טלסקופ החלל ג'יימס ווב ממשיך להדהים עם תמונות עוצרות נשימה, והפעם התמונה הברורה ביותר של כוכב הלכת צדק. בתמונה שפרסמה הערב (יום ב') סוכנות החלל האמריקנית ניתן לראות זוהר צפוני וגם זוהר דרומי בכוכב הלכת הגדול במערכת השמש.
2 צפייה בגלריה
כוכב הלכת צדק בתמונה הברורה ביותר שצולמה מכדור הארץ
כוכב הלכת צדק בתמונה הברורה ביותר שצולמה מכדור הארץ
כוכב הלכת צדק בתמונה הברורה ביותר שצולמה מכדור הארץ
(צילום: NASA, ESA, CSA)
בסוכנות החלל האמריקנית אמרו כי טלסקופ החלל ג'יימס ווב צילם את התמונות בחודש שעבר, והוא תיעד באופן חסר תקדים את הזוהר הצפוני והדרומי של צדק, וגם "אובך קוטבי מסתחרר". הכתם האדום הגדול של צדק, סופה גדולה מספיק כדי לבלוע את כדור הארץ, בולט בבהירות לצד אינספור סופות קטנות יותר על פני כוכב הלכת.
עוד נכתב בהודעת סוכנות החלל האמריקנית כי הטלסקופ המשוכלל, ששוגר לחלל בדצמבר האחרון, תיעד בתמונה זו גם שניים מהירחים הקטנים של צדק, אדרסטאה ואמלת'אה, הנמצאים במרחק של פחות מ-200 אלף ק"מ מכוכב הלכת.
2 צפייה בגלריה
כוכב הלכת והירחים שתועדו
כוכב הלכת והירחים שתועדו
כוכב הלכת והירחים שתועדו
(צילום: NASA, ESA, CSA)
במבט רחב שדה, ווב רואה את צדק עם טבעותיו הקלות, שהן פי מיליון קלושים יותר מכוכב הלכת, ושני ירחים זעירים הנקראים אמלתיאה ואדרסטיה. עוד אמרו בנאס"א כי הכתמים המטושטשים ברקע התחתון הם ככל הנראה גלקסיות.
"מעולם לא ראינו את צדק ככה. הכל די מדהים", אמר האסטרונום הפלנטרי אימקה דה פאטר מאוניברסיטת ברקלי בקליפורניה. "לא באמת ציפינו שזה יהיה כל כך טוב". החוקרים הוסיפו כי תמונות האינפרא אדום נצבעו בכחול, לבן, ירוק, צהוב וכתום, כדי להבליט אותן.
טלסקופ החלל ג'יימס ווב נמצא במרחק של כ-1.6 מיליון ק"מ מכדור הארץ, לשם הגיע בחודש ינואר. בחודשים האחרונים נערכו לו סדרת בדיקות ומאז הוא תיעד בין היתר גלקסיה שנמצאת במרחק של יותר מ-13 מיליארד שנות אור מכדור הארץ.
אחד מהצילומים המדהימים שנחשף בחודש שעבר
(צילום: נאס"א)


ג'יימס ווב הוא טלסקופ אופטי, אבל בניגוד לטלסקופים המוכרים לנו, המראות שלו אינן סגורות בתוך צינור. הוא מעוצב כמו טלקסופ רדיו, והמראה הגדולה מתפקדת כמו צלחת לוויין ומרכזת את האור המגיע אליה. המראה מורכבת מ-18 מראות משושות, כל אחת בקוטר 1.32 מטר, המסודרות בשני מעגלים: שש מראות סביב מרכז המראה, ועוד 12 מראות סביבן. יחד הן יוצרות מראה קעורה במקצת, בקוטר 6.5 מטרים. המראות עשויות מבריליום, ומצופות בשכבה דקיקה מאוד של זהב, שעובייה 100 ננומטר בלבד, כלומר 0.0001 מילימטר. הוא כה דקיק, שאפילו על פני כל שטח המראה, יותר מ-25 מטר רבוע, מדובר בסך הכל על פחות מ-50 גרם של זהב.