שינויי האקלים מורגשים בכדור הארץ יותר ויותר וכוכב הלכת שלנו "שולח" קריאות אזעקה ממשיות. במהלך החודש שעבר, נשברו שיאי חום בבריטניה ובאוזרים נוספים באירופה נמדדו טמפרטורות הגבוהות במידה ניכרת מהממוצע בקיץ.
1 צפייה בגלריה
גל חום בריטניה שריפה ב וונינגטון פאתי לונדון
גל חום בריטניה שריפה ב וונינגטון פאתי לונדון
נזקים משריפה בגל החום האחרון באזור לונדון
(צילום: GettyImages)
התופעות האקלימיות הקיצוניות, הנובעות ממשבר האקלים, מעלות את התהייה - מה יקרה לאזורי היער, האחו והחקלאות בעולם בעקבות גלי החום והבצורות המתמשכות? מחקר חדש שהתפרסם לאחרונה בכתב העת Nature Ecology & Evolution, בהובלתו של פרופ' ז'וזה גרינצוויג מהפקולטה לחקלאות, מזון וסביבה באוניברסיטה העברית, צופה שבעקבות שינוי האקלים, היערות, שטחי האחו והחקלאות בארצות לחות וקרות יסגלו לעצמם חלק מחוקי הטבע בשטחי המדבר.
על מנת לאפיין את חוקי הטבע הייחודיים במערכות אקולוגיות יבשות, פרופ' גרינצוויג, יחד עם פרופ' אפרת שפר, פרופ' אורי אדם וד"ר דוד הלמן מהאוניברסיטה העברית, פרופ' אהוד מירון מאוניברסיטת בן גוריון, פרופ' דן יקיר ממכון ויצמן למדע, וצוות חוקרים בינלאומי, הרכיבו רשימה של "מנגנונים מדבריים" וסיווגו אותם על סמך הסבירות שהם עתידים להתרחש באזורים לחים יותר. "כדי לחזות טוב יותר כיצד יתפקדו האזורים הלחים באקלים יבש וחם יותר, אנחנו צריכים להתחיל ליישם את הלקחים שנלמדו מהאופן שבו הטבע פועל באזורים צחיחים", הסביר פרופ' גרינצוויג. "חשוב להביא את הרעיונות האלה לידיעת החוקרים והציבור במקומות אחרים בעולם, כדי שיבינו טוב יותר את התופעות העתידיות ביערות ושטחי החקלאות שלהם".
שבירת שיאי חום בבריטניה בחודש שעבר
(צילום: שמוליק דודפור)


באמצעות שימוש במודלים מתמטיים, צוות החוקרים בחן את תנאי האקלים הגורמים להפעלת המנגנונים המדבריים באזורים לחים וקרים. "המודלים צופים כי עד סוף המאה הנוכחית השטח שבו טמפרטורת הקרקע הממוצעת תעלה על 40 מעלות צלזיוס - יגדל בשטח ששווה ערך לשטח הכולל של ארה"ב וברזיל", ציין פרופ' אדם.
"התחזיות שלנו מרמזות על יבוש חלקי של הקרקע באזורים הלחים יותר של דרום אמריקה, אפריקה ואוקיאניה, ואף בצפון אמריקה ובאירופה", הוסיף ד"ר הלמן. "התייבשות פני הקרקע באזורים לחים תביא להתרחשותם של מנגנונים מדבריים רבים, כגון חלוקה מחדש של מים בקרקע דרך שורשי הצמחים".
"המחקר הנוכחי הביא להבנה שכדי לעמוד בתנאי האקלים החדשים, צמחים במקומות רבים יתארגנו במבנה של כתמים כמו בסביבות היבשות של העולם", מסבירה פרופ' שפר. "מנגנונים מדבריים יגיבו לשינויים אלה בצמחייה, כאשר צמחייה דלילה תביא לעליה בשכיחות האורגניזמים היוצרים קרום ביולוגי על פני הקרקע, ותגדיל את תפקידו של אור השמש בפירוק חומרים אורגניים, כגון עלי שלכת. סביר להניח שמנגנונים אלה ותהליכים נוספים יגדלו בתדירותם ויהפכו לרלוונטיים יותר בשטחי יער, אחו וחקלאות של העולם בשל תנאים חמים ויבשים יותר, בעקבות שינויי האקלים".