אנדרטת האבן, שמרתקת את העולם המדעי: מבנה מעגלי ומסתורי בן כ-4,000 שנה בצורת טבעת, התגלה על גבעה באי כרתים, במהלך עבודות להקמת שדה תעופה.
מבזק חדשות טובות
(צילום: אסף חן)

מדובר במבנה מתקופת הברונזה, ושטחו כ-1,800 מ"ר. האתר נחקר על ידי חוקרים, שסבורים שהמקום שימש למטרת פולחן ודת, משום שמבחינה אדריכלית הוא מזכיר אתרים עם אומנות דומה. זהו סוג של מבוך, שמורכב משמונה טבעות של אבן בעובי של כמטר וחצי בממוצע, כאשר חלקן עדיין עומדות בצורה מושלמת עד לגובה של 170 סנטימטרים.
למרות המיקום והדמיון לגילויים קודמים, לא ברור אם המבנה הזה אכן יזכה למעמד היסטורי דתי, כי הוא אינו דומה לשום מבנה של התרבות המינואית שנמצא עד כה (התרבות המינואית היא תרבות שהתפתחה באי כרתים, והייתה נפוצה באי זה בתקופת הברונזה עד למחצית השנייה של המאה ה-15 לפנה"ס).
מפני שנמצאו באזור כמות גדולה של עצמות בעלי חיים, במשרד התרבות היווני מציעים שהוא שימש מעת לעת לטקסים שאליהם הובאו מזון, יין ומתנות. ולגבי השאלה האם יבנו את שדה התעופה – שרת התרבות של יוון לינה מנדוני, שהיא גם ארכיאולוגית במקצועה, עדכנה שהיא תילחם על כך שהמחקר לא ייפגע – והאנדרטה תהיה מוגנת לחלוטין: "כולנו מבינים את החשיבות והערך של המורשת"
3 צפייה בגלריה
המבנה המסתורי ביוון
המבנה המסתורי ביוון
המבנה המסתורי ביוון
(צילום: משרד התרבות היווני)
ומכאן לפינתנו "השוחים במעמקים". השבוע פורסם סרטון חדש ומדהים של נקבת דיונון, כשהיא שוחה בעומק הים של מפרץ קליפורניה, באזורים שאור השמש לא מגיעה אליהם. הדיונון תועדה כשהיא שומרת מכל משמר על ביצים. היא שומרת עליהן באמצעות זרועותיה ומגנה מפני טורפים.
התיעוד הנדיר הזה נעשה באמצעות מצלמה רובוטית המופעלת מרחוק, והוא יוצא דופן – כיוון שמעט מאוד דיונונים דוגרים כך על הביצים שלהם, וגם גודל הביצים היה נדיר - הן היו גדולות פי 2 מביצים של דיונונים אחרים (תיעודים שכאלה בדרך כלל מראים נקבות הנושאות כ-3,000 ביצים קטנות, ואילו האמא הזאת נשאה עשרות בודדות של ביצים גדולות יותר - בקוטר של כ-12 מילימטרים).
3 צפייה בגלריה
נקבת הדיונון שומרת על הביצים
נקבת הדיונון שומרת על הביצים
נקבת הדיונון שומרת על הביצים
(צילום: MBARI)
עבור מדענים זוהי תצפית מרגשת, לא פחות, והיא מדגישה את מגוון הדרכים שבהן בעלי חיים מסתכלים לאתגרי הסביבה - וההורות. נקבות דיונון מתות אחרי בקיעת הביצים שלהן, כך שנשיאתן בהרבה מובנים הופכת לתפקיד חייה - וההקרבה שלה משפרת את הסיכויים שצאצאיה ישרדו.
ולסיום, תכירו את קווין - הכלב הגבוה ביותר בעולם. גובהו עולה על 96 סנטימטרים (96.52 ליתר דיוק) והוא מגזע דני ענק - מבין חמישה גזעי הכלבים הגדולים ביותר בעולם.
קווין נמדד רשמית וקיבל השבוע את התואר. איך הוא מבלה בימי התהילה שלו? בעיקר תופס תנומות במהלך היום ומשחק עם בני משפחתו, כיאה לכלב החברותי שהוא, כפי שמספרים עליו בעליו.
3 צפייה בגלריה
קווין והבעלים שלו
קווין והבעלים שלו
קווין והבעלים שלו
(צילום: גינס)
בגינס עדכנו שקווין הוא המחזיק הראשון בתואר מאז שבעל השיא הקודם, זאוס, גם הוא דני ענק, מת בשנה שעברה בגובה של כמטר. קווין, רק בן 3 – נקרא בבית "הענק העדין", ולמעשה הגודל שלו לא מעיד על האומץ - וכי הוא מפחד מרוב הדברים שאינו מכיר. כמו שאנשים אולי מפחדים ממנו. "הם חושבים שמדובר בסוס", סיפרה לגינס אם המשפחה טרייסי.