משרד החקלאות פרסם כי זוהתה התפרצות של מחלת הפה והטלפיים, של נגיף שטרם התגלה בעבר. מהדיווחים של המשרד עולה כי ההתפרצות הגיעה כבר למשקים בשלושה יישובים שונים בצפון: כפר יהושע, נהלל, ובית שערים.
מדובר באחת המחלות המדבקות ביותר לבעלי חיים (אך כמעט ואינה פוגעת בבני אדם) כגון פרות, כבשים וחזירים, והיא מועברת במגע ישיר או עקיף. נגיף המחלה עמיד, ומסוגל להישאר פעיל בתנאים מסוימים שבועות ואף חודשים. המחלה גורמת לחום, שלפוחיות, ריור מוגבר ועוד, ואף מובילה לתמותה בקרב עגלים וטלאים צעירים. אחת הבעיות הבולטות בהתפרצות זו היא כי מדובר בנגיף פחות מוכר בישראל וייתכן שהחיסון שבו מחסנים בישראל לא תקף כלפי נגיף זה.
3 צפייה בגלריה
פרות ברפת
פרות ברפת
פרות ברפת
(צילום: רויטרס)
במקביל, לאורך שנה שעברה, הגישה עמותת "ישראל נגד משלוחים חיים" תלונות למשרד החקלאות לפיה מספר משאיות פרקו בעלי חיים בו זמנית משתי אוניות משלוחים חיים שהגיעו לישראל ללא חיטוי, כפי שנדרש בחוק. רק בשבוע האחרון, המשרד הגיב לתלונה שהוגשה באוקטובר 2021.
"איננו יודעים מה מקורה של התפרצות מחלת הפה והטלפיים בימים אלה, אך אנחנו כן יודעים כי רבים מבין משקי הבקר והטלאים בישראל עובדים עם אותן משאיות שינוע של המשלוחים החיים אשר לעיתים קרובות לא מנוקים ומחוטאים לאחר ההובלות", אמר ירון לפידות, ראש צוות תיעוד ובקרה וממייסדי ארגון ישראל נגד משלוחים חיים. "אנו מתריעים בפני משרד החקלאות כי אם לא יעשה מהלך מידי - מאות אלפי בעלי חיים עשויים להידבק ולחלות".
בשנת 2021 הגיעו לישראל יותר מ-850 אלף בעלי חיים במשלוחים חיים, עלייה של כ-42% לעומת שנת 2020.
3 צפייה בגלריה
עגלים במשלוחים החיים
עגלים במשלוחים החיים
עגלים במשלוחים החיים
(צילום: ישראל נגד משלוחים חיים)
3 צפייה בגלריה
עגלים במשלוחים החיים
עגלים במשלוחים החיים
עגל במשלוחים החיים
(צילום: ישראל נגד משלוחים חיים)
על מתן התגובה באיחור, ממשרד החקלאות נמסר: "היחידה המרכזית לאכיפה ולחקירות במשרד החקלאות ופיתוח הכפר (פיצו"ח) מטפלת בכל פנייה העולה לשולחנה, חוקרת אותה לעומק וללא פשרות, ובמקרים המתאימים מעבירה להמשך טיפול משפטי. במקרה המדובר, המענה הועבר לפונה עם סיום בדיקת הפיצו"ח. יצוין כי בהתאם למדיניות שמוביל שר החקלאות, עודד פורר, יחידת פיצו"ח פועלת על מנת לקדם את האכיפה בתחום. בהקשר זה, רק לאחרונה גורמי האכיפה האמונים קיימו דיון מקצועי עם נציגי עמותת "ישראל נגד משלוחים חיים", במסגרתו סוכם, בין היתר, על ממשקי עבודה סדירים, וניתנו דגשים לצורך ייעול וטיוב הטיפול בפניות ולשם מקסום הערך הראייתי שלהן".
ארגון חופש לבעלי חיים: "כבר שנים אנחנו מתריעים על הסכנות שיש במשקי בעלי החיים, משרד החקלאות מסכן את כלל ישראל ואוכלי הבשר בפרט במחלות מדבקות, בזיהומים ובהדבקות המוניות. אם משרד החקלאות לא ישים לזה סוף, לא רחוק היום שבישראל יתפתח וריאנט חדש שיסכן את כולנו כפי שקרה עם הקורונה".