רכב הירח מאחר

בסוכנות החלל של ארצות הברית, נאס"א, חוששים כי החללית סטארשיפ של חברת ספייס אקס, שנבחרה להיות רכב הנחיתה על הירח של תוכנית ארטמיס, לא תהיה מוכנה במועד. במקרה הזה, הנחיתה המאוישת הראשונה בתוכנית תידחה לשנת 2026.
ג'יימס פרי (Free), המשנה לראש סוכנות החלל האמריקנית הממונה על תחום פיתוח מערכות מחקר, שמנהל את תוכנית ארטמיס, אמר השבוע בכינוס אקדמי בארצות הברית כי הסטארשיפ עלולה לא להיות מוכנה לנחיתה הראשונה של בני אדם על הירח במסגרת התוכנית, במסגרת משימת ארטמיס 3 המתוכננת לסוף שנת 2025.
4 צפייה בגלריה
ספינת החלל של spaceX על הירח
ספינת החלל של spaceX על הירח
ספינת החלל של spaceX על הירח
(המדיה: spaceX)
פרי הדגיש כי סוכנות החלל מודאגת ממספר השיגורים הרב שספייס אקס צריכה להשלים עד שהחללית תהיה כשירה להנחית בני אדם על הירח. כל נחיתה כזאת תדרוש לא רק שיגור של רכב הנחיתה, אלא גם של חלליות סטארשיפ נוספות שיתדלקו אותו במסלול סביב כדור הארץ, לפני שייצא לכיוון הירח. לפני שתורשה להנחית בני אדם תידרש החברה להדגים נחיתה לא מאוישת של סטארשיפ על הירח, וכן את יכולת התדלוק בחלל.
"הם צריכים לבצע הרבה מאוד שיגורים, ועם הקשיים שהיו לחברת ספייס אקס, אני חושש שלא נעמוד בתאריך היעד, שהוא דצמבר 2025, ונתגלגל כנראה ל-2026", אמר פרי. הוא לא פירט באילו קשיים מדובר, אך ברור למדי כי הכוונה היא להתרסקות של הסטארשיפ בניסיון הראשון לשגר אותה לחלל על גבי טיל סופר-הבי לפני כחודשיים. החללית התפוצצה באוויר לאחר שלא הצליחה להתנתק כמתוכנן מטיל השיגור, וגם בטיל עצמו לא כל המנועים פעלו כמתוכנן. בינתיים הסטארשיפ מקורקעת רשמית עד לסיום חקירה שפתח מינהל התעופה האזרחית בארצות הברית (FAA), בנוגע למפגעי בטיחות ולנזק סביבתי שנגרמו לכאורה בניסוי השיגור.
ספינת החלל של SpaceX התפוצצה באוויר בחודש אפריל
(צילום: SpaceX)

תוכנית ארטמיס יצאה לדרך בסוף השנה שעברה, עם שיגור מוצלח של חללית אוריון לא מאוישת למסע ארוך סביב הירח. משימת ארטמיס 2, שתהיה הטיסה המאוישת הראשונה בתוכנית, מתוכננת לשנה הבאה, ובה יקיפו אסטרונאוטים את הירח בלי לנחות עליו. הנחיתה הראשונה אמורה להתבצע כאמור במשימת ארטמיס 3, לאחר חבירה בין חללית אוריון לרכב הנחיתה של ספייס אקס.
פרי הדגיש כי הוא משוכנע שבסופו של דבר ספייס אקס תספק את רכב הנחיתה על הירח. עם זאת, הוא ציין שקשה מאוד להתחייב כעת על לוח הזמנים. "רבים שואלים אותי אם נעמוד בתאריך היעד, אבל הם (ספייס אקס – א.נ) צריכים לטוס לפני שנוכל לעשות הערכת מצב בנוגע לזה".

