בשנים האחרונות אנחנו עדים לתופעות שלא הכרנו בעבר, שנגרמות על פי החוקרים כתוצאה משינויי האקלים. בימים האחרונים פוקד גל חום חסר תקדים את מערב קנדה וגם אצלו טמפרטורות של מעל 30 מעלות בקיץ הפכו לשיגרה.
התנודות הקיצוניות בעולם: "מזג האוויר ישתנה משמעותית בשנים הקרובות"
(צילום: משה מזרחי)


ד"ר ניק בונד מהמכון ללימודי אקלים, אוקיינוס ומערכת אקולוגית באוניברסיטת וושינגטון, התייחס בריאיון לאולפן ynet לשינויים שנגרמו במזג האוויר, כתוצאה מההתחממות הגלובלית. "הדבר החשוב הוא שאלו אירועי מזג אויר קיצוניים. אמנם היו אירועים כאלו בעבר ויהיו בעתיד, אבל הם כנראה הוחמרו קצת בגלל ההתחממות הגלובלית", הוא אמר.
לדבריו, בשנים הקרובות המצב רק יחמיר. "מה שאנחנו יכולים לצפות לו הוא שבהדרגה גלי החום יהיו יותר אינטנסיביים. יהיו טמפרטורות מאוד חמות באזור מסיים. אז הם יותר אינטנסיביים כשהם קורים, וגם יש תזוזה בפיזור הטמפרטורות, כך שהן ייקרו לעתים יותר תכופות. אני רוצה להדגיש שאלו אירועים יוצאי דופן", אמר ד"ר בונד.
התוצאה של ההתחממות - תורגש היטב בקרוב. ד"ר בונד: "בחמש עד עשר שנים הקרובות ההשתנות הטבעית של מזג האוויר ומערכות אקלימיות תהיה משמעותית. העובדה שיש גל חום אינטנסיבי בצפון מערב האוקיינוס השקט, בארה"ב וקנדה, זה היה די מקרי שזה קרה השנה, התנודתיות של מזג האוויר והאקלים הולכת לשלוט במגמות. ככל שנתקדם למחצית המאה, המגמות האלה יהיו משמעותיות מספיק כדי להוכיח שמזג האוויר שלנו שונה ממה שהיה בעבר".
1 צפייה בגלריה
גל חום היסטורי ב ארה"ב ו קנדה
גל חום היסטורי ב ארה"ב ו קנדה
גל חום היסטורי במערב קנדה וארצות הברית
(צילום: AFP)
אז מה אפשר לעשות על מנת למנוע את ההתחממות? ד"ר בונד: "לרוב אין לנו כמעט שליטה בנושא, אנחנו כן יכולים לעשות דברים בערים שלנו, אפשר לנסות לעזור לאנשים מעוטי יכולת שאין להם יכולת לשהות בסביבה ממוזגת במצבים כאלה. כמובן שמבחינה גלובלית, מה שצריך לעשות זה להפחית את ההסתמכות על דלקים מאובנים ולהפחית את פליטת גזי החממה, אבל אני חושש שהצפי הוא שההתחממות תימשך וההתחממות הזאת אפילו תואץ".
גל החום הכבד במערב קנדה וארצות הברית היכה באזורים שבהם בבתים רבים אין מזגנים, והתושבים לא רגילים למזג אוויר קיצוני כל כך. כמו בסיאטל , גם בוונקובר שבקולומביה הבריטית לתושבים רבים אין מיזוג אוויר. "ונקובר מעולם לא ציפתה לחום כזה, ולצערנו עשרות מתים בגלל זה", אמר סטיב אדיסון ממשטרת ונקובר.
בסיאטל, פורטלנד וערים אחרות נשברו שיאי הטמפרטורות, ובכמה יישובים הגיעו הטמפרטורות ליותר מ-46 מעלות. שיא החום נמדד בכפר ליטון בקולומביה הבריטית - שם טיפסו הטמפרטורות ל-49.6 מעלות. תושבי הכפר נאלצו להתפנות מבתיהם בעקבות שריפת יער גדולה בסמוך ליישוב.