GynTools - שפיתחה את GYNI, מערכת מבוססת בינה מלאכותית לאבחון מהיר ומדויק, בנקודת הטיפול, לדלקות נרתיק - מצב רפואי שכיח שמאובחן כיום באופן שגוי בכ-50% מביקורי מרפאה ראשונים, ו-Hydro X שעוסקת בתחום האגירה וההובלה של מימן עם טכנולוגיה שפותחה במקור באוניברסיטה העברית ומאפשרת לאחסן ולהוביל בנוזל שאינו רעיל, אינו דליק ואינו נפיץ - זכו אתמול (ג') בפרס "הסטארט-אפ העולה" לשנת 2024 של האוניברסיטה העברית.
הפרס, שהוענק במהלך מושב חבר הנאמנים ה-87 של האוניברסיטה העברית, ניתן במסגרת תחרות "פרס אספר", הנערכת מידי שנה על ידי מרכז החדשנות והיזמות באוניברסיטה ובשיתוף קרן אספר. לראשונה הוחלט השנה להעניק את הפרס לשתי חברות סטארט אפ במקום לאחת, וזאת בשל המצוינות ופריצת הדרך יוצאת הדופן שהציגו החברות. לפרס ניגשו למעלה מ-40 חברות סטארט-אפ.
1 צפייה בגלריה
טקס הענקת הפרסים באוניברסיטה העברית
טקס הענקת הפרסים באוניברסיטה העברית
טקס הענקת הפרסים באוניברסיטה העברית
(צילום: מקסים דינשטיין)
הפרס משמש גשר בין האקדמיה לתעשייה, תוך קידום היזמות והחדשנות בקרב סטודנטים, סגל ובוגרי האוניברסיטה. מטרתו לתמוך בסטארט-אפים המשתמשים בטכנולוגיות חדשניות שיש בהן כדי ליצור השפעה חיובית בעולם. המרכז מעודד את החיבור בין האקדמיה והתעשייה כדי לפתח את תחומי היזמות והחדשנות.
לתחרות ניגשו כ-40 סטארט-אפים מתחומים מגוונים. ההתמודדות בתחרות דרשה עמידה ביעדי פיתוח מקיימים של האו"ם (SDG's) ופגישות עם ועדות שיפוט שכללו בכירים ובכירות מקרנות הון סיכון מובילות בישראל. חמשת הסטארט-אפים שעלו לגמר, הציגו היום את המיזמים בפני חברי חבר הנאמנים של האוניברסיטה העברית, המורכב ממנהלים ובכירים מרחבי העולם ובנוסף להם פאנל שופטים מצומצם, והם ביחד בחרו את הזוכה.
נשיא האוניברסיטה העברית, פרופ׳ אשר כהן, אמר: "אני גאה לראות כיצד האוניברסיטה העברית ממשיכה לפעול לרתימת ידע מדעי לטובת קידום הידע והיכולות האנושיות. דבר ההופך אותה לאבן שואבת ליזמיות, יזמים, חוקרים וחוקרות פורצי דרך בתחומם. אותה רוח חדשנית ניטעת גם בקרב הסטודנטים והסטודנטיות שלנו, הרוכשים בלימודיהם יכולות מדיסציפלינות שונות וחשיבה יצירתית, המאפשרת להם לפתח פתרונות מקוריים למשבר האקלים ולאתגרי הפיתוח הבר-קיימא. האוניברסיטה העברית עומדת בחזית המאבק במשבר האקלים וקידום קיימות, תוך הכשרת דור חדש של יזמים טכנולוגיים שיעצבו את עתיד האנושות"
גייל אספר, יו״ר קרן אספר, הוסיפה: "חמשת הסטארט-אפים הפיינליסטים נוגעים בסוגיות המאתגרות שעל סדר היום - מצריכת האנרגיה של בינה מלאכותית ועד לאבחון רפואי, ומאספקת תרופות סרטן ממוקדות לטיפול במחסורי מזון ומספוא. אנו נרגשים לגבי העתיד של מרכז החדשנות והיזמות באוניברסיטה העברית, ומצפים לראות אותו ממשיך לצמוח ולשמש כמגנט לאלפי סטודנטים, חוקרים ובוגרים".
ד״ר אמנון דקל, מנכ״ל מרכז החדשנות של האוניברסיטה העברית, בירך ופירט את הנימוקים לזכייה: "חברות הסטארט-אפ שהציגו את מיזמיהן במסגרת התחרות השנתית שלנו, הם לא רק עסקים עם פוטנציאל מרשים, אלא גם מודל לחיקוי בתחומי הקיימות, הבריאות, המחשוב והתעשייה, המנצלות את הידע המדעי העמוק ואת יכולות היצירתיות שלהם לטובת בניית עתיד טוב יותר. המיזמים שהגיעו להשתתף ולהציג בגמר, הדגימו את החיבור המושלם בין יזמות עסקית לתיקון עולם. אנחנו מאמינים כי היכולת ליצור סינרגיה בין העולם העסקי לבין פיתוח בר קיימא מהווה מודל חשוב לעתיד. אנו גאים במיזמים שהשתתפו בתחרות, מאחלים להם הצלחה ומצפים לראות עוד כמותם בשנה הבאה".
שלוש הסטארט-אפים הנוספים שהעפילו לגמר:
- Intragel Therapeutics המציעה לחולי סרטן טיפול חלופי יעיל ובטוח, באמצעות פולימר דמוי ג'ל, SRGel, המסוגל לשלב ולהכיל בתוכו מטען תרופות גבוה שמקטין ומעלים גידולים ומאריך את חייהם ללא תופעות לוואי.
- Rumafeed השואפת לשפר את אבטחת המזון וההזנה העולמית, בהתחשב בגידול האוכלוסייה העולמית שמוביל לעלייה בצריכת המזון לנפש. בתפוחי אדמה עלולים להימצא רעלנים המסוכנים לחיות מספוא, מה שמוביל להשלכה של מאות מיליוני טון תפוחי אדמה מידי שנה. חברת רומה-פיד, על ידי שימוש באמצעים טכנולוגיים ומולקולריים חדשניים מתקדמים, מצאה דרך יעילה להסרת הרעלנים הללו ולהגדלת הכנסות המגדלים, כמו גם לשמירה על חקלאות בת קיימא.
- CogniFiber המפתחת מעבדים אופטיים נוירומורפיים להאצת חישובי בינה מלאכותית בשווקי אלגו-טריידינג, שרתים, תקשורת אופטית וסייבר, אשר יכולים להגיע למהירויות גדולות פי 1000 תוך חיסכון של 99% באנרגיה ועד 90% בעלויות.