בעקבות הצלחת הנחיתה של משימת צ'נדריאן 3 על אדמת הירח ביום רביעי האחרון, קבעה סוכנות החלל של הודו תאריך למשימה הבאה והמאתגרת - שיגור חללית שתחקור את השמש.
רכב הירח ההודי יוצא מהחללית
(צילום: סוכנות החלל ההודית)

סוכנות החלל של הודו צפויה לשגר את משימת אדיטייה L1 לחקר השמש כבר בחודש הבא. החללית תשוגר על פי התכנון מ מבסיס החלל שריהריקוטה (Sriharikota) בחופה המזרחי של הודו, משם שוגרה ב-14 ביולי החללית שנחתה בשבוע שעבר על הירח. "אנחנו מתכוונים לשגר את החללית בשבוע הראשון של ספטמבר", אמרו בסוכנות החלל ההודית לעיתונאים.
החללית, אדיטייה (שמש בהינדית) היא החללית הראשונה של הודו, שתשוגר לעבר השמש. המטרה של סוכנות החלל ההודית היא לחקור רוחות שמש, שעלולות לגרום להפרעות על פני כדור הארץ ונחשבות בדרך כלל כזוהר הקוטב.
בהודו אמרו כי לטווח ארוך יותר, נתונים מהמשימה יכולים לסייע להבין בצורה טובה יותר את השפעת השמש על דפוסי האקלים בכדור הארץ.
בניגוד לחלליות של סוכנות החלל האמריקנית והאירופית, שהגיעו למרחק של כ-75 מיליון ק"מ מהשמש, החללית ההודית תישאר "בקרבת" כדור הארץ. החללית צפויה להישאר באחת מנקודות לגראנז'. מדובר בנקודת לגראנז' L1 שבין הארץ והשמש, הנמצאת במרחק של כ-1.5 מיליון קילומטרים מכדור הארץ. נקודה זו משמשת נקודת תצפית נוחה בשמש, שכן השמש שם לעולם אינה מוסתרת על ידי כדור הארץ או על ידי הירח.
העלות של המשימה תהיה נמוכה, לעומת משימות דומות. בשנת 2019 אישרה ממשלת הודו סכום של כ-46 מיליון דולר עבור המשימה לחקר השמש. עם זאת, סוכנות החלל ההודית לא נתנה עתה עדכון רשמי לגבי העלויות. למשימת צ'נדריאן-3, שהפכה לחללית הראשונה שנוחתת בהצלחה על הקוטב הדרומי של הירח, התקציב היה כ-75 מיליון דולר.
3 צפייה בגלריה
AFP_898691-01-08547416.jpg
AFP_898691-01-08547416.jpg
רכב החלל יוצא לנסיעת הבכורה
(צילום: סוכנות החלל ההודית, AFP)
3 צפייה בגלריה
אחת הרגליים של החללית, אחרי הנחיתה
אחת הרגליים של החללית, אחרי הנחיתה
אחת הרגליים של החללית, אחרי הנחיתה
(צילום: סוכנות החלל ההודית)
3 צפייה בגלריה
האזור שבו נחתה החללית
האזור שבו נחתה החללית
האזור שבו נחתה החללית
(צילום: סוכנות החלל ההודית)
בינתיים, הודו ממשיכה בחקר הירח. רכב ירח גלגלי קטן, שמסתו 26 קילוגרם, בשם פרגיאן (Pragyan), יצא מהחללית ביום שישי בבוקר. סוכנות החלל ההודית פרסמה סרטון קצר (בראש הכתבה) שבו נראה רכב הירח יורד מהנחתת, בדרך לנסיעתו הראשונה. על רכב הירח נמצא דגל הודו קטן.
מכשירי הנחתת ימדדו את ריכוז החלקיקים הטעונים סמוך לקרקע הירח, את טמפרטורת הקרקע ואת המוליכות החשמלית שלה, ויעקבו אחר השינויים במשך היום הירחי – כ-14 ימי ארץ – שבמהלכו היא אמורה לפעול. נתונים כאלה נאספו כבר במשימות קודמות, אך לא ליד הקטבים של הירח.