סוכנות החלל האמריקנית תיעדה בתחילת החודש אסטרואיד מלבני, שאורכו יותר מפי 3 מאשר רוחבו. האסטרואיד יוצא הדופן חלף במרחק בטוח של כ-1.8 מיליון ק"מ מכדור הארץ.
למרות שלא היה סיכון שהאסטרואיד - שקיבל את השם 2011 AG5 - ישפיע על כוכב הלכת שלנו, מדענים במעבדת ההנעה הסילונית של נאס"א בדרום קליפורניה עקבו מקרוב אחר סלע החלל, וערכו תצפיות חשובות כדי לבדוק מה גודלו של האסטרואיד, האופן שבו הוא מסתובב, פרטי השטח שלו, ובעיקר מה הצורה שלו.
1 צפייה בגלריה
שש תמונות של האסטרואיד המלבני
שש תמונות של האסטרואיד המלבני
שש תמונות של האסטרואיד המלבני
(צילום: NASA/JPL-Caltech)
בנאס"א אמרו כי העובדה שהאסטרואיד היה קרוב יחסית לכדור הארץ, סיפקה לחוקרים הזדמנות ראשונה לצפות בו, לראשונה מאז שהתגלה בשנת 2011. לפי החוקרים, אורכו של האסטרואיד הוא כ-500 מטרים ורוחבו כ-150 מטרים. בסוכנות החלל האמריקנית אמרו כי האסטרואיד תועד באמצעות האנטנה הענקית בקליפורניה Goldstone System Solar Radar, שקוטרה כ-70 מטרים.
"מבין 1,040 עצמים קרובים לכדור הארץ, שנצפו על ידי מכ"ם פלנטרי עד כה, זהו אחד האובייקטים המוארכים ביותר שראינו", אמר לאנס בנר, מדען ראשי ב-JPL שהוביל את התצפיות על סלע החלל הבלתי שיגרתי.
עוד מצאו החוקרים, שעקבו אחר האסטרואיד מ-29 בינואר עד 4 בפברואר, כי יש לו אזורים כהים וגם אזורים בהירים. לדברי החוקרים, אם בני אדם היו צופים בו מקרוב הם היו רואים שצבאו כהה כמו פחם. בנוסף אישרו החוקרים כי לאסטרואיד 2011 AG5 יש קצב סיבוב איטי סביב עצמו, וכל סיבוב מלא נמשך כתשע שעות.
האסטרואיד 2011 AG5 מקיף את השמש פעם ב-621 ימים והוא לא יגיע לאזור הקרוב לכדור הארץ עד שנת 2040, אז הוא צפוי לעבור בבטחה במרחק של 1.1 מיליון ק"מ מכדור הארץ. פול צ'ודאס, מנהל CNEOS (מחלקה בנאס"א הבודקת את מסלולם של אסטרואידים וכוכבי שביט) במעבדת ההנעה הסילונית של נאס"א, אמר כי "תצפיות מתמשכות של עצם זה שללו כל סיכוי לפגיעה בכדור הארץ, ומדידות הטווח החדשות הללו של צוות המכ"ם הפלנטרי - ישכללו עוד יותר בדיוק היכן הוא יהיה בעתיד".