(צילום: ירון ברנר)

במהלך העשורים האחרונים גילו חוקרים יותר מ-5,000 כוכבי לכת מחוץ למערכת השמש שלנו, כשהמאמצים המדעיים מתמקדים באיתור כוכבי לכת דמויי כדור הארץ, המתאימים גם הם לחיים. מדובר בכוכבי לכת שבליבות שלהם יש מימן והליום, והם נשארים יציבים במשך מיליארדי שנים.
במסגרת המאמצים למציאת כוכבי לכת דמויי כדור הארץ, צוות בינלאומי של אסטרונומים חקר כוכב שנראה כמו השמש שלנו, ובמחקר שפורסם בשבוע שעבר בכתב העת Nature, הם גילו שיש בקרבתו כוכב לכת, שלפי כל מה שנראה - הוא היה צריך "להיבלע" על ידו, כלומר לא יכל להתקיים.
בדיוק כמונו, כוכבים עוברים שינויים כשהם מזדקנים. ברגע שכוכב ניצל את כל המימן בליבה שלו, היא מתכווצת והמעטפת החיצונית מתרחבת, בזמן שהכוכב מתקרר. בשלב הזה, הנקרא גם "ענק אדום", הם יכולים לגדול לפי 100 מהגודל המקורי שלהם. (כשזה יקרה לשמש שלנו, אגב, בעוד כ-5 מיליארד שנים, היא צפויה לגדול עד כדי כך שהיא תבלע כוכבי לכת במערכת השמש שלנו, אולי אפילו את כדור הארץ).
3 צפייה בגלריה
הסבר על המחקר
הסבר על המחקר
הסבר על המחקר
(איור: Brooks G. Bays, Jr, SOEST/University of Hawai'i)
כוכב הלכת ש"שרד" מלהפוך ל"ארוחת צהריים", התגלה ב-2015 ולפי ניתוח נתונים חדש שנאסף על ידי טלסקופ חלל של נאס"א, נמצאה תגלית מפתיעה – בניגוד לענקים אדומים שאוכלים את כוכבי הלכת הקרובים אליהם, כוכב הלכת בכינויו Halla, דווקא שרד.
אז איך הוא לא נבלע? יש כמה השערות, אחת מהן - שהוא מעולם לא עמד בפני סכנת בליעה בגלל מיזוג של הענק האדום עם כוכב אחר. אפשרות נוספת היא שכוכב הלכת עשוי להיות צעיר יחסית, כזה ש"זה עתה נולד". כך או כך, גילוי של כוכב לכת קרוב מספיק המקיף ענק אדום בוער, מוכיח שהטבע מוצא דרכים להפתיע אותנו, ואולי גם כדור הארץ שלנו ישרוד, ולא ייבלע על ידי השמש שלנו - בעוד מיליארדי שנים.
ועכשיו בחזרה לכדור הארץ, ולחלומות של תמנונים. החיה המבריקה הזאת רק נראית כל כך שונה מאיתנו, אבל האמת היא שיש לנו קווי דמיון לא מעטים איתה. והפעם - הוכחה נוספת לכך שתמנונים חולמים.
צלילה לתוך מוחה של החיה כשהיא ישנה, הניבה עדות נוספת לשנת REM – השלב החמישי של השינה, שנקרא גם "שלב החלומות". מדובר בגילוי חשוב ומרתק, שיכול להכיל תובנות לגבי אבולוציה של תהליך השינה, ותפקוד של חיות במהלכה.
3 צפייה בגלריה
מה חולמים התמנונים בלילות?
מה חולמים התמנונים בלילות?
מה חולמים התמנונים בלילות?
(צילום: martyhing/iNaturalist, CC BY-NC)
מוח של תמנון הוא באמת איבר מבריק, המבנה העצבי שלהם שונה מכל אורגניזם על פני כדור הארץ, הם אינטליגנטים, עם כישורים מדהימים - והמוח שלהם דומה בהרבה מובנים לשלנו. בבדיקה שנעשתה על ידי צוות חוקרים, הם בדקו את זמן השינה, עוויתות הגוף, החלפת צבעים - כדי לעקוב אחר דפוסים שונים של פעילות.
המדענים גילו שבמהלך השינה פעילות המוח של התמנון הייתה דומה מאוד לפעילות שלהם כשהם ערים - מצב שדומה מאוד גם אצל בעלי חוליות. תעלומה שעוד אין לה תשובה - אבל בזה יתמקד המחקר הבא: ייתכן שתמנונים חיים מחדש את חוויות הערות שלהם – בזמן שהם ישנים. ספק חלום, ספק שחזור.
ולסיום, קבלו את שדרן הרדיו מאוסטרליה ששבר שיא גינס לשידור הארוך ביותר - 55 שעות ו-26 דקות.
3 צפייה בגלריה
שיא גינס חדש
שיא גינס חדש
שיא גינס חדש
(צילום: Guinness World Records)
מריו בקס הקרואטי הנחה את תוכנית הרדיו שלו כמעט כמו שהוא עושה כל פעם מאז 2009, חוץ מכמה שינויים קטנים: כמובן, זמן השידור הלא פרופורציונלי, אלא גם שאסור היה לו לכלול בתוכנית המיוחדת הזמן מוזיקה, פרסומות או אפילו שיחות מקהל המאזינים שלו.
השידור הארוך כלל ראיונות עם מספר אורחים שתואמו מראש, וכלל גם רופא בצד, רק כדי לפקח על הבריאות של המגיש. מריו שבר בכך את השיא הקודם, שעמד על 53 שעות ודקה אחת, שנרשם על ידי שדר בבריטניה.
מבזק החדשות הטובות מתפרסם בימים ראשון, שלישי וחמישי