עוד הוכחה שכדור הארץ מתחמם, אחרי דו"ח האקלים המדאיג שפורסם בתחילת השבוע: מנהל האוקיינוסים והאטמוספירה הלאומי של ארצות הברית פרסם הערב (יום ו') כי חודש יולי האחרון היה החודש החם ביותר מאז החלו המדידות לפני 142 שנה.
לפי הנתונים, הטמפרטורה הממוצעת בעולם בחודש שעבר הייתה גבוהה ב-0.93 מעלות מהממוצע במאה ה-20. יולי 2021 היה חם ביותר בממוצע ב-0.02 מעלות מאשר השיא הקודם שנרשם ב-2016 והושווה ב-2019 וב-2020.
2 צפייה בגלריה
גל חום ב דרום אירופה סקופיה צפון מקדוניה
גל חום ב דרום אירופה סקופיה צפון מקדוניה
גל חום ב דרום אירופה סקופיה צפון מקדוניה
(צילום: AP)
"במקרה הזה המקום הראשון הוא המקום הכי רגוע להיות בו", אמר יו"ר מנהל האוקיינוסים והאטמוספירה הלאומי, פרופ' ריק ספינרד. "חודש יולי הוא באופן קבוע החודש החם בשנה, אבל יולי 2021 הוא אחד החודשים החמים ביותר בהיסטוריה. הוא אמר כי השיא החדש הוא תוצאה ישירה של שינויי האקלים.
לפי הדו"ח, הטמפרטורה הממוצעת בחצי הכדור הצפוני הייתה גבוהה ב-1.54 מעלות מעל הממוצע במאה ה-20 וכאן מדובר בשבירת שיא שנרשם בשנת 2012. עוד נכתב בדו"ח כי יולי האחרון היה החודש החם ביותר ביבשת אסיה, והוא היה חם יותר מהשיא הקודם שנרשם בשנת 2010. באירופה זה היה החודש השני החם בהיסטוריה, אחרי יולי 2018.
כדור הארץ בסכנה – האם זה בלתי הפיך ואיך זה ישפיע על ישראל?
(צילום: משי בן עמי)

מוקדם יותר השבוע פורסם דו"ח האקלים של האו"ם, שבו מדענים הזהירו משינויים חסרי תקדים באקלים של כדור הארץ, זאת עקב ההתחממות הגלובלית, שנגרמת מפליטת מזהמים. בנוסף סבורים המדענים כי הטמפרטורות הממוצעות בכדור הארץ יגיעו לרמה של 1.5 מעלות צלזיוס יותר מאשר במהפכה התעשייתית עד שנת 2041.
בהסכם פריז, שעליו חתמו מדינות העולם לפני כחמש שנים וחצי, נקבע כי יש לעשות הכול כדי למנוע מלהגיע לרמת התחממות כזו. המדענים אומרים כי חלק מהשינויים הם בלתי הפיכים, אבל לגבי דברים אחרים יש מה לעשות ולכן צריך לפעול וכמה שיותר מהר.

ומה בישראל?

מנתוני השירות המטאורולוגי, שפורסמו בתחילת החודש, עלה כי יולי בארץ היה חם מהממוצע (2009-1995) בכל הארץ ב-1 עד 1.5 מעלות. רוב הימים בחודש היו חמים מהממוצע, וניתן לציין שני גלי חום, האחד בתחילת החודש והשני מעט אחרי אמצע החודש. במהלך גלי החום הגענו לטמפרטורות של 37 עד 40 מעלות בנגב, 40 עד 42 מעלות בכינרת ו-42 עד 45 מעלות בעמק הירדן ובערבה. ב-3 בחודש אף הגענו ל-47 מעלות בסדום.
2 צפייה בגלריה
נופשים בחוף כורסי בכנרת
נופשים בחוף כורסי בכנרת
42 מעלות בכינרת. הכינרת בחודש שעבר
(צילום: אפי שריר)
חלקו האחרון של החודש, אמרו בסקירה של השירות המטאורולוגי לגבי ישראל, היה נוח יחסית בהרים ובפנים הארץ עם טמפרטורות קרובות לממוצע ואף נמוכות ממנו. קיבלנו גם גשם ב-24 בחודש, ומי שנהנה ממנו היה צפון מערב הארץ עם כמות חריגה של כמעט 30 מ"מ בקיבוץ חניתה. לעומת זאת במישור החוף הלילות נעשו דווקא חמים יותר בתקופה זו, מה שגרם להתגברות של עומס החום ולתחושת אי נוחות גדולה יותר.


פורסם לראשונה: 22:13, 13.08.21