כדור הארץ מתחמם וכתוצאה מכך גם מי האוקיינסים מתחממים - והתוצאה היא שההוריקנים נעשים עוצמתיים יותר. מחקר חדש בנושא הנדסת אקלים - מצא שגם אם היה לנו את הכוח לקרר באופן מלאכותי את מימי האוקיינוסים, במטרה להחליש את קיומן ועוצמתן של סופות ההוריקן, אזי שכמעט לא תהיה תועלת למהלך שכזה.
1 צפייה בגלריה
תמונה לווינית של סופת ההוריקן "איאן"
תמונה לווינית של סופת ההוריקן "איאן"
תמונת לוויין של סופת ההוריקן "איאן" בחודש שעבר
(צילום: NASA)
המחקר שבוצע על ידי מדענים מבית הספר למדעי הים, האטמוספירה וכדור הארץ באוניברסיטת מיאמי ופורסם בכתב העת Nature Communications Earth & Environment, הראה כי התערבות טכנולוגית בניסיון להחליש את סופת ההוריקן, לפני שהיא זורעת הרס על אזורים מיושבים, איננה דרך יעילה למניעת אסונות טבע מסוג זה. "התוצאה העיקרית מהמחקר שלנו היא שיידרשו כמויות אדירות של מים מקוררים באופן מלאכותי כדי להחליש באופן מתון את עוצמתה של סופת ההוריקן לפני שהיא מגיעה אל היבשה ומחריבה אזורים מיושבים", אמר המחבר הראשי של המחקר ג'יימס הליוויאק, בוגר בית הספר למדעי הים, האטמוספירה וכדור הארץ באוניברסיטת מיאמי.
הוא הוסיף כי "החלשת העוצמה של הסופה לא אומרת בהכרח שהסבירות לנזקים וסיכונים בטיחותיים תקטן בעקבות זאת. אמנם כל מידה של היחלשות בעוצמת סופת ההוריקן לפני ההגעה אל היבשה היא בשורה טובה, אבל ממצאי המחקר מראים כי חשוב להתמקד בעיקר באסטרטגיות מנע מקדימות כמו חיזוק תשתיות, שיפור היעילות של הליכי הפינוי של התושבים וקידום המחקר המדעי סביב זיהוי וחיזוי של סופות צפויות".
כדי לענות באופן מדעי על השאלות שעלו לגבי היעילות של קירור מלאכותי של מימי האוקיינוס כדי להחליש הוריקנים, שילבו מחברי המחקר מספר תיאוריות אינטראקציה בין אוויר-ים לבין מודל ממוחשב מתוחכם ביותר של האטמוספירה. בהדמיות המחשב שלהם קיררו החוקרים אזורים באוקיינוס בשטח של עד 260 אלף קמ"ר - שטח גדול יותר משטחה של מדינת אורגון בארצות הברית, ושווה ערך ל-21 אלף קילומטרים מעוקבים של מים - באומדן של עד 2 מעלות צלזיוס.
תיעוד מהאוויר: ממדי ההרס מההוריקן "איאן" בפלורידה בחודש שעבר
(צילום: רויטרס)


למרות שטח הקירור הגדול, ההוריקנים המדומים נחלשו ב-15% בלבד. למעשה, כמות האנרגיה המופקת מהאוקיינוס כדי להשיג הפחתה מינורית זו בעוצמת הסופות הינה שווה ליותר מפי 100 מהכמות שנצרכה ברחבי ארצות הברית כולה בשנת 2019 בלבד. "חשוב להבין כי הממצא העיקרי של המחקר שלנו, מראה כי זה חסר טעם לנסות ולהחליש הוריקנים", אמר דיוויד נולאן, פרופ' למדעי האטמוספירה בבית הספר למדעי הים, האטמוספירה וכדור הארץ באוניברסיטת מיאמי, אשר נמנה על מחברי המחקר. "עם זאת, רעיונות שונים לשינוי עוצמת ונזקי ההוריקנים מופיעים לעתים קרובות במדיה הפופולרית ואף מוגשים כפטנטים מדי כמה שנים. אנו שמחים לנסות ולהירתם למאמץ המחקרי כדי לנסות ולייעל את ההתמודדות עם הסופות ההרסניות".