נאות מדבר הם אזורים מלאי חיים בשטחים יבשים ומדבריים. יחד עם זאת, מחקר חדש הוכיח – באמצעות נאות המדבר באלג'יריה – כי הקשר בין התרבות האנושית והמגוון הביולוגי בשטחים הללו הינו רב ומתאפיין ביחסי גומלין. למרות החשיבות הרבה של נאות המדבר, פעילות אנושית מאיימת לפגוע בהם, כך שהחוקרים הדגישו כי יש להגן עליהם כדי שבתי הגידול הייחודיים הללו ימשיכו להתקיים ולשרת מגוון רב כל כך של צמחים, בעלי חיים ובני אדם.
3 צפייה בגלריה
נווה מדבר במרוקו
נווה מדבר במרוקו
נווה מדבר במרוקו
(צילום: Shutterstock)
נאות מדבר הם מרכזים של מגוון ביולוגי ותרבותי - ביניהם יש קשר ישיר. כדי להמחיש זאת, צוות מחקר השתמש בנאות המדבר באלג'יריה כדוגמה קונקרטית למיזוג שנוצר בין תרבות ומגוון ביולוגי, הקשורים קשר הדוק במיוחד בבתי הגידול המדבריים הייחודיים הללו.
אזורים צחיחים משמשים כבית עבור תרבויות נוודים מגוונות, מגוון ייחודי של חי וצומח, ורבע משפות העולם. למרות שעושר המינים באזורים צחיחים נמוך יותר מאשר בבתי גידול לחים כמו יערות גשם טרופיים, יש בהם בעלי חיים וצמחים רבים שמותאמים לאזורים היבשים הללו.
נאות מדבר - איים ירוקים ופוריים בתוך אזורים מדבריים - הם דוגמה מרכזית לכך. "מבחינת נאות המדבר בסהרה, המגוון של מיני צמחים ובעלי חיים בשימוש חקלאי חשוב במיוחד. נאות מדבר עם עצי תמרים הם דוגמה טיפוסית, שכן בנוסף לחשיבות הכלכלית של הפירות, יש לתמרים הללו מגוון גנטי גבוה, כשהעצים מספקים בית גידול ומחסה למגוון בעלי חיים.
3 צפייה בגלריה
מפה בה מתוארות דרכי המסחר הרבות בין נאות המדבר
מפה בה מתוארות דרכי המסחר הרבות בין נאות המדבר
מפה שבה מתוארות דרכי המסחר הרבות בין נאות המדבר
(איור: PLoS ONE)
על כן, אזור זה מהווה דוגמה ברורה ומוחשית לקשר ההדוק בין התפתחות התרבות האנושית למגוון הביולוגי", הסביר ד"ר חואן אנטוניו הרננדס-אגוארו מהאוניברסיטה החופשית של אמסטרדם, אשר נמנה על מחברי המחקר, שממצאיו פורסמו בכתב העת PLoS ONE.
כדי להבין טוב יותר את המנגנונים הפוטנציאליים של מגוון ביו-תרבותי בסהרה, החוקרים בחנו מקרוב את נאות המדבר באלג'יריה וניתחו את יחסי הגומלין בין גורמים שונים של מגוון ביולוגי ותרבותי - כגון מספר מיני בעלי חיים וצמחים ומספר הקבוצות האתניות והשפות אותן דוברים תושבי המקום.
"חקרנו בסך הכל 77 נאות מדבר, כשבשילוב הנתונים נמצא כי נאות המדבר באלג'יריה טומנים בחובם 552 מיני צמחים, 14 מיני דו-חיים, 328 מיני ציפורים, 98 מיני יונקים ו-72 מיני זוחלים, אם כי המגוון יכול היה להיות הרבה יותר גבוה. בנוסף, נאות המדבר באלג'יריה הם ביתן של 12 אוכלוסיות אתניות מגוונות, בעלות שפות ייחודיות, כולל חמש שפות שנתונות בסכנת הכחדה מהעולם", אמר ד"ר הרננדס-אגוארו. "לפיכך, מתוך סך 22 השפות שנמצאו באלג'יריה, יותר ממחצית נמצאו כשפות שאותן דוברים תושבי נאות המדבר. כמו כן, שמונה מתוך 10 מיני בעלי חוליות גדולים הנתונים בסכנת הכחדה באזור סהרה-סאהל מוצאים שם מקלט, כך שכשמחברים את כל הממצאים יחד מתקבלת התובנה לפיה לנאות המדבר יש חשיבות עצומה עבור המגוון הביולוגי של המדינה כולה, זאת במקביל למתאם חזק שנמצא בין מספר המינים והשפות.
3 צפייה בגלריה
נווה מדבר בסהרה
נווה מדבר בסהרה
נווה מדבר בסהרה
(צילום: Shutterstock)
תהליכי גלובליזציה, כמו גם תיעוש החקלאות והתיירות תורמים יותר ויותר לשינויים שנוגעים גם לנאות המדבר שבסהרה. מלבד תוצרת מסורתית כמו תמרים וזיתים, גדלים שם יותר ויותר עגבניות וירקות אחרים עבור בתי מלון ומסעדות שפועלות באזור. המגמה של הפגיעה בנאות המדבר רק מחמירה נוכח פעילויות אנושיות כמו קידוחי נפט וכריית אורניום שמבוצעים שם.
"במשך אינספור דורות, שיטות גידול מקומיות מסורתיות הבטיחו את ההגנה על המגוון הביולוגי. לכן חיוני לייחס חשיבות רבה למגוון הביולוגי והן למגוון התרבותי על מנת להגן על נאות המדבר בסהרה ובכלל בעולם, שכן יש להם חשיבות רבה עבור בני האדם ובעלי החיים. בסופו של דבר, כ-450 מיליון אנשים שחיים בצפון אפריקה ובאסיה מתגוררים בנאות מדבר או בסמוך אליהם. בגלל משאבי הטבע שלהם, נאות המדבר הם בין בתי הגידול בעלי צפיפות האוכלוסין מהגבוהה בעולם", אמר קלמנט טוקנר, מנכ"ל החברה לחקר הטבע סנקנברג, שמתפעלת את מוזיאון הטבע סנקנברג בפרנקפורט, ופרופ' למדעי המערכת האקולוגית באוניברסיטת גתה בפרנקפורט, שהוביל את המחקר. הוא הדגיש בדבריו כי שטחים חיוניים אלו מאוימים יותר מאי פעם.
"הרעיון של גיוון ביו-תרבותי תומך בהשקפה הוליסטית ובקשר בין הטבע לבני האדם. המחקר שלנו נועד לעודד ניתוח מעמיק יותר של מנגנוני המגוון הביו-תרבותי בנאות המדבר על מנת להמשיך להשתמש בשטחים הללו למחייה אך גם להגן עליהם כדי שבתי הגידול הייחודיים הללו ימשיכו להתקיים ולשרת מגוון רב כל כך של צמחים, בעלי חיים ובני אדם", סיכם ד"ר הרננדס-אגוארו.