מראה נדיר בצפון הארץ: לאחרונה צולמה במצלמות רשות הטבע והגנים באחד המעברים המיועדים לבעלי חיים לוטרה, יונק טורף החי בסביבת מים ומוגדר כנמצא בסכנת הכחדה קריטית.
5 צפייה בגלריה
הלוטרה מגיעה למדף במעבר
הלוטרה מגיעה למדף במעבר
הלוטרה מגיעה למדף במעבר
(צילום: רשות הטבע והגנים)
הלוטרה הוא מין של יונק טורף, החי בסביבה של מים זורמים או מקווי מים קבועים. אבל למרבה הצער הלוטרות נפגעות על ידי כלי רכב. ב-15 השנים האחרונות נדרסו בעמק החולה מעל לעשרה פרטים כאשר ניסו לחצות כבישים. מוזר ככל שישמע הדבר, הלוטרה נמנעת מלחצות את הכביש במעברי המים, שאליהם מנותבים נחלים איתנים וחלק ניכר מהדריסות אירעו ממש בסמוך לאותם מעברים.
תחום תפוצתה של הלוטרה הוא אירופה, אזורים רבים באסיה, ובחלקים מצפון אפריקה. ישראל היא גבול התפוצה הדרומי העולמי של המין. אבל בישראל אוכלוסייתה הצטמצמה מאוד בשנים האחרונות וככל הנראה היא נכחדה מנחלי רמת הגולן, עמק חרוד, עמק בית שאן ועמק יזרעאל.
5 צפייה בגלריה
תצפית נדירה בצפון
תצפית נדירה בצפון
הלוטרה מתקדמת
(צילום: רשות הטבע והגנים)
היום היא מצויה בנחלי האיתן באגן נהר הירדן העליון ועמק החולה, באזור הכנרת ובעמק הירדן. ממצאי סקר לוטרות משנת 2020 מעידים על אוכלוסייה יציבה יחסית רק בשני אזורים: בעמק החולה והנחלים המתנקזים אליו; ובאזור הכנרת. כמו כן התגלו סימנים להימצאות של לוטרות באתרים דרומיים יותר לאורך הירדן הדרומי, וייתכן שהם מעידים על התפשטות האוכלוסייה דרומה.
לפי הערכות יש פחות מ-100 לוטרות בישראל. צמצום אוכלוסיית הלוטרה נובע מפיתוח מואץ של אזורי המחייה שלה, קיטוע בית הגידול שלה על ידי כבישים ותשתיות ופגיעה באיכות המים של הנחלים. זיהומים שונים הביאו לפגיעה משמעותית בדגה וגרמו לעליה בעכירות המים, דבר שמקשה על ציד בצלילה. כיום הלוטרה מוגדרת בסכנת הכחדה קריטית.
5 צפייה בגלריה
הלוטרה עוברת במדף ליד מעבר המים
הלוטרה עוברת במדף ליד מעבר המים
הלוטרה עוברת בשלום במדף ליד מעבר המים
(צילום: רשות הטבע והגנים)
"מניסיון שנצבר בארץ ובעולם אנחנו יודעים שתוספת של מדף יבש הממוקם מעל למפלס המים במעבירי המים יכול להועיל ללוטרות", הסביר דותן רותם, אקולוג שטחים פתוחים ברשות. "בנתיבי ישראל התגייסו למאמץ לשמירה על הלוטרה והרכיבו לבקשתנו מדפים יבשים בכמה מעבירי מים בהם זורמים מים כל השנה".
ברשות הטבע והגנים התקינו מצלמות מעקב והתוצאות לא אחרו לבוא. לאחרונה תועדה לוטרה חוצה באחד המעבירים בצפון. סביב מעביר זה נדרסו בעשור האחרון ארבעה פרטים. עוד אמר רותם כי הפרוייקט הזה נותן תקווה שאוכלוסיית הלוטרה תמשיך לשגשג ואולי תוכל לחזור ולאכלס גם מקומות מהם נכחדה בעשורים האחרונים.
על מנת להגביר את השימוש במעבר הותקנה גם גדר מנתבת, שמונעת את העלייה לכביש ומנתבת את הלוטרה לעבר המעבר. בנוסף ללוטרה, גם מינים נוספים משתמשים במדף ובהם נמיה, דלק ומכרסמים שונים.
5 צפייה בגלריה
לוטרה בצפון
לוטרה בצפון
לוטרה בצפון
(צילום: אלון רייכמן )
5 צפייה בגלריה
לוטרה
לוטרה
לוטרה באור יום
(צילום: עזרא חדד רשות הטבע והגנים)
לאחרונה השיקו רשות הטבע והגנים, נתיבי ישראל וטיקטוק קמפיין משותף להצלת חיות הבר בכבישים. מדי שנה מתועדים למעלה מ-2,000 בעלי חיים שנדרסים בכבישים ברחבי הארץ, אך המספר גדול בהרבה שכן אלו רק התאונות המדווחות כשהם נפגעים ומתים הרחק מהכביש.
בהתאם לדיווחים שהגיעו לרשות הטבע והגנים, הכבישים שבהם נדרסות יותר חיות בר ובהם צריך לשים לב באופן מיוחד הם: כל הכבישים ברמת הגולן, כביש 90 - לאורך ים המלח, הבקעה ובערבה הדרומית - כביש 12 בהרי אילת, כבישים 89 ו-899 בגליל המערבי ובגליל העליון, כבישים 1 ו-395 בהרי ירושלים, כבישים 38, 35, 232 וכביש 4 בשפלה ובמישור החוף הדרומי וכבישים 40 ו-171 בהר הנגב ובנגב המרכזי.