מבזק חדשות טובות
(צילום: אבי חי)


הרגע שהקהילה המדעית ואולי גם רבים בעולם כולו חיכו לו - הגיע: תמונות גולמיות ראשונות של כוכב הלכת שבתאי, שצולמו על ידי טלסקופ החלל ג'יימס ווב, נחשפו, ומדובר רק בקדימון קטן ביחס למה שעוד עתיד להתפרסם, לאחר שהצילומים יעברו עיבוד טכנולוגי.
ג'יימס ווב ערך את התצפיות המדהימות האלה באמצעות מכשיר האינפרא-אדום שלו, שבזכותו אנו מקבלים הצצה ליופי המרהיב של גרמי השמיים.
3 צפייה בגלריה
כוכב הלכת שבתאי
כוכב הלכת שבתאי
כוכב הלכת שבתאי
(צילום: טלסקופ החלל ג'יימס ווב)
בתמונה ניתן לראות את הטבעות של שבתאי זוהרות, מכיוון שהן מחזירות אור, על הרקע השחור של החלל, ואסטרונומים מקווים להשתמש בתצפיות האלה כדי ללמוד עוד על הירחים והטבעות של כוכב הלכת המסקרן, שצילומים של חלקם ייחשפו בעתיד הקרוב.
ועכשיו, כידוע, מינו של עובר אצל יונקים נקבע על ידי הכרומוזום שמספק האב. אבל איך זה עובד אצל צבים? ממצאים חדשים מציעים שדווקא הטמפרטורות –- הן אלו קובעות את המין.
טמפרטורות חמות יותר גורמות ליותר נקבות, ויתרה מזאת - לנקבות הללו יש גם יכולת גבוהה יותר להטיל ביצים. חוקרים מצאו שתאי נבט (תאי רבייה שטרם הבשילו) ממלאים תפקיד בהפיכת העובר לנקבה, ונמצאו בקשר ישיר לטמפרטורות דגירה.
3 צפייה בגלריה
צב יבשתי
צב יבשתי
צב יבשתי
(צילום: Shutterstock)
"הטמפרטורות שמייצרות נקבות הן גם מגבירות את מספר תאי הנבט", סיפר החוקר שהוביל את הפרויקט מאוניברסיטת דיוק בצפון קרוליינה. הדבר, כך מסתבר, לא ייחודי רק לצבים, אלא גם אצל דגים ובעלי חיים אחרים. בדיקה נוספת במעבדה תנסה למצוא גם תופעה הפוכה - אצל תנינים. נקבות תנין מייצרות צאצאים ממין נקבה דווקא בטמפרטורות נמוכות, וזכרים בגבוהות.
ולסיום, מבט קצר ממעוף הרחפן על היופי עוצר הנשימה של הטבע. לווייתן נצפה מול חופי סידני כשהוא שוחה לצד אדם ששט עם קיאק.
3 צפייה בגלריה
הלווייתן והחותר
הלווייתן והחותר
הלווייתן והחותר
(צילום: DRONESHARKAPP)
הלווייתן הסקרן מסוג גדול סנפיר הצטרף לשיט הבוקר, בעוד שהחותר על הקיאק זכה לחוויה של, כנראה, פעם בחיים. הצילומים שהתפרסמו ברשתות החברתיות כבר הפכו לשיחת היום באוסטרליה, כחלק מפרסומים שונים בחודש האחרון על יונקים ימיים שנראו מול חופי סידני, בזמן הנדידה השנתית צפונה, מהמים הקפואים של אנטרקטיקה, לעבר האוקיינוס השקט והחמים יותר. אלו גם לגמרי חדשות טובות, כיוון שחוקרים מקומיים הופתעו משפע הלווייתנים שראו באזור.
מבזק החדשות הטובות מתפרסם בימים ראשון, שלישי וחמישי