חברת קצא"א עתרה אתמול (יום ב') לבית המשפט המחוזי בבאר שבע נגד הועדה המחוזית לתכנון ובנייה מחוז דרום, שדחתה את התנגדותם לתוכנית להרחבת מתקן אנרגיה סולארי. קצא"א עתרה גם נגד חברת EDF אנרגיות מתחדשות, המקדמת את התוכנית להקמת מתקן פוטו-וולטאי סמוך לצינורות הדלק שלה. החשש: זרמי חשמל תועים ייצרו קורוזיה שיגרמו לחורים בקו הדלק.
2 צפייה בגלריה
אירוע דליפת דלק סמוך לאשקלון
אירוע דליפת דלק סמוך לאשקלון
צינור של קצא"א שנפגע ליד אשקלון. ארכיון
(צילום: רועי עידן)
בעתירה מציינים בקצא"א, האחראית לכמה מהאסונות הסביבתיים הגדולים בישראל - כמו בנחל צין ובשמורת עברונה, כי חברת EDF היא חברה ישראלית, שהנה חברת בת של חברת החשמל הלאומית של צרפת, המהווה אחת מהחברות הגדולות בעולם בתחום ייצור החשמל. החברה מקדמת את התוכנית ואף מקדמת פרוייקטים נוספים למתקנים פוטו-וולטאיים. התוכנית לה מתנגדת קצא"א מתפרסת על שטח של 111 דונם בשטחים של קיבוץ ברור חיל בנגב המערבי, שם כבר פועלים מתקנים כאלה.
המתקן אמור להיבנות ולהתפרס צמוד לקו צינורות הדלק של קצא"א. לטענת קצא"א המתקן המתוכנן יוצר סיכון ממשי לשלמות קו הדלק. "זאת בהיות המתקן מתקן לייצור והולכת חשמל, ולנוכח החשש מתופעה של זרמי חשמל תועים שיפגעו בקו הדלק, כך שיגרמו לירידה בעובי הדופן של הצינור, ואף עלולים לגרום לפריצתו".
בקצא"א מבקשים כי החברה תתאם מולם את התוכנית, שכוללת ביצוע בדיקות וניטור על מנת לבחון את הצורך במיגון קו הדלק. לטענתם, היזמים עשו ככל יכולתם להתחמק מהחובה המתבקשת של תיאום עמם. בחברה הגישו את ההתנגדות שלהם בפני הועדה המחוזית לתכנון ובניה במחוז דרום, אך זו דחתה אותם. בהחלטה ציינו כי "הוועדה השתכנעה כי טענותיה של קצא"א אינן מבוססות, ומנגד בדיקות מומחים שהוצגו לה תומכות בטענה כי מתקן פוטו-וולטאי מייצר זרמים תועים רק במקרה של תקלות זליגה".
2 צפייה בגלריה
קצא"א
קצא"א
מסוף קצא"א באילת
(קצא"א)
בקצא"א מתעקשים שעלול להיגרם נזק בלתי מבוקר לקו הדלק. "משמעות הדברים היא העלאה משמעותית של הסיכון לפריצת קו הדלק, שפיכת תכולתו, כשבעקבות כך יכול שייגרם אסון סביבתי חמור ואף מפגע בטיחות חמור לא פחות".
בחברה דורשים שיבוצע סקר סיכונים. "אין צורך להרחיב כי לפגיעה בקו הדלק ישנה משמעות הרת אסון לסביבה, כשהאחריות לתקינות ולשמות הקו רובצת על קצא"א. לא ייתכן שקצא"א נושאת באחריות כבדה, כלכלית ופלילית מצד אחד, ומצד שני יהיו ידיה כבולות והיא לא תוכל לדרוש מ-EDF לעמוד בתנאים שתקבע". עוד נטען כי שדות פוטו וולטאיים מייצרים זרמי חשמל תועים, המייצרים קורוזיה בזמן קצר מאוד. כך, קיים חשש שהקמת השדה תביא לפגיעה בקווי הדלק תוך זמן קצר.
בעתירה מציינים כי בפרוייקט הפוטו-וולטאי של EDF בתמנע שבערבה, אחד הפרוייקטים הגדולים ביותר, נחתם הסכם בין הצדדים ובו אף הוסכם כי החברה תשפה את קצא"א בגין כל נזק שייגרם לה בשל הפרוייקט. זאת, מכיוון שהתוכנית נמצאת בסמיכות לקווי הדלק של קצא"א.
בעתירה הביאו קצא"א דוגמנ מאחת מעתירות ארגון "אדם טבע ודין", שעתר לבג"ץ נגד הועדה לתשתיות לאומיות, ובו נקבע כי יש חשיבות רבה לתסקיר, שכן הוא מעמיד בפני מוסדות התכנון את התשתית העובדתית המפורטת, והדבר מאפשר קבלת החלטה נבונה ומושכלת יותר. את העתירה הגישו עורכי הדין מאיר הלר ויום טוב בלק ממשרד א' לנדוי.