הדפסת בשר מתורבת על ידי מדפסת של חברת Meatech
(צילום: נעה פישר)


לא בכל יום יוצא לטבעונית לטעום מוצר המכיל רקמות בשר (מתורבת). הזדמנות זו התאפשרה בזכות אירוע טעימות שערכה חברת "מיטק" (Meatech) הישראלית עבור גורמים בתעשיית המזון השבדית.
בתפריט - שני מוצרים המורכבים משילוב של רקמות בשר שגדלו במעבדה וסויה (כ-10% - 15% בשר): "נאגטס" עם רקמות של שומן עוף ו-"עראיס" עם רקמות של בקר. הטעם: מרשים ביותר. התלהבות גם נרשמה בקרב אוכלי הבשר - קהל היעד העיקרי של מוצרים אלו.
5 צפייה בגלריה
מוצר היברידי המשלב בין בשר מתורבת וסויה, שנוצר על ידי חברת מיטק
מוצר היברידי המשלב בין בשר מתורבת וסויה, שנוצר על ידי חברת מיטק
נאגטס היברידי המשלב בין בשר מתורבת וסויה, שנוצר על ידי חברת מיטק
(צילום: אוריה סייג)
תחום המוצרים המתורבתים זוכה להתייחסות מוגברת בשנים האחרונות: עוד ועוד חברות חדשות צצות בתחום, רבות מהן ישראליות, ואפילו חברת "תנובה" החליטה השנה להשקיע בתחום. כיום ישנן חברות רבות שעוסקות בין השאר פיתוח בשר, דגים ומוצרי חלב מתורבתים.
מניעת פגיעה בבעלי חיים אינה הסיבה היחידה לפיתוח מוצרים מתורבתים. גידול בעלי חיים למאכל צורך גם משאבי טבע, ואחראי לפליטות של מזהמים. כ-70% מהקרקע החקלאית בעולם משמשת לטובת משק החי, וגידולים אלה אחראיים לזיהום מקורות מים בשפכים ובתרופות שונות. אחת ההשפעות הסביבתיות העיקריות של תעשייה זו היא פליטת גזי חממה, ובפרט מתאן: כ-20% מפליטות גזי החממה לאטמוספירה מגיעות ישירות מתעשיית המזון מן החי. למוצרים מן החי שייוצרו במעבדה יש טביעת רגל נמוכה באופן משמעותי מזו של המוצרים מן החי. לכן - יש הרואים במעבר למוצרים מתורבתים מהפך מוסרי וסביבתי של ממש, העתיד לסייע רבות בהתמודדות מול משבר האקלים.
5 צפייה בגלריה
מוצר היברידי המשלב בין בשר מתורבת וסויה, שנוצר על ידי חברת מיטק
מוצר היברידי המשלב בין בשר מתורבת וסויה, שנוצר על ידי חברת מיטק
עראיס - מוצר היברידי המשלב בין בשר מתורבת וסויה, שנוצר על ידי חברת מיטק
(צילום: אוריה סייג)
יתרון נוסף לפיתוחים אלו הגיח בחודש מרץ האחרון, כאשר המוצרים המתורבתים קיבלו חותמת "פרווה" על ידי שורה של רבנים מארגון "צהר". בנייר העמדה שפרסמו נכתב בין השאר: "בהלכה נקבע כי מעמדה של ביצת תרנגולת מופרית הוא 'כשר פרווה' ונראה שהוא הדין לטרום־עובר הנלקח מן הפרה. משום כך, מוצרים המבוססים על תאים אלו וגדלים על מצע צמחי - מעמדם הוא 'כשר פרווה' גם אם מדובר בתאים זהים, בהרכבם ובתכונותיהם, לתאי שומן או שריר הגדלים בטבע".
מיטק היא אחת החברות המובילות בתחום הבשר המתורבת בישראל, והיחידה בארץ שנסחרת בנאסד"ק. היא דוגמת תאי גזע מחבל הטבור של הפרה ומביצה לא מופרית, ומייצרת בשר ושומן עוף מתורבת. החברה גם מדפיסה בשר מתורבת. vscr נעשה בעזרת מדפסת שפיתחה החברה, מדפסת הדפסה ביולוגית בתלת-ממד. לפני כמה חודשים, החברה הצליחה לייצר סטייק מתורבת השוקל 104 גרם. בכוונה החברה להגיע בעתיד גם לאפיקים נוספים, כגון כבד אווז ודגים.
החברה החלה את פעילותה ב-2019. כיום יש בבעלותה מתקנים בפארק המדע בנס ציונה, ישראל, באנטוורפן, בלגיה, וגם החלה התרחבות לקליפורניה, ארצות הברית.
5 צפייה בגלריה
סטייק מתורבת שהודפס ע"י חברת מיטק
סטייק מתורבת שהודפס ע"י חברת מיטק
סטייק מתורבת שהודפס ע"י חברת מיטק
(צילום: שלומי ארביב)
בראיון ל-ynet, סיפר אריק קאופמן, מנכ"ל מיטק, כי החברה הוקמה "מתוך מקום לשנות את העולם שבו אנחנו צורכים בשר. זה הרגיש לנו מאוד מיושן. אנחנו בסוף שוחטים חיות כדי לאכול אותן. העולם כל כך מתקדם, ואמרנו שהגיע הזמן לשנות את זה. שאלנו את אחד השותפים אם אפשר להדפיס סטייק. הוא בדק ואמר 'כן' וכך התחלנו, בהתחלה בעולם של אי-ודאות. כבר הדפסנו את הסטייק הראשון שלנו לפני כמה חודשים, ולאחרונה התחלנו לקיים אירועי טעימות. אז שום דבר בלתי אפשרי".

