רוסיה צפויה להפסיק את שיתוף הפעולה עם ארצות הברית והאיחוד האירופי בתחנת החלל הבינלאומית אחרי שנת 2024. כך הודיע היום (ג') ראש סוכנות החלל הרוסית, יורי בוריסוב, שנכנס לתפקידו לפני כשבועיים.
2 צפייה בגלריה
תחנת החלל הבינלאומית
תחנת החלל הבינלאומית
תחנת החלל הבינלאומית
בוריסוב, שנפגש בקרמלין עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, אמר כי "מוסקבה עומדת למלא את כל התחייבויותיה כלפי השותפים הזרים במסגרת פרויקט תחנת החלל הבינלאומית, אך ההחלטה לפרוש מהתחנה הזו לאחר 2024 התקבלה".
ראש סוכנות החלל הרוסית אמר כי עד אז תפעל רוסיה להקים תחנת חלל רוסית, כמו תחנת החלל מיר - שפעלה בין השנים 1986 ל-2001.
באתר RT פורסם כי על פי החזון של בוריסוב, טיסות החלל המאויישות של רוסיה צריכות להתבצע בהתאם לתוכנית מדעית מאוזנת ושיטתית, כך שכל משימה תספק למדינה ידע חדש בתחום החלל.
2 צפייה בגלריה
יורי בוריסוב סגן ראש ממשלת רוסיה
יורי בוריסוב סגן ראש ממשלת רוסיה
יורי בוריסוב לשעבר סגן ראש ממשלת רוסיה וכיום ראש סוכנות החלל הרוסית
(צילום: רויטרס)
נכון לעכשיו תחנת החלל הבינלאומית תלויה במערכת הנעה רוסית על מנת לשמור על מסלולה בגובה של כ-400 ק"מ מעל פני כדור הארץ, כאשר האמריקנים אחראים על מערכות החשמל ומערכות תומכות חיים. התמרון הקרוב אמור להיערך באמצע החודש, כדי לעלות מעט גובה התחנה.

באמצע החודש - הודעה על הידוק השת"פ

ההודעה הרוסית מתפרסם עשרה ימים לאחר שסוכנות החלל הרוסית ונאס"א החליטו להדק את שיתוף הפעולה ביניהן בשיגור אסטרונאוטים וקוסמנאוטים לחלל. סוכנות החלל האמריקנית נאס"א וסוכנות החלל הרוסית רוסקוסמוס חתמו באמצע החודש על הסכם, לפיו קוסמונאוטים רוסים יטוסו לחלל בחלליות שישוגרו מארצות הברית ובתמורה אסטרונאוטים אמריקנים ישוגרו לחלל בחלליות סויוז רוסיות.
בעבר שוגרו אסטרונאוטים אמריקנים לחלל בחלליות סויוז ואילו קוסמונאוטים רוסים טסו במעבורות חלל אמריקניות. ארצות הברית שיגרה אסטרונאוטים לחלל משנת 2011, אז הופסק פרויקט מעבורת החלל ועד מאי 2020, באמצעות חלליות סויוז רוסיות. כאשר חלליות הדרגון של SpaceX הפכו מבצעיות, משתמשת ארה"ב בהן לשיגור אסטרונאוטים לתחנת החלל הבינלאומית.
אמריקנים לצד רוסים, בטקס הפרידה מהמשימה שבה היה שותף איתן סטיבה בתחנת החלל הבינלאומית
(צילום: נאס"א)


על פי ההסכם, השיגורים המשולבים הראשונים לחלל במסגרת ההסכם החדש יהיו כבר בחודש ספטמבר. בנאס"א אמרו כי האסטרונאוט האמריקני פרנק רוביו ישוגר לתחנת החלל הבינלאומית בחללית סויוז מבייקונור שבקזחסטן יחד עם שני קוסמונאוטים, סרגיי פרוקופייב ודימיטרי פטלין. בתמורה, הקוסמונאוטית הרוסית אנה קיקינה תצטרך לשני אסטרונאוטים אמריקנים (ניקול מאן וג'וש קאסאדה) ואסטרונאוט יפני (קואיצ'י וואקאטה) והארבעה ישוגרו לחלל בחללית דרגון של חברת SpaceX מבסיס החלל קנדי בפלורידה. פרט לוואקאטה היפני - לשלושת חבריו לצוות זו תהיה המשימה הראשונה בחלל.