משבר האקלים משפיע על המקומות העמוקים ביותר והנידחים ביותר בכדור הארץ – ומחקר חדש מראה שהוא גורם לשינויים גם בנקודות הגבוהות ביותר בעולם. חוקרים שבחנו את "סאות' קול", הקרחון הגבוה ביותר בהר האוורסט, דיווחו על אובדן מהיר וגדול של קרח עקב ההתחממות הגלובלית.
חשיפת הסלעים באוורסט תקשה על הטיפוס על ההר הגבוה בעולם והדבר המדאיג יותר הוא ההשפעה הפוטנציאלית על המיליונים הרבים המתגוררים באזור ומסתמכים על הקרחונים כמקורות מים לשתייה וחקלאות. בנוסף, עולה הסכנה למפולות שלגים.
3 צפייה בגלריה
הר אוורסט האוורסט קרחון סאות' קול
הר אוורסט האוורסט קרחון סאות' קול
קרחון סאות' קול באוורסט. בצהוב - תחנת מזג האוויר. באדום - המקום שממנו נלקחה דגימת הקרח (צילום: מריוש פוטוצ'י)
"לפי הערכות אקלים בנוגע להימלאיה, ההתחממות תימשך ואיתה אובדן הקרח. אפילו פסגת האוורסט מושפעת מהתחממות שמקורה באדם", אמר כותב המחקר מריוש פוטוצ'י מאוניברסיטת מיין. לפי המחקר, הקרחון באוורסט איבד 2,000 שנות קרח תוך 30 שנה בלבד. ובזמן שהקרחונים מתכווצים, מאות אגמים נוצרים במרגלות ההימלאיה ועלולים להוביל להצפות ענק.
באמצעות נתונים מתחנות מדידת מזג אוויר ומדגימות קרח – כולל מגובה של 8,020 מטרים, הנקודה הגבוהה ביותר שממנה נלקחה דגימה שכזו – חישבו החוקרים כי שכבת קרח בעובי שני מטרים נמסה מדי שנה. "המחקר עונה על שאלה מרכזית - האם הקרחונים במקומות הגבוהים בעולם מושפעים מהתחממות כדור הארץ? התשובה היא כן מהדהד", אמר חוקר הקרחונים פאבל מייבסקי.
תארוך פחמן הראה שהשכבה העליונה של הקרח כעת היא כבת 2,000 שנה, מה שמראה שהקרח נמס במהירות גבוהה פי 80 מהמהירות שבה נוצר. השינויים היו מהירים במיוחד מאז שנות התשעים של המאה הקודמת, אבל למעשה ההתחממות הגלובלית החלה להשפיע כבר בשנות החמישים.
3 צפייה בגלריה
האוורסט. מגמה מדאיגה
האוורסט. מגמה מדאיגה
האוורסט. מגמה מדאיגה
(צילום: shutterstock)
3 צפייה בגלריה
מדריך טיפוס ההרים קאמי ריטה שרפה שהעפיל 23 פעמים לפסגת האוורסט
מדריך טיפוס ההרים קאמי ריטה שרפה שהעפיל 23 פעמים לפסגת האוורסט
קאמי ריטה שרפה: "רואים סלעים חשופים במקומות שפעם היה בהם שלג"
(צילום: AFP)
קרחון סאות' קול נמצא בגובה 7,900 מטר מעל פני הים, מעט פחות מאלף מטרים מתחת לפסגת ההר הגבוה בעולם. פרט לטמפרטורות המאמירות, החוקרים הצביעו גם על נסיגה יחסית בלחות ועל רוחות חזקות יותר כסיבות לאובדן השלג.
הנפאלי קאמי ריטה שרפה, שטיפס לפסגת האוורסט מספר שיא של 25 פעמים מאז 1994, אמר כי השינויים נראים היטב. "עכשיו אנחנו רואים את הסלעים חשופים במקומות שפעם היה בהם שלג. לא רק האוורסט, גם הרים אחרים מאבדים שלג וקרח. זה מדאיג", אמר מדריך טיפוס ההרים לסוכנות הידיעות הצרפתית.
העובדה שהדבר קורה באחת הנקודות הגבוהות בעולם מהווה אזהרה לגבי גורל הקרחונים בעולם בזמן שהטמפרטורות עולות. לפי הערכות, המגמה צפויה להימשך, ואפילו קרחונים גבוהים כמו סאות' קול עלולים להיעלם באמצע המאה הנוכחית. "אפילו גג העולם מושפעת מהתחממות מעשה ידי אדם", סיכמו החוקרים. המחקר פורסם במגזין המדעי NPJ Climate and Atmospheric Science.