מבזק חדשות טובות
(צילום: נויל האריס)


לא כל יום מוצאים ערפד בבית קברות, אבל זה בדיוק מה שקרה לחוקרים שערכו חפירה ארכיאולוגית בבית קברות מהמאה ה-17 בפולין.
בבית הקברות נמצא שלד של ערפדה, עם מגל מתכת על צווארה. החוקרים משערים כי המגל הושם בקבר על מנת למנוע מה"ערפדה" לקום בתחיית המתים.
כבר במאה ה-11 היו דיווחים באירופה על פחד של תושבים מערפדים, כך שהרשויות באותה תקופה החלו לטפל במתים בטקסים מיוחדים נגד התופעה, ושיטות הקבורה האלה היו נהוגות עד המאה ה-17, שלתקופה זאת מתוארך שלד הערפדה. שיטות נוספות היו כריתת ראשו של המת או רגליו.
3 צפייה בגלריה
השלד והמגל
השלד והמגל
השלד והמגל
(צילום: Mirosław Blicharski, מתוך המחקר)
"המגל לא הונח בצורה שטוחה, אלא הונח על הצוואר של האישה בצורה כזו שאם היא הייתה מנסה לקום... הראש היה נפגע", אמר פרופ' דריוש פולנסקי מאוניברסיטת ניקולס קופרניקוס ל"דיילי מייל" הבריטי.
ועכשיו, לתגלית מדליקה מתחת למים – לווייתנים גדולי סנפיר תועדו שרים את אותו השיר – כשהם במרחק של כמעט 15 אלף קילומטרים זה מזה.
לפי מחקר חדש, שנערך בדרום האוקיינוס השקט, הלווייתנים האלה מחוברים באמצעות שיר משותף - מהחוף המזרחי של אוסטרליה ועד לאזורי רבייה מול אקוודור. במהלך המחקר החוקרים שמעו את אותו השיר, ואותן המנגינות.
ידוע ממחקרים קודמים שללווייתן גדול סנפיר יש שירי זיווג מורכבים בעונת הרבייה, כיוון שכל אחד רוצה לזכות בנקבה, ולכל אוכלוסייה יש תערובת שונה של קולות שהם מחברים ביחד, בדרך ייחודית משלהם.
3 צפייה בגלריה
לווייתן גדול סנפיר
לווייתן גדול סנפיר
לווייתן גדול סנפיר
(צילום: shutterstock)
החוקרים טוענים ש-15 אלף קילומטרים הם מרחק שעוד יכול לגדול ולהתפשט, כשמיפו את השירה הקיימת. לפי ה"ניו יורק טיימס", ממצאים ראשונים מול חופי ברזיל ודרום אפריקה, מצביעים על כך ששירת הלווייתן אף עשויה להתפשט מחצי הכדור הדרומי אל הקפת כדור הארץ כולו. בנוסף מתברר שלווייתנים זכרים לא שרים רק בעונת הרבייה, אלא שהם גם מתאמנים עליה – במהלך הקיץ.
אם אין מים, תשתו אלכוהול? מחקר חדש ניסה "לשכר" צמחים, וגילה שהגידולים שגשגו כשהאדמה שלהם הייתה ספוגה באתנול - שזהו למעשה תרכובת אורגנית ממשפחת הכוהל, כאשר האלכוהול הנמצא במשקאות החריפים הוא אתנול.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
הצמחים גדלו גם לאחר שבועיים ללא מים, והחוקרים מאמינים שזהו עשוי להיות פתרון שיש לבחון, עם שינויי האקלים. צוות מדענים מיפן, שעומד מאחורי המחקר, טוען שצמחים כאלו, כגון גידולי חיטה ואורז, יכולים להיות מוגנים מפני בצורת בעתיד. "זה מאפשר לנו דרך זולה וקלה להגדיל את היבול, גם כשכמות המים מוגבלת, ללא צורך בשינוי גנטי של הצמח".
מבזק החדשות הטובות מתפרסם בימים ראשון, שלישי וחמישי