(צילום: סטס קופולו)


סוסון ים הוא אחת החיות המעניינות המוכרות לנו מתחת למים. מדובר בדג שיכול להגיע עד ל-35 סנטימטרים, הוא ניזון מסרטנים, אבל אין לו קיבה והוא נודע בעיקר בזכות העובדה שסוסוני הים הזכרים – מסוגלים להתעבר.
כעת, מחקר חדש חושף את הדרך הייחודית שבה הם עושים זאת. לידה או המלטה היא תהליך ביולוגי מורכב – ובמהלכו מתפרצים הורמונים רבים, בין היתר כאלה הגורמים להתכווצויות בשרירי הרחם, אצל נקבות. ומה קורה אצל סוסוני הים? מהמחקר עולה כי בזמן עונת הרבייה, הזכר והנקבה אוחזים בזנבות שלהם, בזמן שהזכר מנפח כיס העשוי מעור – לא רחם כמובן – הנמצא מתחת לבטן שלו. כשהוא בתנוחה זו, הוא רוקד במשך שעות עבור הנקבה שמולו. הנקבה מטילה את הביצים שלה אל תוך כיס הדגירה הזה, שבזמן זה הזכר מפרה אותן.
אז הוא שומר על הביצים, שמתפתחות אצלו לדגיגונים, כאן – בדומה לרחם – גופו של הזכר מספק מזון לביצים במשך ארבעה שבועות, כך שהצאצאים מתפתחים אצלו. בסיום ההליך, מספר של 10 עד 300 דגיגונים יוצאים למים.
3 צפייה בגלריה
סוסוני ים. נקבה מימין, זכר משמאל
סוסוני ים. נקבה מימין, זכר משמאל
סוסוני ים. נקבה מימין, זכר משמאל
(צילום: מתוך המחקר)
חוקרים מאוניברסיטת סידני יצאו לחקור כיצד פועל מנגנון ההשרצה אצל סוסוני הים, והאם הדבר מזכיר את תהליך הלידה או ההמלטה אצל יונקים עם התכווצויות רחמיות, במילים אחרות – האם הם סובלים מצירים? אז, להפתעת החוקרים, הם לא מצאו התכווצות רקמות בכיס סוס הים, בחשיפה להורומון איזוטוצין, מה שהוביל אותם לתהות לגבי האנטומיה של הכיס הזה. החוקרים גילו שהכיס מכיל כמות שרירים קטנה בהרבה מרחם, ולכן הם לא התכווצו.
לעומת זאת, הם מצאו עצמות הממוקמות ליד פתח הכיס, מה שלא נמצא אצל הנקבות, עצמות ששולטות בפתח הכיס ומסייעות בתהליך ההשרצה. כמו כן, גם תהליך החיזור התגלה ככזה המקל על התכווצות הכיס. לא רק חיה מיוחדת, גם הדרך שלה להעמיד צאצאים לא דומה לשום דבר אחר. מרתק.
ועכשיו, לטלסקופ ג'יימס ווב, שחושף הצצה ראשונה לעולמות אחרים, אי שם בחלל הגדול, אחרי שפורסמה התמונה הישירה הראשונה של כוכב לכת הסובב סביב כוכב מרוחק אחר.
3 צפייה בגלריה
כוכב הלכת החוץ שמשי הראשון שצולם
כוכב הלכת החוץ שמשי הראשון שצולם
כוכב הלכת החוץ שמשי הראשון שצולם
(צילום: נאס"א)
זו משימה לא קלה עבור ווב, מבחינה טכנית, אך חשובה מאין כמותה, שמסייעת לנו לחקור עולם אחר, שעשוי להיות המרתק ביותר שידענו. עד כה, צפינו מרחוק ביותר מ-5,000 כוכבי לכת מחוץ למערכת השמש, רובם נצפו רק בעקיפין, ולכן זה נדיר מאוד שאנו צופים ישירות בכוכב לכת; רק כ-20 כאלה צולמו בניגודיות גבוהה עד היום.
כוכב הלכת שצולם על ידי הטלסקופ נקרא HIP 65426 b, המקיף כוכב מסוג A הנקרא HIP 65426 או HD 116434, במרחק של כ-110 יחידות אסטרונומיות - פי 110 מהמרחק בין כדור הארץ לשמש. ווב איפשר לנו לדעת עליו דברים חדשים - למשל, העובדה שמסה שלו היא בערך פי 7 מהמסה של צדק, ולכן כנראה שזה ענק גז, שלא ראוי לחיים. האסטרונומים אמרו על הגילוי "כמו למצוא אוצר בחלל, ומה שמרגש באמת - הוא שרק התחלנו"
ולסיום חילוץ מרגש של בעל חיים. כבאים בבריטניה נתקלו במצב שגם הם לא רואים כל יום – פרה שנתקעה עם ראשה בתוך עץ.
3 צפייה בגלריה
הפרה, לפני שחולצה
הפרה, לפני שחולצה
הפרה, לפני שחולצה
(צילום: Hampshire and Isle of Wight Fire and Rescue Service)
הדבר קרה ברביעי האחרון בהמפשייר, שם שירות הכבאות וההצלה הוזעק למקום כדי לחלץ את הפרה, שלא ברור איך ומתי נתקעה. הם החלו לחתוך את העץ מסביב, ועל פי דיווחים זרים, הובא למקום גם רכב חילוץ מיוחד - כדי לסייע. בסופו של דבר, לאחר שעה שלמה, הפרה חולצה בשלום, וגם הרשויות נהנו מההישג ברשתות החברתיות.
מבזק החדשות הטובות מתפרסם בימים ראשון, שלישי וחמישי