לוחמי ולוחמות יחידת ילת"ם (היחידה למשימות תת מימיות), הגוף המקצועי לצלילות ולתחום התת-מימי בזרוע הים, חילצו בפעילות מיוחדת במינה רשתות רפאים מול חופי חיפה, באוניית המלט הטורקית שטבעה לפני כ-25 שנה. מדובר ברשתות דיג נטושות שכבר לא בשימוש ונותרות בים על תקן פסולת, אך הן ממשיכות להוות מלכודת מוות לבעלי חיים, ואף עלולות להיות מסוכנות לצוללים ורוחצים.
לוחמי ולוחמות היחידה למשימה תת מימיות בזרוע הים, שבין עיסוקיהם המבצעיים לוקחים גם חלק במיזם "צבא ההגנה לטבע - מפקדים לוקחים אחריות על סביבתם", שנמצא תחת אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה, צללו לאחרונה לאוניה הטבועה וסביבתה, ניקו אותה מרשתות וציוד דיג ובנוסף חילצו דגים וסרטנים אשר הסתבכו ברשתות.
אסף נשיב, רכז פרוייקטים ימיים במיזם ״צבא ההגנה לטבע״, סיפר כי בעתיד מתוכננות צלילות נקיון נוספות. "במקביל, השתתפו לוחמי ולוחמות היחידה בשחרור צב ים אשר שוקם במרכז ההצלה לצבי ים של רשות הטבע והגנים, לאחר שעברו הרצאה בנושא. במסגרת הפרויקט צפויות עוד פעילויות רבות בנושאי ממשק ושמירת הטבע והסובב הימי".
גיא סלעי, מנהל מיזם "צבא ההגנה לטבע - מפקדים לוקחים אחריות על סביבתם", הוסיף כי ממחקרים שונים שהתפרסמו לאחרונה עולה כי 12 מיליון טונות פסולת פלסטיק מגיעים לאוקיינוסים בכל שנה וציוד דיג מהווה עד 10% מכך. בנוסף, כ-5.7% מכל הרשתות, 8.6% מכל המלכודות, ו-29% מכל חוטי הדיג אובדים באוקיינוסים מדי שנה וכשליש מהפסולת במים הרדודים היא ציוד דיג נטוש. "רשתות רפאים מהוות מלכודת מוות לערכי טבע ימיים, החל מיונקים גדולים דרך צבי ים וכלה בדגים שנתפסים ברשת והופכים לחסרי תנועה ולאחר מכן חסרי חיים.
"רשתות רפאים הן מרכיב משמעותי בפסולת הנמצאת בים ובחופים שלנו והן מסוכנות מאוד לסביבה הימית, מפני שהן ממשיכות לתפקד כמלכודת מוות לבעלי חיים זמן רב לאחר שנותרו מאחור. חשוב מאוד לפנות אותן מהים במהירות האפשרית על ידי צוות מיומן", הוסיף סלעי.
אוניית המלט הטורקית, או בשמה הרשמי MV Dogruyollar II, הייתה אוניית מטען צובר בינונית אשר הובילה מטענים תחת הדגל טורקיה. בשנת 1998 הובילה האוניה מטען של כ-850 טון שקי מלט לנמל אשדוד. בדרך נתקלה בסערה עזה, שהביאה להצפה של חדר המנועים והשבתה של המנועים. הצוות ניסה להפעיל את המנועים מחדש, אבל האוניה המשיכה להתמלא מים עד שנטתה על צידה. הסערה סחפה את האונייה לכיוון חיפה (לאזור חוף שכונת בת גלים). כול הניסיונות להציל את האונייה נכשלו, הצוות פונה ולבסוף טבעה האונייה.
לפני כשמונה שנים הוקם מיזם "צבא ההגנה לטבע - מפקדים לוקחים אחריות על סביבתם", שנמצא תחת אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה. המיזם הוקם במטרה לסייע לצה"ל ומפקדיו לשאת באחריותו לשמירה על הסביבה, הטבע, ואתרי המורשת בשטחים שבאחריותו ובסביבת הפעילות שלו. לשם כך, חברו בצה"ל, בהובלת חיל הטכנולוגיה והאחזקה באגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה ומשרד הביטחון, לארגוני הסביבה המובילים בישראל - החברה להגנת הטבע, רשות הטבע והגנים ורשות העתיקות - ויחדיו הם מפעילים כ-65 מוקדי עשייה בכל החיילות והזרועות, באוויר בים וביבשה, מאצבע הגליל ועד אילת, מהשומרון ועד חופי הים התיכון. מפקדי וחיילי היחידות יוצאים לפעילות בשטח היחידות, תוך קבלת ייעוץ וליווי מקצועי משותפי המיזם, וגם מקבלים תכני חינוך והכשרה בנושאי סביבה, טבע ומורשת. המיזם ביסס עצמו כמוקד משמעותי בשמירה על הסביבה, הטבע ואתרי המורשת בתחומי הפעילות של היחידות הפעילות במיזם וכעת, פועל למנף את ההטמעה בשטח להטמעה רחבה וכלל צה"לית ולאורך זמן.