אחרי שהשתתף בחתונתו של יורש העצר הירדני בעמאן, הגיע הבוקר (יום ו') השליח המיוחד של נשיא ארצות הברית לענייני אקלים, ג'ון קרי, לביקור קצר בישראל. קרי נפגש בירושלים עם שר האנרגיה והתשתיות, ישראל כ"ץ, ולאחר מכן את השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן.
2 צפייה בגלריה
השר כ"ץ והשליח המיוחד ג'ון קרי
השר כ"ץ והשליח המיוחד ג'ון קרי
השר כ"ץ והשליח המיוחד ג'ון קרי
(צילום: : עודד קרני, לע״מ)
הפגישה בין קרי לכ"ץ נערכה בהמשך לשיחה טלפונית שקיימו ביום שני האחרון שדנה, בין היתר, בקידום פרויקטי ״פרוספריטי גרין״ (Prosperity Green) לרכישת חשמל מירדן, ו״פרוספריטי בלו״ (Prosperity Blue) למכירת מים לירדן, לקראת ועידת האקלים (COP28) שתיערך בסוף השנה בדובאי. השר כ״ץ והשליח הנשיאותי קרי דנו בנוסף בשיתופי הפעולה האסטרטגיים של מדינת ישראל עם ארה"ב, איחוד האמירויות וירדן.
עוד נכחו בפגישה מנכ"ל משרד האנרגיה והתשתיות, קובי בליטשטיין, יו"ר רשות החשמל, אמיר שביט, פרויקטור הסכמי פרוספריטי ותא״ל במיל׳ אשר בן לולו, ואנשי מקצוע ממשרד האנרגיה והתשתיות. השר כ״ץ אמר: ״אני מודה לג׳ון קרי על נכונותו לקדם את הסכמי פרוספריטי לקראת חתימה היסטורית בין ישראל, ארה״ב, איחוד האמירויות וירדן. הסכמי אברהם ההיסטוריים מוכיחים את עוצמתה של מדינת ישראל באזור ואת הפוטנציאל העצום שטמון בהסכמים הללו למען עתידו המשגשג של המזרח התיכון״.
בוועידת האקלים האחרונה, שהתקיימה בנובמבר בשארם א-שייח במצרים, חתם השר לשיתוף פעולה אזורי דאז, עיסאווי פריג', על מזכר ההבנות לקידום הסכם המים תמורת חשמל עם ירדן, בחסות איחוד האמירויות. "אנחנו מותירים לממשלה הבאה מורשת שיתוף פעולה אזורי חוצה גבולות שמייצר תקווה לאזור כולו, כשמדינות חוברות יחד כדי לקדם ניצול אופטימלי של משאבי הטבע. מורשת של עשיה שמוכיחה את עוצמתו של השלום", אמר אז השר לשעבר.
השלב הראשון בהסכם נחתם ב-2021 בחסות איחוד האמירויות. ישראל תמכור לירדנים מים מותפלים ותרכוש ממנה חשמל סולארי.
לאחר מכן נפגש קרי עם השרה סילמן. במשרד להגנת הסביבה אמרו כי קרי הדגיש שמשבר האקלים הוא אקוטי והוסיף כי אם כל המדינות לא יפעלו באופן מיידי להפחתת פליטות גזי החממה, לא נצליח לעמוד ביעדים שהתחייבנו עליהם באמנת האקלים. עוד הוא הוסיף כי חקיקת אקלים היא כלי הכרחי בעמידה מול מחוייבויות אלה ובעקבות דוח ה- oecd האחרון.
2 צפייה בגלריה
השרה סילמן וג'ון קרי
השרה סילמן וג'ון קרי
השרה סילמן וג'ון קרי
השרה סילמן אמרה: "זו הייתה פגישה מוצלחת וחשובה במיוחד, קרי הדגיש את החשיבות של פעולה נחושה ומשותפת להתמודדות עם שינויי האקלים וקידום פרויקטים משותפים להשגת יעדים אלה. הפגישה הייתה גם אבן דרך משמעותית במסגרת היערכות ישראל לוועידת האקלים שתתקיים בדובאי השנה, שאליה בכוונתנו להגיע עם חוק אקלים שאפתני וישים ולהעמיד את מדינת ישראל בשורה אחת עם המדינות המפותחות של ה-OECD".
מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, גיא סמט "רק השבוע, ה-OECD פרסם את דו"ח הביצועים הסביבתי של מדינת ישראל שהראה שאנחנו לא צפויים לעמוד ביעדים להפחתת פליטות גזי החממה. חוק אקלים הוא חיוני כדי לשנות את המצב ולהתנהל כשאר מדינות העולם".