שנה בדיוק אחרי שכלבת הים יוליה ביקרה בחופי ישראל, מסתמן שכלבת הים מאיה תגיע בקרוב לחופי ארצנו. כלבת הים מאיה נצפתה בחוף בצור, קצת יותר מ-20 ק"מ צפונית לראש הנקרה.
חוקרי עמותת דלפיס עוקבים בעניין בימים האחרונים אחר דיווחים שמגיעים מאזור לבנון על כלבת ים שנצפית באזור. מצפייה בסרטונים שהגיעו לידי חוקרי העמותה, מתברר כי מדובר בכלבת הים הנזירית הים-תיכונית, שזכתה לשם מאיה.
2014, מול חופי ראש הנקרה
(צילום: עידו בקר)

מאיה הגיעה לראשונה לחופי ישראל ב-2010. מאז שנצפתה בהרצליה, היא נראתה בראש הנקרה ארבע פעמים - בשנים 2016-2014 ובתצפית האחרונה בישראל במאי 2018.
הבוקר הופתעה ד"ר מיה אלסר - המובילה את חקר כלבי הים בארץ ואת הפרויקט להחזרתם של כלבי הים הנזיריים הים-תיכוניים לישראל -לגלות סרטון בטלגרם, שצולם בלבנון, של כלבת הים מאיה הנראית מול חופי צור בדרום המדינה. לדבריה, "זו הפעם הראשונה מאז 2020 שאנו רואים את כלבת הים מאיה מדרום לביירות".
1 צפייה בגלריה
מאיה בביקור ב-2014
מאיה בביקור ב-2014
מאיה בביקור ב-2014
(צילום: מיה אלסר, דלפיס)
ד"ר אלסר סיפרה כי "מאיה הגיעה לחופי ישראל כמה פעמים. לנקבה בגיל רבייה זה לא מוזר. אצל כלבי הים אין גבולות. תיארנו לעצמנו שהיא נעה בין לבנון לישראל. גם מעבר לגבול, צפונה מראש הנקרה, הנקרות ממשיכות בדרום לבנון, אך הן פחות מתוירות. סברנו שהיא מחפשת את הבית".
היא הוסיפה כי ב-2018 מאיה הגיעה לישראל בפעם אחרונה ומאז לא נראתה בארץ. בלבנון היא נמצאת משנת 2020, בדרך כלל מצפון לביירות. "יש לה שם ממש מערה, ומצוק מנותק מהיבשה", סיפרה ד"ר אלסר. "יש לה שקט יחסי ואלה בתי הגידול שהם מחפשים. מערות עם כניסה מהים, ושקט. אנחנו קצת מצטערים שהיא לא מצאה בית גדול שהיא יכולה לנוח אצלנו. זו פעם ראשונה שרואים שהיא נעה דרומה, די קרוב אלינו. מכיון שהיא מכירה את המסלול ייתכן שתמשיך דרומה. אני חצויה בין הדאגה שתגיע לפה לבין הרצון לראות אותה".
ד"ר אלסר ציינה כי למאיה "יש צלקות לבנות על הגב שאופייניות לנקבות - כשהזכרים באים להתרבות איתן הם נושכים אותן בגב. אבל היא מעולם לא נצפתה עם גור".