צפרי קק"ל יהודית ואיתן קאופמן ביקרו בשבוע שעבר בחלקת הארזים ביער ביריה, שבה חולפים בכל שנה מלכילוני אורנים, אתר ידוע וקבוע בו שוהה ציפור נדירה זו בחורף.
כאשר בדקו את התמונות שצילם איתן קאופמן במהלך התצפית, הצפרים גילו להפתעתם כי בנוסף למלכילוני האורנים, מופיע בתמונות גם מלכילון לבן גבות. זו התצפית השנייה בהיסטוריה של מלכילון לבן גבות בישראל. הראשון נצפה לפני עשר שנים בחורשת קק"ל הצמודה להר בראון שברמת הגולן.
1 צפייה בגלריה
מלכילון לבן גבות ביער ביריה
מלכילון לבן גבות ביער ביריה
מלכילון לבן גבות ביער ביריה
(צילום: איתן קאופמן, קק"ל)
המלכילון הנדיר מעורר התרגשות גדולה בקרב צפרי ישראל, ורבים מהם ניצלו את מזג האוויר הנוח כדי להגיע בסוף השבוע ליער ביריה.
המלכילון לבן הגבות הוא ציפור שמקננת ביערות מרכז אירופה ובחורף מגיעה בדרך כלל עד לאזור טורקיה, יוון, דרום איטליה וצפון אפריקה, אך ישראל היא לא חלק מאזור התפוצה הרגיל שלה. מדובר בציפור הכי קטנה שמגיעה לישראל, היא מגיעה לרוחב של 9 ס"מ ושוקלת כ7-8 גרם.
מלכילון לבן גבות, נושא בתואר של אחת הציפורים הקטנות ביותר בבריטניה ובאירופה כולה. הראש שלו נראה כמעין קסדה של עם פס גבה לבן ופס גבה שחור. לזכרים יש קסדה כתומה בכיפה ולנקבות יש קסדה עם פס צהבהב. המלכילונים ניזונים מחרקים, עכבישים קטנים וביצי עשים אותם הם צדים בין העצים והשיחים.
(מלכילון לבן-גבות באיטליה)
חלקת הארזים ביער ביריה היא מקום שבו נצפים בכל שנה מלכילוני האורנים, אך זו כאמור הפעם הראשונה שגם המלכילון לבן הגבות מופיע בה.
הצפר הראשי של קק"ל, ירון צ'רקה: "יערות קק"ל הן בית גידול חשוב להרבה מינים של ציפורים שגם משתמשים בהם בעונות הנדידה ללינת לילה ואף מבלים בהם את כל החורף. יער ביריה הוא אתר עצירה ולינה חשוב מאוד להרבה מינים שעוברים דרכנו מיערות אירופה".