צוות בינלאומי של חוקרים מצא שכ-90% מכלל בעלי החיים הימיים בכדור הארץ עלולים להיות בסכנת הכחדה עד שנת 2100, זאת אם פליטת גזי החממה לא תיעצר. במחקר שפורסם בכתב העת Nature Climate Change, נבדקת ההשפעה העתידית של פליטת גזי החממה ההרסנית על אלפי מינים של יצורים ימיים, ואיננה מבשרת טובות.
פליטת גזי חממה משפיעה על האקלים בעולם בשתי דרכים. היא מעלה את טמפרטורת האטמוספירה על ידי קליטה של החום, ובמקרה של פליטת פחמן דו חמצני, המים שבשכבות השונות הופכים חומציים יותר, ממש כמו משקאות קלים מוגזים. הפליטות המזהמות הללו ממשיכות לחדור אל השכבות השונות באטמוספירה, למרות אזהרות חוזרות ונשנות של מדענים ברחבי העולם. כעת, נערך מחקר נוסף, שמנסה גם הוא להעמיק את ההבנה על אודות השפעתן האפשרית של אותן פליטות. החוקרים בחנו במהלך המחקר באופן נרחב את ההשפעה של פליטת גזי חממה על החיים באוקיינוס.
2 צפייה בגלריה
עושר ימי באוקיינוס
עושר ימי באוקיינוס
עושר ימי באוקיינוס
(צילום: AP)
העבודה כללה את הערכת ההשפעה של רמות מסוימות של פליטת גזי חממה על החיים הימיים בעתיד, בייחוד לגבי 25 אלף מינים, כולל דגים, חיידקים, צמחים ופרוטוזואות - מיקרו-אורגניזמים חד-תאיים החיים בעיקר במים או בנוזלים מימיים והן מצויות בשפע בכל העולם, בעיקר ב-100 המטרים העליונים של האוקיינוסים בעולם. ממצאי המחקר העלו כי בתרחיש הגרוע ביותר, שבו פליטות גזי החממה יובילו לעלייה בטמפרטורה אטמוספרית גלובלית של 3 עד 5 מעלות צלזיוס, לא פחות מכ-90% מכלל החיים הימיים ייעלמו. בנוסף לכך, מצאו החוקרים כי אם הפליטות יקוצצו במידה שהוסכמה כחלק מהסכם האקלים של פריז, שנועד לשמור על עלייה מתונה יחסית של הטמפרטורה העולמית מתחת ל-2 מעלות צלזיוס, אזי שהסיכון להכחדה יופחת בכ-98%.
החוקרים מצאו גם שטורפים גדולים נמצאים בסיכון גבוה יותר מאשר טורפים קטנים, וכך גם מיני דגים באזורים שבהם נרשמת כמות רבה של דיג על ידי בני אדם. לעומת זאת, מינים קטנים, בעלי תוחלת חיים קצרה, דווקא אינם בין המינים שנתונים בסיכון גבוה. יש לציין כי כדור הארץ טרם ראה אירוע מוות כה משמעותי כפי שחוזים החוקרים בתחזיות הללו, מאז אירוע ההכחדה פרם-טריאס - הכחדה המונית שהתרחשה לפני כ-252 מיליון שנים ונחשבת להכחדה הנרחבת ביותר שהתרחשה אי פעם על פני כדור הארץ, לאחר שבאירוע זה נכחדו כ-90% מחסרי החוליות ולמעלה מ-90% מבעלי החיים הימיים, כמו גם כ-70% מבעלי החוליות היבשתיים.
2 צפייה בגלריה
דגים באוקיינוס
דגים באוקיינוס
דגים באוקיינוס
(צילום: AP)
בהתחשב בעובדה כי צמד מדעני אקלים מאוניברסיטת קונקורדיה בקנדה הגיעו למסקנה במחקרם שפורסם ביוני האחרון בכתב העת Science, כי למרות המאמצים לבלום את פליטת גזי החממה מצד מדינות רבות, המטרה של הגבלת ההתחממות הגלובלית ל-1.5 מעלות צלזיוס עד אמצע המאה הנוכחית הינה כמעט אפסית, שכן כדי לעמוד ביעד זה, הפליטות יצטרכו לרדת בכ-43% עד 2030 (ובמקום זה הן עדיין עולות), הרי שהמצב לא מעודד במיוחד ועלול להביא לאסון הכחדתי חסר תקדים.