התרגשות רבה נרשמה השבוע במפרץ אילת עם שחרורו של קרפדג הדבלולים (Batrachus cirrosus), שנמצא לפני כמה ימים כשהוא צף בשמורת האלמוגים באילת. לאחר שיקום וטיפול, הושב הדג שנפצע למקומו הטבעי - מעמקי הים.
עמרי עומסי, פקח ים סוף ברשות הטבע והגנים, סיפר: "במהלך חג הפסח, זיהו פקחי שמורת האלמוגים באילת, ערך טבע מוגן שהינו דג ממין קרפדג שצף על פני המים. הפקחים זיהו שהדג עדיין חי וסובל מפגיעות של הפחתת לחץ חמורות, הנגרמות לרוב כתוצאה מהפרשי לחצים משמעותיים מלכידה בחכת דיג מעומקים גדולים לפני המים, מה שגרם לו לצוף. הדג הועבר בדחיפות על ידי עובד השמורה יבגני גורוביץ לצוות המצפה התת ימי".
ניצלו חייו של קַרְפַּדַּג דִּבְלוּלִים במפרץ אילת
(צילום: צוות המצפה התת ימי באילת)
2 צפייה בגלריה
קרפדג הדבלולים אחרי ששוחרר
קרפדג הדבלולים אחרי ששוחרר
קרפדג הדבלולים אחרי ששוחרר
(צילום: עמרי עומסי, רשות הטבע והגנים)
כשהגיעו למצפה התת ימי עם הדג הפצוע, פגשו צוותי הרשות את אביב לוי, המנהל המדעי של פארק המצפה התת ימי. לוי, שבדק את הדג, הבין בדיוק מה למעשה קרה: "קיבלנו את הדג, שסבל מהתנפחות חריגה של אוויר בשלפוחית הציפה, שנגרמה מעלייה לא מבוקרת מעומק נמוך לרדוד, ככל הנראה כתוצאה מדיג. הדג סבל ממספר בעיות - התנפחות חריגה שהקשתה עליו לצלול, הוא סבל מפגיעה בעין ימין עקב חשיפה לשמש לזמן רב, וכך נפגעו גם זימיו".
לוי הוסיף: "הכנסנו אותו לתוך מכל של מים, כך שהזימים והעין יהיו רדופים, דיקרנו את שלפוחית הציפה והוצאנו את רוב האוויר הכלוא. בזכות זאת, הדג קיבל חזרה את היכולת לשקוע, ואחר שראינו שהוא מצליח לשקוע העברנו אותו לבריכה עמוקה למשך 24 שעות, כדי שהלחץ יגרום למעט האוויר שנשאר להיספג לצאת משלפוחית הציפה".
אחרי הטיפול הראשוני, צוות המצפה העביר את הדג למכל שיקום חשוך, שבו לא מופעל לחץ על העין הפגועה – בדומה לרטייה ששמים על עין פצועה כדי לאפשר לה להתרפא. בעזרת הזרמת מים מחומצנים, הצליחו אנשי הצוות לעודד את תהליך הריפוי וראו שהדג יושב על הקרקעית כמו שהוא עושה באופן טבעי במי מפרץ אילת. העין לא החלימה לחלוטין, אך אנשי הצוות הבחינו שהיא מתחילה להחלים במידה מספקת ושמצבה משתפר, לכן הוחלט לשחרר את הדג חזרה לים הפתוח.
2 צפייה בגלריה
משחררים את הדג, לאחר ששהה כשבוע במצפה התת ימי באילת
משחררים את הדג, לאחר ששהה כשבוע במצפה התת ימי באילת
משחררים את הדג, לאחר ששהה כשבוע במצפה התת ימי באילת
(צילום: עמרי עומסי, רשות הטבע והגנים)
אתמול (יום ה'), לאחר שבוע שיקום, צוללים של המצפה התת ימי יחד עם פקחי רשות הטבע והגנים החזירו את הדג לים האדום. אביב לוי הוסיף: "לדג הזה יש מעט מאוד טורפים בטבע, אין סיבה שהוא לא ישגשג. שחררנו אותו יחד בהתרגשות רבה עם כל הצוות, עצרנו את הסירה בנקודה שבה עומק הים 200 מטר, ירדנו מהסירה וליווינו את הדג עד לעומק 15 מטר, שם שוחרר וראינו אותו צולל לעומק".
קרפדג הדבלולים הינו דג טורף, הנפוץ במערב האוקיינוס ההודי ובים סוף. הוא בעל פה גדול ושיניים חזקות. גופו וראשו מכוסים בעור פטמתי רפוי, הוא בעל שני סנפירי גב, כאשר בסנפיר הקדמי ממוקדים שלושה קוצים בעל בלוטות רעל. אורכו של הדג הינו עד כ-40 סנטימטרים, הוא נוהג לשכב על קרקעית הים ולהתחפר בחולות בשביל להסוות עצמו. ניתן לראותו בסביבות מפרץ אילת מחוץ לשונית האלמוגים.
הקרפדג הינו ערך טבע מוגן, הנתקלים בו בסביבה הימית מתבקשים לו לגעת בו ולא לנסות לדוג אותו. אם נתקלתם בחית ים הזקוקה לעזרה, התקשרו למוקד רשות הטבע והגנים (3639*) והשאירו את הטיפול לגורמי המקצוע.