"אם הרגולציה תאפשר – נמכור מוצרים כבר בסוף 2023"

כיום ניתן למכור בשר מתורבת רק בסינגפור, והחברות שעוסקות בתחום המזון המתורבת פועלות כדי לאפשר את המכירה גם בשאר העולם. לדברי קאופמן, "זאת פעם ראשונה באנושות שאנחנו מייצרים בשר מהחי בלי לשחוט את החיה. אז הרגולטור רוצה להרגיש במקום מאוד נוח שהדבר הזה הוא בטוח. בארצות הברית הרכבת כבר יצאה מהתחנה בכל מה שקשור לתהליך, ואנחנו מקווים שנראה בזמן הקרוב מדינה מובילה שתאפשר מכירה של בשר מתורבת, ואחריה יגיעו עוד מדינות".
5 צפייה בגלריה
המדען תום בן אריה עובד במעבדה שלו
המדען תום בן אריה עובד במעבדה שלו
גידול תאים
(צילום: אבי מועלם)
במיטק צופים שאם הרגולציה תאפשר להם למכור – המוצרים ההיברידיים שלהם יהיו בחנויות כבר בסוף 2023. "בסוף 2023 יהיה לנו מפעל פעיל. בהנחה שהרגולטור יאפשר לנו למכור את המוצרים האלה, ואנחנו צופים שזה ייקרה בטווח הזמן הקרוב – בסוף 2023 כבר נוכל לראות הכנסות ממכירה. עד 2025 אנחנו כבר צופים הכנסות משמעותיות לקבוצה", אמר המנכ"ל.
ומה עם ישראל? לפי קאופמן, "אנחנו מצד אחד פועלים בישראל, וראינו פה פקידות בכירה בביקורים, אבל ברמה הגלובלית – כי מיטק היא חברה שמכוונת לשווקים הגדולים – ישראל היא שוק מאוד מאוד קטן. מדינה מובילה שתאפשר מכירה תסחף אחריה גם מדינות כמו ישראל".
5 צפייה בגלריה
מיט-טק בשר מתורבת הדפסה בתלת-ממד
מיט-טק בשר מתורבת הדפסה בתלת-ממד
מיט-טק בשר מתורבת הדפסה בתלת-ממד
(צילום: Meateck)
מחיר המוצרים, לפי המנכ"ל, עתידים להיות נגישים בהמשך. "ככל הזמן יעבור והכמויות ילכו ויצמחו – המחירים ירדו. המוצרים הראשונים שיחדרו לשוק יהיו היברידיים, כך שלא נצטרך עכשיו לייצר 100% של מוצר שמבוסס בשר מתורבת, אלא רק אחוז מסיים של בשר מתורבת, שנחדיר אותו לבסיס המבוסס צמח".
האם נגיע לדעתך ליום שבו חברות ומסעדות יעדיפו לרכוש בשר מתורבת? "הכל מתחיל בכסף בסוף. חברות הענק הבינו כבר שהעתיד העסקי משולב בשמירה על הקיימות העולמית. אז אני צופה שחברות ענק יעדיפו לחבק חברות שתורמות להפחתת פליטות. וגם צרכנים – אם הם ידעו שהם צורכים סטייק שלא גרם להרג של בעלי חיים ולא תרם למשבר אקלים והחלופה היא לאכול סטייק שכן תרם למשבר האקלים וגרם להתעללות – אני מניח שאנשים יעדיפו לקנות את המוצר ההרסני פחות והטוב יותר".