ג'מיל אלאטרש, פקח ציר המכתשים במרחב ערבה, הקים את יחידת המתנדבים הבדואים הראשונה ברשות הטבע והגנים ומלווה את התוכניות הלימודיות בבית הספר אל פורעה א' בנגב. "על הילדים זה משפיע הכי חזק. בגיל הרך כשאתה מחנך ומלמד זה נתפס והם מעבירים את זה להורים שלהם בבית וזה משפיע", הוא אומר.
אלאטרש סיפר כיצד הגיע לתפקיד: "בילדותי הייתי רועה צאן, רק הכרתי מדבר ועקבות. כשנכנסתי לרשות הטבע והגנים נחשפתי להרבה מאוד עשייה וזה מאוד עניין. רציתי לרתום את האוכלוסייה הבדואית לשמירת הטבע כי המודעות שם לא גדולה. הקמתי את יחידת המתנדבים הבדואים הראשונה ברשות. החלום שלי הוא שהסיירת תגדל יותר ויותר, יש לי 14 מתנדבים ומחכים לי 30 להכשרה".
הוא התחיל לעבוד ברשות הטבע והגנים ב-2008 כמאבטח בשמורת הטבע עין גדי והתאהב בטבע. ב-2011 הפך לפקח. את המתנדבים גייס במהלך הרצאות בבתי ספר בכפרים וביישובים הבדואים, ומהעבודה שלו ברשות. "הם שאלו איך אפשר לעזור ומהר מאוד גייסתי 14 מתנדבים. הם עושים עבודה נפלאה, מסיירים איתי בשטח, מתחזקים את האזור, מסבירים לציבור על שמירת טבע, אני מלמד אותם גששות ואיך לקרוא מפה ולטייל. אני תורם להם והם לנו".

מחנכים את דור העתיד

כחלק מהחזון של אלאטרש לעשות שינוי בקרב החברה הבדואית הוא מגיע לבתי הספר באזור ומעביר הרצאות לילדים על הסיכונים שיש לחיות הבר מציד לא חוקי, הרעלות, אשפה שמשאירים אחריהם המטיילים ועוד.
1 צפייה בגלריה
ג'מיל אלאטרש במהלך הדרכה
ג'מיל אלאטרש במהלך הדרכה
ג'מיל אלאטרש במהלך הדרכה
(צילום: רשות הטבע והגנים)
בשנת תשפ"ג נערכה תוכנית בנושאי שמירת טבע וסביבה בבתי הספר אלפורעה א' ואלפורעה ב'. התוכנית מומנה על ידי רשות ניקוז ים המלח ורשות הטבע והגנים, והופעלה על ידי מדריכים דוברי ערבית. התוכנית כללה שיעורים בכיתות, טיולים ברחבי הנגב ומדבר יהודה וגם הצגה של תאטרון סביבטרון שסיכמה את הפעילות השנתית.
סעיד גבועה, מנהל בית ספר אלפורעה א', שמתנדב גם הוא ברשות הטבע והגנים, אמר: "חשוב לי שזה יגיע מהתלמידים, הם מובילים את המחר. התפיסה שלהם השתנתה והמודעות כבר השתנתה. הם יהיו הדור הבא שיחנכו את הילדים והשכנים לגבי קימות ולגבי שמירה על הסביבה. אין לנו יקום אחר. מה שאנחנו שומרים זה מחזיר לנו".
אלאטרש מסביר לתלמידים: "במקום שאנחנו גרים, כל השטחים מסביב, זה אזור טבעי והניקיון חשוב מאוד כי 'הניקיון הוא חלק מהאמונה'. חשוב לנו כמקומיים בני העדה הבדואית, תושבי יישובי אל בפורעה - הגיל הבא, דור העתיד, שנחנך אותם ונעלה אצלם את המודעות וההסברה על שמירת טבע ועל הסביבה. אנחנו גרים פה אבל מסביבנו יש הרבה חיות בר וחשוב לנו מאוד שהם יישארו ונמשיך ביחד עם שיתופי פעולה כדי לשמור עליהם".