הקרחונים ברחבי העולם נמסים בשל התחממות כדור הארץ - ולא רק בקטבים: הקרחונים בשווייץ רשמו את שיעור ההמסה החמור ביותר שלהם, מאז החלו הרישומים לפני יותר מ-100 שנה. בשנה האחרונה איבדו הקרחונים במדינה כ-6% מהנפח שלהם, כמעט כפול מהשיא הקודם שנרשם ב-2003. כך הודיע הבוקר (יום ד') גוף הניטור GLAMOS.
3 צפייה בגלריה
אין שלג, יש אש. שריפה במסעדה באתר סקי בשווייץ, החודש
אין שלג, יש אש. שריפה במסעדה באתר סקי בשווייץ, החודש
אין שלג, יש אש. שריפה במסעדה באתר סקי בשווייץ, החודש
(צילום: EPA/LAURENT GILLIERON)
החוקרים אמרו כי ההמסה הייתה כה קיצונית השנה, עד שסלע שהיה קבור במשך אלפי שנים בקרח צץ מחדש באתר אחד, בעוד שגופות ואפילו מטוס שהתרסק לפני עשרות שנים אותרו באלפים, במקומות שבהם היו בעבר קרחונים. בנוסף, קרחונים קטנים אחרים כמעט נעלמו לחלוטין.
"ידענו שעם תרחישי האקלים הנוכחיים - המצב הזה יגיע, לפחות אי שם בעתיד", אמר מתיאס הוס, ראש רשת ניטור הקרחונים השוויצרית (GLAMOS) לסוכנות הידיעות רויטרס. "ובהבנה שהעתיד כבר ממש כאן, ממש עכשיו, זו הייתה אולי החוויה הכי מפתיעה או מזעזעת של הקיץ הזה".
3 צפייה בגלריה
אזור בשווייץ שהיה מכוסה בשלג אלפי שנים
אזור בשווייץ שהיה מכוסה בשלג אלפי שנים
אזור בשווייץ שהיה מכוסה בשלג אלפי שנים
(צילום: רויטרס)
יותר ממחצית מהקרחונים בהרי האלפים נמצאים בשוויץ, שם הטמפרטורות עולות כמעט פי 2 מהממוצע העולמי - כך לפי החוקרים. מדענים ברחבי הרי האלפים, כולל הוס, נאלצו לבצע עבודות חירום בעשרות אתרים ברחבי הרי האלפים, כיוון שהמסת הקרחונים עלולה לסכן את עמודי המדידה שלהם ולפגוע בכך באיסוף הנתונים שלהם.
אז מה גרם לשיא המדאיג של המסת הקרחונים? החוקרים אמרו כי מדובר בשילוב של כמות קטנה יחסית של שלג שירדה בחורף, בשילוב עם גלי חום. הם הסבירו כי שלג "משלים" את הקרח שאבד בכל קיץ, ובנוסף עוזר להגן על הקרחונים מהמסה נוספת על ידי החזרת אור השמש בחזרה לאטמוספירה.
לפי דו"ח משנת 2019 של הפאנל הבין-ממשלתי של האו"ם לשינויי אקלים, אם פליטת גזי החממה תמשיך לעלות, הקרחונים באלפים צפויים לאבד יותר מ-80% מהמסה הנוכחית שלהם עד שנת 2100. רבים מהקרחונים יעלמו ללא קשר לפעולות שננקטות כעת, בשל ההתחממות עד כה.
3 צפייה בגלריה
אין הרבה שלג. האלפים החודש
אין הרבה שלג. האלפים החודש
אין הרבה שלג. האלפים החודש
(צילום: AFP)
המחקר הזה מתווסף למחקר מדאיג נוסף שהתפרסם בחודש שעבר. באוגוסט פורסם כי 1,400 הקרחונים של שווייץ איבדו יותר מחצי מהנפח שלהם מאז שנות השלושים של המאה הקודמת - ונסיגת הקרחונים רק מתגברת.
החוקרים במחקר הקודם העריכו שנפחי הקרח בקרחונים הצטמצמו בחצי במהלך 85 השנים שבין 1931 עד 2016. מאז, הקרחונים איבדו 12% נוספים, במשך שש שנים. "נסיגת הקרחונים מואצת. התבוננות מקרוב בתופעה זו וכימות ממדיה ההיסטוריים היא חשובה, כיוון שהיא מאפשרת לנו להסיק את תגובות הקרחונים לאקלים משתנה", אמר דניאל פארינוטי, מחבר שותף למחקר, שפורסם בכתב העת המדעי The Cryosphere.
המסת הקרחונים באלפים גרמה גם למחלוקת בין שווייץ לשכנתה איטליה. ביולי פורסם כי קרחון שנמס בהרי האלפים הזיז את הגבול של איטליה ושווייץ, ושתי המדינות מנהלות מגעים דיפלומטיים במטרה לסכם היכן יעבור הגבול המעודכן באתר סקי פופולארי. במרכז המחלוקת בין הצדדים עומדת אכסניה איטלקית ותיקה, שרוב השטח שלה נמצא כעת בצד השווייצרי של הגבול.
פרופ' רוזנפלד מומחה למדעי האטמוספירה: קצב המסה שלא היה מעולם באלפים
(צילום: אסף חן)

במקומות לאורך הגבול האיטלקי-שווויצרי שבהם יש קרחונים הגבול מותאם לקו פרשת המים. הקרחון "תאודול", שעליו נמצאת האכסנייה, איבד כרבע משטחו בין 1973 ל-2010. המסת הקרחון חשפה סלעים מתחת לקרח, ובכך השתנה קו פרשת המים. הדבר הכריח את שתי השכנות לשרטט מחדש קטע באורך 100 מטר מהגבול.