לתעבורה הימית יש השפעה רבה מאוד על איכות הסביבה ובריאות הציבור בכלל ועל הסביבה הימית בפרט, והיא משמשת כמאיץ להגירת מינים ימיים מסביבה ימית אחת לסביבה ימית אחרת. עד היום, לא היה ידוע האם דולפינים מושפעים מרעשי ספינות והעדויות שנמצאו היו בעיקר אנקדוטיות וויזואליות.
במחקר, שבוצע בשיתוף פעולה בין המעבדה לאקוסטיקה וניווט תת מימי בראשותו של פרופ' רועי דיאמנט ומעבדת טורפי העל בראשותו של ד"ר אביעד שיינין מתחנת מוריס קאהן לחקר הים באוניברסיטת חיפה, שילבו החוקרים בדיקות אקוסטיות של שריקות הדולפינים, המשמשים אותם לתקשורת, עם תוכנה של בינה מלאכותית שתפקידה היה לסרוק את דפוסי הסריקות.
"למרות שזה נראה לנו אולי מובן מאליו, עד כה לא הייתה הוכחה אמפירית כי הדולפינים מושפעים מרעשי ספינות. בעזרת בינה מלאכותית, הצלחנו להראות כי הדולפינים מתקשרים בצורה ייחודית כאשר יש רעש של ספינה באזורם", אמרו פרופ' דיאמנט וד"ר שיינין. "השפעת רעשי כלי השיט על התקשורת בין הדולפינים עלולה בהחלט לגרום להתרחקותם של הדולפינים מסביבת מקורות הרעש המהווים בחלקם אזורים בהם הם אוכלים".
הקושי המחקרי העיקרי היה לזהות בצורה סיסטמית התנהגות של אותם הדולפינים אל מול הרעשים של הספינות - במקרה אחד כאשר אין רעש של ספינה ובמקרה אחר כאשר יש רעש של ספינה. רק בדרך זו ניתן לקבוע האם אותו הדולפין - פעל בצורה שונה בכל אחד מהמקרים.
החוקרים בחרו לערוך את המחקר באתר סמוך ל"ריף הדולפינים" באילת, שם שוהים באופן קבוע דולפינים מהמין דולפינן מצוי. הם הטמינו מקליטים בעומק 50 מטרים שתיעדו בצורה רציפה את קולות הדולפינים ואת תעבורת כלי השיט שנמצאים בסמוך.
מבין כל הקולות שהוקלטו, דגמו החוקרים 120 אלף שריקות של דולפינים והצליחו לשייך את השריקות לדולפינים הספציפיים שהיו שם. אלוגריתם אחד שפיתחו החוקרים זיהה כ-60 אלף קולות שריקות של דולפינים כאשר הייתה ספינה באזור ואלגוריתם שני זיהה מספר דומה של שריקות כאשר לא היו ספינות.
לדברי פרופ' דיאמנט, החוקרים עצמם לא הצליחו למצוא מאפיינים שונים בין שתי קבוצות השריקות, אלה שהושמעו כאשר הייתה ספינה ואלה שהושמעו כשלא הייתה ספינה. לכן הם נעזרו באלגוריתם נוסף של DEEP LEARNING. אלגוריתם זה עבר על 20% מהשריקות שהושפעו כאשר הייתה ספינה באזור של הדולפינים וכאשר בחנו אותו על כלל השריקות, הוא הצליח לזהות ברמה של 90% את המקרים שבהן השריקה הושמעה כאשר הייתה ספינה באזור.
המשמעות היא שהבינה המלאכותית הצליחה להבחין בדפוס מסויים שמשמיעים הדולפינים כאשר יש רעש ספינה באזור, גם אם החוקרים לא הצליחו למצוא אחד כזה. "אנחנו לא יודעים עדיין באיזה דפוס ייחודי הבחינה המכונה, אבל היא בוודאות הבחינה בדפוס", אמרו החוקרים. "כלומר, הדולפינים מתקשרים בצורה שונה ומשנים את ההתנהגות הווקלית שלהם כאשר הם נתקלים ברעש של ספינה ולכן הם בוודאות מושפעים מרעש הספינות. מחקרי עבר כבר הראו ששינוי בהתנהגות הווקלית יכולה להיות קשורה לסטרס ומצוקה ובמחקרי ההמשך ננסה לבחון מהי אותה השפעה".
המחקר, שנערך בבית הספר למדעי הים ע"ש צ'רני באוניברסיטת חיפה, פורסם בכתב העת Scientific Reports מבית nature.