קוראים לתמיכה כספית ברכישת אוטובוסים ללא זיהום בעלות של 110 מליון שקלים ולקבל תכנית להקמת תשתיות טעינה לאוטובוסים בחניונים ובמסופים בעלות של 200 מיליון שקלים.
היום הוראות המשרד דורשות שיעור של אוטובוסים חשמליים די נמוך של 3% מכלל האוטובוסים בישראל, אך לפי התוכנית עוד השנה השיעור יעלה ל-6% ויעלה בהדרגה עד ל-100% בשנת 2034.
חרף העובדה שמבוצעות תוכניות רבות להסעת המונים, כמו הרחבת הרכבת הקלה בירושלים, הרחבת המטרונית בחיפה ומערכת להסעת המונים בגוש דן, עדיין האוטובוסים מהווים את עיקר הנסיעות בתחבורה הציבורית ומגמה זו צפויה להמשך לפחות בעשור הקרוב. כיום כמעט 90% מהנסיעות מבוצעות באוטובוסים. השימוש הרב בהם מייצר זיהום אוויר כבד. אוטובוסי הדיזל פולטים כמויות גדולות של מזהמי אוויר, ובתחנות ניטור רבות ברחבי הארץ נמדדים ריכוזים גבוהים של מזהמי אוויר בסמוך לנתיבי תחבורה ציבורית.
כיום בישראל אוטובוסים מונעי דיזל פולטים כ 16% מתחמוצות החנקן וכ-7% מחלקיקי הפיח מכלי רכב, למרות שמהווים פחות מ 1% מסך כלי הרכב. מטבע פעולתם, אוטובוסים עירוניים נוסעים בקרבה לאוכלוסייה. לפי המשרד להגנת הסביבה, חשיפה למזהמים הנפלטים מאוטובוסי דיזל מגבירה את הסיכון למגוון מחלות לב וכלי דם, מחלות בדרכי הנשימה וסוגי סרטן שונים. לעומת זאת, האוטובוסים החשמליים אינם פולטים זיהום אוויר במסלול הנסיעה שלהם כלל.
"שיפור איכות האוויר בריכוזי האוכלוסין הינו חיוני ביתר שאת בתקופה זו על מנת לספק חוסן בריאותי לאוכלוסייה מפני הקורונה. למרות הזמן הקצר שחלף מאז החלה המגפה העולמית של נגיף קורונה, מצטברות עוד ועוד ראיות כי זיהום אוויר מגדיל את הסיכון לתמותה מקורונה. כלומר, לא רק מעמיס על מערכת הבריאות בתקופה קשה אלא אף מהווה תורם לתמותה מקורונה", אמרו במשרד להגנת הסביבה.
עוד מזהיר המשרד כי אוטובוסי דיזל אחראיים לפליטות מוגברות של גזי חממה, הגורמים להתחממות כדור הארץ ושינוי האקלים. בד בבד עם הפחתת פליטות מזהמים, אוטובוסים חשמליים גורמים להפחתת פליטות גזי החממה. אוטובוס דיזל פולט כ-765 טון פחמן דו חמצני למשך חייו כתוצאה משריפת סולר. לעומת זאת, אוטובוס חשמלי אחראי על פליטה של כ-190 טון (75% פחות) בגין ייצור חשמל (לפי תמהיל מקורות לייצור אנרגיה ל- 2030 של משרד האנרגיה - 17% מתחדשות).
מבדיקת הכדאיות הכלכלית שערכו במשרד עולה שהתוכנית מביאה עלויות גבוהות בהתחלתה, וזאת בעיקר בעקבות העלויות הגבוהות של רכישת האוטובוסים חשמליים, אך המצב מתהפך שנה לאחר קבלתה. בניתוח עבור כלל האוטובוסים העירוניים בישראל משנת 2021 ועד לשנת 2034 קיימת כדאיות משקית של 1.35 מיליארד שקלים בתכנית האוטובוסים החשמליים לעומת המשך השימוש באוטובוסי דיזל.
לפי נתוני המשרד עד לתחילת השנה שעברה, כ-400 אלף אוטובוסים חשמליים פעלו בעולם, מתוכם 98% בסין. מכירות האוטובוסים החשמליים בסין קודמו בעיקר בעקבות תכנית סובסידיות מהממשלה, שהתחילה ב 2009 והופחתה עם הזמן. מטרת הסובסידיות הינה לגשר על הפער בין המחיר לאוטובוס חשמלי בין אוטובוס דיזל קונבנציונלי, ועל ידי כך, להסיר את החסם המרכזי.
עד 2015 ממשלת סין השקיעה סכום כולל של כ 8.4 מיליארד דולרים בסובסידיות אלו. האוטובוסים החשמליים חודרים גם לשימוש במדינות אחרות בעולם כשממשלות רבות קובעות יעדים ונוקטות בצעדים על מנת להחליף את אוטובוסי הדיזל באוטובוסים חשמליים. שבדיה מעודדת אוטובוסים חשמליים מ-2016, הולנד ונורבגיה התחייבו ל-100% אוטובוסים חשמליים עד 2025, צ'ילה עד 2040 וקוסטה ריקה עד 2050.
בשנת 2019 פרסם הפרלמנט האירופי דירקטיבה העוסקת בקידום כלי רכב נקיים ובין היתר, קובעת הדירקטיבה לכל מדינה חברה באיחוד האירופי יעדים מינימלי לרכש אוטובוסים נקיים עד שנת 2025 ו-2030. בנוגע לאוטובוסים נקיים, האחוז המינימלי נע בין 24% ל-45% משנת 2021 עד 2025 ובין 33% ל-65% משנת 2025 עד 2030, כאשר חצי מהם צריכים להיות אוטובוסי אפס-פליטות. הדירקטיבה קובעת יעדים מינימליים למדינות האיחוד וישנן מדינות המחמירות על הדירקטיבה.
במשרד להגנת הסביבה מבקשים להדביק את הקצב לנוכח הנתונים בישראל. מתוך כ-5,000 אוטובוסים עירוניים פועלים בארץ כ-100 אוטובוסים חשמליים. רובם נקנו בסיוע של המשרד להגנת הסביבה והם פועלים במפרץ חיפה, ירושלים, גוש דן, מודיעין, אזור השרון ויוקנעם. אגד מפעילה 35 אוטובוסים חשמליים בירושלים, דן 37 בגוש דן, קווים מפעילה שישה אוטובוסים חשמליים באזור מכבים רעות, מטרופולין חמישה באזור השרון, סופרבוס חמישה באזור יוקנעם ודן בדרום - שמונה באזור אופקים.
השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל, ציינה כי מנועי הדיזל מביאים למפגעי רעש, זיהום אוויר ומהווים זרז למשבר האקלים. "על מנת לצמצם השפעות שליליות אלו ולעמוד במחויבויות הבין-לאומיות של ישראל, אני ממשיכה לקדם בממשלה קידום מעבר לשימוש באוטובוסים ללא פליטות, כולל תקצוב של הנושא - במקביל לחיוב החברות לעמוד ביעדים הנדרשים להפסקת השימוש באוטובוסים מונעים בדיזל. כך נוביל להפחתת זיהום האוויר והרעש הנובעים מפעילות האוטובוסים הציבוריים ולשיפור חיי האזרחים"