פסל מואי (Moai) שלא היה מוכר קודם לכן, אחד המונוליתים החצובים המאסיביים באי הפסחא, נמצא קבור מתחת לאדמת אגם שהתייבש.
אי הפסחא, הידוע גם בשם ראפה נוי (בדומה לשפה האוסטרונזית המדוברת באי), שוכן כ-3,540 ק"מ מהחוף המערבי של צ'ילה והוא ביתם של כמעט 8,000 בני אדם וכ-1,000 פסלי מואי - פסלי אבן של דמויות אדם. שלא כמו הפסלים האחרים שפזורים ברחבי האי, כולל אלו שנמצאים על המדרונות סביב ראנו רארקו (Rano Raraku), לוע הר געש שסיפק הרבה מסלע הטוף הוולקני ששימש ליצירת פסלי המואי, הפסל החדש התגלה במקום בלתי צפוי: קרקעית אגם ראנו רארקו.
2 צפייה בגלריה
אגם ראנו רארקו באי הפסחא, בו נמצא המואי החדש
אגם ראנו רארקו באי הפסחא, בו נמצא המואי החדש
אגם ראנו רארקו באי הפסחא, בו נמצא המואי החדש
(צילום: Shutterstock)
אגם הלוע, שנוצר בלוע הר הגעש כאשר פוסקת פעילותו הגעשית, אגר בשטחו מים מתוקים עד ששינויי האקלים וגורמים נוספים, כמו פעילות אנושית, גרמו להתייבשותם בשנים האחרונות, עד שבשנת 2018, מי האגם כמעט שהתאדו לגמרי, כך על פי מחקר שפורסם בכתב העת PloS One ב-2021. "חשבנו שהכרנו את כל סלעי המואי, אבל אז צץ אחד חדש", אמר טרי האנט, פרופ' לארכיאולוגיה באוניברסיטת אריזונה המתמחה בהיסטוריה הסביבתית של איי האוקיינוס השקט, לתוכנית הבוקר "בוקר טוב אמריקה", המשודרת ברשת הטלוויזיה האמריקאית ABC.
לפסלי המואי השונים יש כתפיים, זרועות, וגוף שבמרוצת השנים נקבר תחת האדמה. הם מתארים את פלג גופם העליון של גברים שאת ראשם החצוב מעטרות משני צדדיו שתי אוזניים ארוכות. כמו כן, לחלקם יש "פוקאו" (Pukao), כיפת סלע אדומה המכסה את ראשם. כל המונוליתים הם עצומים בגודלם, כאשר הגדול שבהם, מואי פארו (Moai Paro) שמו, מתנשא לגובה של 10 מטרים ושוקל 80 טונות, כך על פי Easter Island Statue project. לעומת זאת, הפסל החדש שנחשף הינו קטן יותר מרוב הפסלים שפזורים ברחבי האי, שגובהם הממוצע נע סביב 4 מטרים ומשקלם הממוצע הוא 12 טונות. ילידי האי הפולינזים הם אלה שסיתתו את הפסלים בטווח של כ-500 שנים, בין המאה ה-13 לספירה למאה ה-18 לספירה, כך על פי ממצאי מחקר שפורסם בכתב העת PloS One בשנת 2019. "הם מייצגים את האבות הקדומים (כמצבות לקברים) האלוהיים של תושבי האי כיום", הסביר האנט.
2 צפייה בגלריה
פסלי מואי עם "פוקאו" על ראשיהם
פסלי מואי עם "פוקאו" על ראשיהם
פסלי מואי עם "פוקאו" על ראשיהם
(צילום: Shutterstock)


על מנת שיוכלו לאמוד את גילו של הפסל , מתכננים החוקרים לבצע תיארוך פחמן-14 של חומר אורגני הקשור אליו, כך לדבריו של סלבדור אטאן היטו, סגן נשיא הקהילה הילידית מאו הנואה (Ma'u Henua) לתוכנית הבוקר "בוקר טוב אמריקה". בשורה התחתונה, הממצא החדש הוא בשורה טובה נוכח העובדה שכמה מפסלי האבן האייקוניים ניזוקו בשנים האחרונות, כמו למשל בחודש אוקטובר אשתקד, בשל חשד להצתה שהותירה מספר פסלים חרוכים לחלוטין וכן מקרה שאירע בשנת 2020, אז תושב מקומי הסב נזק בלתי הפיך לאחד הפסלים הקדושים באמצעות כלי הרכב שלו.