שיאי החום ממשיכים להישבר - כתוצאה מפליטת גזי חממה: יום ראשון השבוע היה היום החם ביותר שנרשם אי פעם בכדור הארץ מאז החלו המדידות. כך עולה מנתונים ראשוניים שפורסמו בצהריים (יום ג') על ידי שירות שינוי האקלים קופרניקוס של האיחוד האירופי.
2 צפייה בגלריה
שלטי אזהרה מפני מהחום הכבד בארה"ב
שלטי אזהרה מפני מהחום הכבד בארה"ב
שלטי אזהרה מפני מהחום הכבד בארה"ב
(צילום: Ty ONeil, AP)
הטמפרטורה הממוצעת העולמית בכדור הארץ, בים וביבשה, בקרקע ובאוויר, בחצי הצפוני והדרומי של כדור הארץ, הגיעה ל-17.09 מעלות צלזיוס - מעט גבוה יותר מהשיא הקודם שנקבע ביולי שעבר (17.08 מעלות צלזיוס).
גלי חום פקדו אזורים נרחבים בארצות הברית, אירופה ורוסיה במהלך השבוע האחרון. בקופרניקוס אישרו לסוכנות הידיעות רויטרס כי נראה שהשיא היומי הממוצע שנקבע בשנה שעברה נשבר שלשום.
בשנה שעברה נשבר השיא במשך ארבעה ימים רצופים, מ-3 ביולי עד 6 ביולי, כאשר שינוי האקלים, שנגרם משריפת דלקים מאובנים על ידי בני אדם, הביא לחום קיצוני ברחבי חצי הכדור הצפוני.
2 צפייה בגלריה
ציפור מתרעננת בגל החום שפקד את סרביה
ציפור מתרעננת בגל החום שפקד את סרביה
ציפור מתרעננת בגל החום שפקד את סרביה
(צילום: Darko Bandic, AP)
כל חודש מאז יוני 2023 - כלומר 13 חודשים ברציפות - דורג כחודש החם ביותר בכדור הארץ מאז תחילת המדידות, בהשוואה לחודש המקביל בשנים קודמות, כך אמרו בקופרניקוס.
מספר מדענים אמרו ש-2024 עשויה לעקוף את 2023 כשנה החמה ביותר מאז תחילת המדידות, כאשר שינוי האקלים ותופעת מזג האוויר הטבעית אל ניניו - שהסתיימה באפריל - גרמו לטמפרטורות להגיע לגבהים חדשים השנה.

תחזית האימים למקרה של "עסקים כרגיל"

ההשלכות של התחממות כדור הארץ ניכרות כבר עכשיו ברחבי העולם. המסת קרחונים, עליית מפלס הים, שינויים בדפוסי מזג האוויר ואירועי מזג אוויר קיצוניים תכופים יותר הם רק חלק מהתופעות שאנו עדים להן. בישראל, המצב אף חמור יותר, שכן האזור שלנו מתחמם בקצב מהיר יותר מהממוצע העולמי. הדבר עלול להוביל לגלי חום קיצוניים, בצורות ממושכות וגשמים חזקים בפרק זמן קצר מאוד.
 
(צילום: ליאור שרון)

בשירות המטאורולוגי פרסמו בשבוע שעבר דוח מדאיג, לפיו ישראל צפויה להתחמם בכ-0.6 מעלות בכל עשור ובסוף המאה הטמפרטורה הממוצעת תהיה גבוהה בכ-3.5 מעלות מהממוצע ב-20 השנים האחרונות. עוד עולה מהדוח כי התדירות של אירועי חום קיצוני יעלו משמעותית עד סוף המאה, הגשמים יתמעטו וטמפרטורות של 50 מעלות לא יהיו נדירות כל כך.
במישור החוף, למשל, אירועי חום קיצוני של 45 מעלות ומעלה נרשמו עד כה רק פעם במאה שנה. בעשורים הקרובים הם צפויים לקרות פעם ב-20 שנה, ועד סוף המאה - פעם ב-שלוש שנים בממוצע. באזורים חמים יותר, כמו עמקי הצפון והנגב, תדירותם של ימים עם 45 מעלות חום תגדל מפעם ב-25 שנה לפעם בשנה וחצי.
עוד עולה מהדוח כי גם טמפרטורות של 50 מעלות ומעלה, שכמעט לא נרשמו באזורנו מעולם, יהיו אפשריות, ולקראת סוף המאה יגיעו מדי 15 עד 25 שנה. אזורי ים המלח והערבה, עלולים לסבול מחום אימים כזה מדי שנתיים.