מליאת רשות הטבע והגנים, שבה אמורים להיות 19 חברים, מונה כיום רק שישה. הסיבה: השרה להגנת הסביבה עידית סילמן מעכבת מינויים לגוף שאמור לסייע להנהלה לקבל החלטות מקצועיות בנושאי מדינות. במליאת הרשות זועמים: "זהו שפל שלא היה כמותו בהיסטוריה של רשות הטבע והגנים". אבל יש מינויים שהשרה סילמן דווקא מקדמת, כמו את המינוי של מנכ"ל החברה הכלכלית גוש עציון, אהרוני נויבאר, ליו"ר המליאה.
חברי המליאה עוברים על דוחות ביקורת ומייעצים להנהלה. בעקבות המלחמה מצבה הכלכלי של רשות הטבע והגנים הידרדר, ולכן הגוף הזה חשוב במיוחד. הוא זה שיכול להתוות את הכיוון שאליו ילכו ויש לו השפעה.
3 צפייה בגלריה
השרה סילמן בטקס חניכת אוטובוסים ומיניבוסים חשמליים, הבוקר
השרה סילמן בטקס חניכת אוטובוסים ומיניבוסים חשמליים, הבוקר
השרה סילמן בטקס חניכת אוטובוסים ומיניבוסים חשמליים, הבוקר
(צילום: שחר יורמן)
כך, לדוגמה, חבר המליאה אלון רוטשילד, מנהל תחום המגוון הביולוגי בחברה להגנת הטבע, המשמש כנציג ארגון "חיים וסביבה", ביקש לקיים דיון על קבלת תרומות מחברות מזהמות, דוגמת שברון וכיל. הנושא גם פורסם בתחקיר "שומרים" ובו עלה כי הרשות קיבלה מיליונים מהחברות הללו. רוטשילד תרם לעובדה שברט"ג הפסיקו לקבל את אותן התרומות.
"כאשר יושב אדם כמו רוטשילד, שמבקש שדברים יקרו ולא משמש רק כחותמת גומי- הדברים קורים", אמר גורם באחד מארגוני הסביבה. "פעילות המליאה תלויה באנשים שנמצאים שם. ולכן חשוב שהאנשים שיהיו שם יהיו אנשי מקצוע שבאו לעבוד. ולא כאלה שמבקשים לרפד את קורות החיים שלהם".
אז מי הם הנציגים החסרים? מתוך שבעה מומחים במדעי הטבע ושימור טבע יש רק שני חברים בהרכב הנוכחי, בהם שמוליק ידוב (מנהל תחום בעלי חיים בספארי ברמת גן) ושרה אוחיון (אקולוגית ימית). מי עוד חסר? נציג משרד החינוך התרבות והספורט, וכן נציגי משרדי החקלאות, הפנים, התיירות והתשתיות הלאומיות.
ומי עוד? נציג קק"ל? חסר. נציג החברה להגנת הטבע? השרה להגנת הסביבה מעכבת את המינוי שלו. למעשה, מנכ"ל החברה דן אלון אושר על ידי הלשכה המשפטית של המשרד והמינוי שלו היה אמור לעלות לאישור הממשלה, אך ההליך משום מה נעצר.
3 צפייה בגלריה
דן אלון
דן אלון
דן אלון
(צילום: אביגיל עוזי)
מהחברה להגנת הטבע נמסר כי "החברה פנתה מספר פעמים לשרה להגנת הסביבה בנושא עיכוב אישור המינוי, אולם לצערנו, מסיבותיה שלה, שאינן ברורות לנו, היא אינה מקדמת את המינוי. לדעתנו, זהו מצב לא ראוי. בייחוד לאור העובדה, שמצוין במפורש בסעיף 13 לחוק שמורות טבע וגנים לאומיים, שנציג החברה להגנת הטבע צריך להיות חבר במליאת רט״ג, ונציג הארגון תמיד היה המנכ"ל המכהן".
אבל, כאמור, סילמן מינתה את מנכ"ל החברה לפיתוח גוש עציון ליו"ר המליאה. נויבאר משמש כיום כחברה במליאה כנציג ציבור בעל עניין בתחומי הרשות, למרות שאין לו כל קשר לשמירת טבע או לסביבה. במליאה אמורים להיות ארבעה נציגי ציבור, אך נויבאר הוא נציג הציבור היחיד.
חשוב לומר שהמצב של מליאת הרשות היה בתהליכי הידרדרות בשנים האחרונות. גם בתקופה של השרה לשעבר תמר זנדברג המליאה פעלה בחוסר. אבל השרה לשעבר פעלה למנות חברי מליאה חדשים. "כבר מספר שנים שחלק מהוועדות אינן מתפקדות ובמיוחד הוועדה המדעית מקצועית המחויבת על פי חוק", נאמר בישיבה האחרונה של המליאה.
בדוח ביקורת פנימי על פעילות אגף אקולוגיה ברשות משנת 2023, עלה כי הוועדה לא התכנסה זה מספר שנים. מדובר בגוף ממליץ למליאה, אך בדוח הביקורת נכתב כי "מצופה כי ועדה זו תתפקד ותתכנס אחת לכמה זמן באופן סביר". עוד נכתב כי "המצב כעת יכול להביא לאי יכולת לתפקוד של המליאה עצמה. אנו קוראים לשרה להגנת הסביבה ולמשרדי הממשלה הרלוונטיים למנות בהקדם נציגים למליאה".
3 צפייה בגלריה
יוראי להב הרצנו
יוראי להב הרצנו
ח"כ יוראי להב הרצנו
(צילום: יריב כץ)
בעקבות המצב, חבר הכנסת יוראי להב הרצנו (יש עתיד) פנה ליועמ"שית, עו"ד גלי בהרב-מיארה וביקש כי תביע את התנגדותה למינויו של נויבאר בישיבת הממשלה, שבה הנושא יעלה לדיון והצבעה. "הרשות מהווה שומר סף משמעותי בהגנת הסביבה בישראל", הוא כתב. "בחודשים האחרונים נקלעה הרשות לקשיים כלכליים עקב המלחמה והפחתת הביקורים של הציבור באתרי הטבע. מינוי פוליטי גרידא של אדם ללא ניסיון או רקע בתחום הגנת הסביבה לתפקיד כה משמעותי ורגיש הוא בבחינת החלשת הדרג המקצועי ופגיעה ביכולת השיקום של הרשות, באופן הגובל בהפקרת הסביבה ומשאבי הטבע בישראל".
מלשכתה של השרה סילמן לא נמסרה תגובה.