השנה התגלו ארבעה מיני פרחים חדשים בטבע הישראלי: לימאום ביצני, חורשף מצרי, לפופית רייט וכף-צפרדע דגנית.
את שני הצמחים הראשונים שנמצאו זיהה שמשון ולוטקר, מטייל וחובב בוטניקה המסייר בכל הארץ ומזהה צמחים בטבע. הוא הציג את שני הצמחים לזיהוי בפורום של אתר צמחיית ישראל. שניהם זוהו כצמחים שאמנם היו כאן תמיד, אך עד כה לא זוהו. לימאום ביצני נמצא באזור תמנע ופרח חודשים ארוכים. השני הוא קוץ ששמו חורשף, מצרי שנמצא ליד שמורת טבע חי-בר יטבתה, ובעוד כמה אתרים בערבה.
"כשמצאתי את החורשף המצרי, בכלל הייתי עסוק בחיפוש אחר צמח נדיר שגדל באזור יטבתה, ובדרכי נתקלתי בצמח שלא הצלחתי לזהותו", סיפר ולוטקר. "הוא היה נראה לי חדש ומוזר קצת, לא ראיתי את הגודל והצבעים של הפרח כי הם היו קטנים מאוד וקשים לזיהוי בעין בלתי מזוינת, אז פשוט צילמתי אותו. נכנסתי למגדיר צמחים ברשת, והיה נראה לי שהצמח דומה לחורשף מצרי".
4 צפייה בגלריה
 חורשף מצרי
 חורשף מצרי
חורשף מצרי
(צילום: אורי פרגרמן ספיר)
מציאתו וזיהויו של הלימאום הביצני, מספר ולוטקר, ערך לא מעט זמן. "ראיתי את הצמח לראשונה בשנת 2021 ולא ידעתי מהו. היה נראה לי כמו צמח חדש ומעניין. גם במקרה זה העליתי תמונה לפורום רשתי ואיש לא הצליח לזהותו. רק שלוש שנים לאחר מכן, באפריל 2024, נתקלתי בו שוב והפעם הייתי נחוש להצליח ולזהותו", הוא סיפר.
הוועדה המייעצת לרשות הטבע והגנים בנושא צמחים בסכנת הכחדה צפויה לבדוק את שני הצמחים הללו, וסביר להניח כי שניהם יסווגו כצמחים בסכנת הכחדה. ד"ר אורי פרגמן-ספיר, בוטנאי במקצועו והגורם המקצועי שנתן לולוטקר את הזיהוי, אמר כי אכן הצמחים שגילה הינם צמחים שלא נראו קודם בישראל. הצמחים עצמם הוצגו לזיהוי בפורום של אתר צמחיית ישראל.
4 צפייה בגלריה
לימאום ביצני
לימאום ביצני
לימאום ביצני
(צילום: שמשון ולוטקר)
פרגמן-ספיר דיבר על החשיבות שבתיעוד: "מדוע חשוב לשמור על שני צמחים קטנים ולא מרשימים כאלה מהדרום הרחוק? התשובה מורכבת וקשורה גם בתפקידם בבית הגידול שלהם, כמו גם בפוטנציאל שלהם להיפך לצמחים כלכליים בשנים הבאות. אולי דווקא בהם ימצאו חומרי רפואה חדשים, או גנים לעמידות ליובש ולמחלות. איננו יודעים כי לא חקרנו אותם. לכן חשוב לשמור את כל מגוון הצמחים המקומיים בארץ".
את שני הצמחים הנוספים זיהה חובב הבוטניקה זלמן באומוול. הצמח הראשון שזוהה על ידו הוא כף-צפרדע דגנית. בעבר זוהה והוגדר בטעות, אך למעשה כלל לא נראה בטבע. בספר "המגדיר הצהוב", המגדיר את פרחי ישראל השונים, קיים ערך עבור כף-צפרדע דגנית, אך זו מעולם לא נראתה על ידי אף אחד בטבע - עד עכשיו.
4 צפייה בגלריה
כף צפרדע דגנית
כף צפרדע דגנית
כף צפרדע דגנית
(צילום: זלמן באומוול)
הפרח זוהה בוודאות רק לפני כשנתיים על ידי זלמן באומוול, חבר בקבוצת חובבי הבוטניקה "מטיילי יום ד", שב-17 השנים האחרונות יוצאים בכל יום רביעי לסיורים. בסיורים חברי הקבוצה מחפשים ומזהים פרחים וצמחים שונים בטבע הישראלי. באחד מטיוליהם ביקרו במאגר קונייטרה שבגולן הצפוני, באומוול מספר כי נתקל בצמח שדומה בצורתו הכללית לכף-צפרדע אזמלנית המצויה יותר, אך נראה קצת שונה בממדיו.
"באחת הפעמים שביקרתי במאגר, מצאתי את הצמח המדובר", הוא שחזר. "כשהבנתי שאין מדובר בכף-צפרדע אזמלנית, צילמתי אותו והעברתי את הממצאים לבוטנאים מקצועיים לנסות ולהבין האם אכן מדובר בצמח החמקמק שהוגדר בטעות, אך מעולם לא נראה בטבע הישראלי. אחרי שנה ארוכה של השוואות לצילומים של הצמח ממקומות אחרים בעולם, וכן יחד עם אנשי המקצוע הצלחנו לזהות שאכן מדובר בתצפית ראשונה ובאוכלוסיה ודאית של כף-צפרדע דגנית".
4 צפייה בגלריה
לפופית רייט
לפופית רייט
לפופית רייט
(צילום: זלמן באומוול)
את לפופית רייט מצאו באומוול וחברה נוספת לטיולים, בעת שיצאו לסיור מקדים כהכנה לסיור המתוכנן. "בימי שגרה, הקיץ היא תקופה שבה אנו מטיילים בעיקר באזורים הקרירים יותר בצפון הרחוק – בחרמון, בגליל העליון ובגולן. בצל הלחימה והמצב המתוח, מצאנו את עצמנו מעבירים את סיורי יום רביעי הקיציים באזורים הדרומיים יותר, שאותם אנו מכירים פחות. ביקרנו במאגר יצחק הנמצא בעמק חרוד, ומצאנו מין לפופית שהזכיר את הלפופית הכפנית שאנו רגילים לראות, איך זו הייתה קצת יותר קטנה, עדינה וחיוורת. בעזרת השוואה לתצלומים מהעולם, הצלחתי לזהות כי מדובר בלפופית רייט, המצויה במצרים ומוצאה בכלל באמריקה הרחוקה. שבוע לאחר מכן, חוה ואני זכינו למצוא אוכלוסייה גדולה מאוד של הלפופית החדשה בבריכת דגים יבשה ליד מעיין צבי".
ד"ר מרגרטה וולצ'אק, אקולגית צמחים ברשות הטבע והגנים, אמרה: "בכל שנה נמצאים מינים חדשים בטבע הישראלי, חלקם תמיד היו כאן ולא שמנו לב אליהם וחלקם צמחים זרים שעלולים להפוך למינים פולשים. הפעם הגילוי היה משמח יותר לאור המציאות הקשה שבה נפגעו צמחים ארץ ישראלים רבים מהשריפות בעקבות המלחמה".