בשנים האחרונות תפס את ישראל טרנד "אמבטיות הקרח", שבו שוהים במים בטמפרטורה של 5-3 מעלות צלזיוס למשך כמה דקות. אם חשבתם שזה אתגר לא פשוט? הכירו את התולעים של אנטארקטיקה, ששורדות כנגד כל הסיכויים במים קפואים ובשממה, אולי בתנאים הכי קשים בכדור הארץ.
מבזק חדשות טובות



מי שבא "לסייע" לתולעים הימיות האלה הם החיידקים. התולעים יוצרות איתם קשר, והחיידקים מייצרים מעין חומר טבעי נוגד קיפאון. החיידקים האלה חיים בתוך התולעים, ובתמורה "לאירוח" רחב הידיים, הם מפרישים חלבונים שמגינים על התולעים מפני הטמפרטורות הקפואות.
צוות חוקרים מאיטליה, שנסע לאנטרקטיקה ומצא את התולעים החיות בטמפרטורה של מעלה אחת מתחת לאפס, הסביר שזהו צעד חשוב בהבנת הקשרים בין חיידקים לאורגניזמים - בייחוד כשמדובר ביחסים בעלי אינטרסים, עם תועלת משותפת.
3 צפייה בגלריה
תולעים באנטארקטיקה
תולעים באנטארקטיקה
תולעים באנטארקטיקה
(צילום: (Buschi et al., Science Advances, 2024) מתוך המחקר)
ומכאן, למדבר אטקמה (Atacama) שבצ'ילה. גילו מוערך בכ-20 מיליון שנה והוא נחשב למדבר הצחיח בעולם. שטחו כ-181 אלף קמ"ר, וממוצע המשקעים באזורים רבים בו הוא מילימטר אחד של גשם בשנה. כיוון שמדובר במדבר יבש מאוד, הסיכוי שמשהו יגדל שם הוא נמוך ביותר.
אבל לראשונה מזה עשור, צמחים החלו לפרוח שם - ממש באמצע החורף. הפריחה המיוחדת הזאת מתרחשת לעיתים מאוד נדירות, בהפרש של שנים, והיא מכסה חלק קטן אמנם (כ-350 קמ"ר) מהמדבר בגוונים לבנים וסגולים.
הפריחה הגיעה כתוצאה מגשם שירד בצפון צ'ילה באפריל, אמנם מדובר ב-11 מילימטרים בלבד - אך הם הספיקו כדי לגרום לאדמה להתעורר לחיים. הפעם האחרונה שפרחים הצליחו לפרוח ככה במדבר אטקמה הייתה לפני קצת פחות מעשור, ב-2015.
3 צפייה בגלריה
פריחה נדירה במדבר
פריחה נדירה במדבר
פריחה נדירה במדבר
(צילום: César Esteban Pizarro Gacitúa)
ולסיום, רגע לפני שניתן לתמונות לדבר בעד עצמן, נספר לכם שממש השבוע הסתיימה אליפות העולם בהיי-ליין (כאלה שהולכים על חבל באוויר) עם נוף עוצר נשימה בשווייץ. אלא שהזוכים לא בדיוק הלכו על חבל - כיוון שהמתחרים השתתפו במקצה שנקרא "ספיד היי-ליין", ועשו את הדרך בריצה.
באתגר הספורטיבי עוצר הנשימה הוכרזה גם אלופת עולם חדשה, שרצה 60 מטר ב-52 שניות, ואלוף עולם שקבע שיא אישי חדש עם ריצת ניצחון בזמן של 26 שניות. היו גם מקצים נוספים ואווירה דיי מדהימה בגובה של עשרות מטרים מעל פני הקרקע. ברכות לזוכים ש"רצים באוויר".
3 צפייה בגלריה
"רצים באוויר"
"רצים באוויר"
"רצים באוויר"
(צילום: רויטרס)