שדה כלניות מוריק, מטעי אבוקדו ועצים, צבועים וחזירי בר וצבאים, תנים וחוגלות ושועלים. כל אלה ועוד ניתן למצוא בין המועצות כוכב יאיר-צור יגאל ודרום השרון. החלום: הכרזה על השטח כגן לאומי, משיפולי צור נתן, נחל אלכסנדר צור יצחק, ועד קיבוץ אייל. בכל האזור המקיף את היישובים נמצאים שטחים ירוקים, חלקם שטחים המנוהלים על ידי קק"ל. בסקרי טבע שנערכו על ידם אותרו חתולי ביצות, נץ מצוי, עורבני וגיבתון, כוס וסיסים וגרביל סלעים. הבעיה היחידה היא תוכנית בינוי של משרד השיכון, שעתיד לרמוס את רוב השטחים הירוקים האלה, שטחים שבמרכז הארץ משוועים להם.
3 צפייה בגלריה
מבט על השטח בדרום השרון
מבט על השטח בדרום השרון
מבט על השטח בדרום השרון
(צילום: גיל ירמי)
"במהלך השנים שמרנו על השטחים האלה מכל משמר", אמרה אושרת גני גונן, ראש מועצת דרום השרון, מועצה שוועדות גיאוגרפיות נוגסות בה מכל עבר לטובת הרחבות הערים והמועצות השכנות. "היו ויש עליו תוכניות רבות. החל מסוף שנות ה-80 אז ניסה אריק שרון להגדיר שטח לבינוי של עיר הכוכבים, ושרידים שלה נותרו עד היום בתוכניות שמשרד השיכון מתכוון להקים. מדובר על 1,500-2,000 יחידות דיור כרגע. אבל רמ"י (רשות מקרקעי ישראל) מדברים כבר על הרבה יותר. היו תוכניות שנגנזו כי הייתה מודעות לשימור הטבע. בעבר אנחנו וכוכב יאיר היינו מתואמים והרשויות לא קידמו את תוכניות הבנייה. אבל עכשיו המצב שונה".
השבוע צפוי להתקיים דיון בוועדה הגיאוגרפית מרכז, ומטרתו העברת השטח לכוכב יאיר. בחברה להגנת הטבע מגדירים את השטח שצפוי לעבור לכוכב יאיר כ"שטח פתוח איכותי בעל חשיבות אסטרטגית לשימור, הנמצא בלב מרחב מתפקד בהיבטים אקולוגיים, נופיים וחקלאיים".
אושרת גני גונן, ראש המועצה האזורית דרום השרוןאושרת גני גונן, ראש המועצה האזורית דרום השרוןיח"צ
את המרחב הזה הם מבקשים לשלב במסדרון האקולוגי הארצי המקודם באזור. "תהיה זאת טעות גדולה לתפוס ולבזבז שטח בעל חשיבות אסטרטגית", אמרו בחברה, וגם הזכירו סוגיות תכנוניות שייתכן שנשכחו בדרך. "יש מצוקה קבועה של עומסים על הכבישים. תוספת מגורים פרבריים רק תחמיר מצוקה זו, ואין כל סיכוי לתת מענה יעיל של תחבורה ציבורית אינטנסיבית לאזור זה".
3 צפייה בגלריה
מבט על השטח בדרום השרון
מבט על השטח בדרום השרון
"תהיה זאת טעות גדולה לתפוס ולבזבז שטח בעל חשיבות אסטרטגית". מבט על השטח בדרום השרון
משה פרלמוטר, רכז שמירת הטבע של החברה באזור המרכז, הסביר כי "נכון להפנות את תוספת המגורים לערים הגדולות במרחב". הוא מדגיש כי מדובר באחד המרחבים החשובים ביותר לשימור. "יכולת של מרחב לתפקד היטב מבחינה אקולוגית תלויה בשילוב של שטחים טבעיים וחקלאיים נרחבים, שנותנים מרחב מחיה מספיק. השכונה המתוכננת קוטעת רצף אקולוגי מאוד משמעותי ופוגעת באופן קשה בשטחים טבעיים, שטחי יער ושטח חקלאי".
לתוכנית יש חלופות. אם במערכת התכנון מבקשים להבטיח עתודות פיתוח למגורים, ניתן לעשות פיתוח עירוני לכיוון צפון וצפון-מערב רעננה. "הפיתוח יהיה חלק מפיתוח של עיר, עם כל התשתיות המתאימות, מבלי לחסל מסדרון אקולוגי ארצי שאין לו תחליף", הוסיף פרלמוטר.
3 צפייה בגלריה
מבט על השטח בדרום השרון
מבט על השטח בדרום השרון
מבט על השטח בדרום השרון
בכוכב יאיר מביעים התנגדות רפה לתוכנית. "השטח לא נכלל בתוכנית המסדרון האקולוגי במחוז מרכז", אמר ראש מועצת כוכב יאיר יובל ארד. "המועצה אינה מתנגדת להשארת השטחים הפתוחים, ככל שמוסדות התכנון יסכימו לכך. ובכל מקרה, גם אם תקודם תוכנית הפיתוח המועצה דורשת שיתרת השטח הפתוח, המהווה כ-80% משטח הפיתוח, יישאר פתוח ויוכל להמשיך לשמש את מושב צור נתן למטעים".

ממשרד הבינוי והשיכון נמסר בתגובה: "משרד הבינוי והשיכון מקדם את פיתוח כוכב יאיר וכלל תוכניות המשרד מבוססות על התוכנית האסטרטגית לדיור של מנהל התכנון ומותאמות למדיניות התכנון ולתוכנית המתאר המחוזית (תמ"מ 3/21). נציין כי התוכנית בקו כחול תואמת באופן מוחלט את אזור הפיתוח שמוגדר בתמ"מ 3/21. יתרה מכך, מתוך תכנית שלד מקדימה, עלו תובנות תכנוניות שהביאו לצמצום שטח הפיתוח על פי התמ"מ מ-900 ל-200 דונם בלבד, כאשר לפי תוכנית השלד, רוב השטחים בהיקף כ-700 דונם נשארים פתוחים במטרה לשמר ערכים סביבתיים אקולוגיים וחקלאות אזורית. נדגיש כי, המסדרון האקולוגי על פי תמ"א 35 עובר מחוץ לקו הכחול באזור התעשייה של טירה שברובו חסום. כחלק מהתכנון של תכנית ההרחבה הקצה משרד הבינוי והשיכון מסדרון אקולוגי רציף על פי תיקון תמ"מ מחוז המרכז המקודמת היום. נוסיף כי התוכנית אינה מהווה פגיעה בשטחי יער על פי תמ"א 23 וגם אזור בטה נשמר ואינו מיועד לפיתוח".