התיירים יוצאים מההקפאה

חברת בלו אוריג'ין, המפעילה טיסות תיירות לגבול החלל, צפויה לחדש את הטיסות בעוד כמה שבועות, לאחר שהוקפאו בספטמבר 2022 עקב תקלה שהתגלתה בטיל השיגור ניו שפרד (New Shepard). בטיסה בספטמבר שוגרה חללית לא מאוישת, עם ניסויים מדעיים. עקב הפיצוץ הופעלה מערכת המילוט המרחיקה את החללית מהטיל, והיא פעלה היטב וצנחה בשלום, במה שהיה מבחן מבצעי ראשון לתפקודה.
מנכ"ל החברה בוב סמית (Smith) אמר השבוע בכינוס בוושינגטון כי מהר מאוד התברר שהתקלה היא כשל מבני באחד מחלקי המנוע של טיל השיגור, וכי החברה עובדת עם מינהל התעופה האזרחית על חידוש הטיסות. "אנו בשלבים אחרונים של בדיקות והכשרת המערכת לחידוש הטיסות, והניו שפרד יהיה מוכן לטיסה תוך כמה שבועות".
4 צפייה בגלריה
חללית בלו אורייג'ן עם וויליאם שאטנר משוגרת לחלל
חללית בלו אורייג'ן עם וויליאם שאטנר משוגרת לחלל
חללית של בלו אורייג'ן משוגרת לחלל
(צילום: בלו אורייג'ן)
הוא הוסיף כי התקלה לא פגעה ברישום של תיירים לטיסה לגבול החלל, ועוד תיירים פוטנציאליים נרשמו בחברה בתשעת החודשים האחרונים. "אנשים ראו מערכת בטוחה מאוד. אפילו אחרי מצב אמיתי של ביטול השיגור במהלך המשימה, הקפסולה נחתה בשלום והייתה מוכנה לשיגור כבר למחרת היום".
גם החברה המתחרה בתחום הטיסות לגבול החלל, וירג'ין גלקטיק, חזרה לטוס בשבועות האחרונים בתום הקפאה ממושכת. נראה שבחודשים הקרובים אנו צפויים לראות יותר ויותר טיסות תיירות לגובה של 100-80 קילומטר, ואולי סוף סוף גם תחרות אמיתית בשוק הזה.

שוב מסתירים חייזרים?

סערת חייזרים נוספת פרצה השבוע בארצות הברית. עובד לשעבר מקהיליית המודיעין טען כי העביר לקונגרס ולמפקח הכללי על סוכנויות הביון האמריקניות מידע על תוכניות חשאיות ביותר שלדבריו אספו ומחזיקות ברשותן כלי תחבורה שלמים ושברי כלי רכב ממקור לא אנושי. לדבריו המידע בנושא הוסתר באופן לא חוקי מהקונגרס.
דיוויד גרוש (Grusch), בן 36, היה קצין בצבא, ולאחר מכן עבד בשתיים מסוכנויות המודיעין של ארצות הברית. תחילה שירת בלשכת המעקב הלאומית (NRO), האחראית על הפעלת לווייני ריגול, ובשנים 2021-2019 היה נציג הלשכה בצוות המשימה לחקר תופעות אנומליות בלתי מזוהות (UAP), מה שכונה בעבר עב"מים (עצמים מעופפים בלתי מזוהים). לאחר מכן עבד במשך פחות משנה בסוכנות הלאומית לביון גיאו-מרחבי (NGA), גם שם כאחד ממובילי ניתוח הדיווחים על תופעות לא מזוהות וכנציג הסוכנות בצוות המשימה בנושא.
כבר בשנה שעברה חשף גרוש מידע בנושא, בין השאר בעדויות שמסר בקונגרס. השבוע הגיש לקונגרס ולמפקח על סוכנויות הביון תלונה רשמית כחושף שחיתויות, מעמד שאמור להגן עליו מהתנכלויות של מושאי התלונה. לדברי גרוש, שהובאו בהרחבה בכתבה שפורסמה באתר The Debrief, משימות סודיות לאיסוף עצמים ממקור לא אנושי מתנהלות כבר עשרות שנים. מעורבים בהן גופי ממשל חשאיים, בעלות ברית של ארצות הברית וחברות חיצוניות שהממשל מעסיק.
4 צפייה בגלריה
חללית
חללית
האם תוכניות חשאיות מסתירות חלליות של חייזרים? בינתיים יש טענות, אבל אין ראיות. חללית חוצנים
(הדמיה: Shutterstock)
לטענתו, בתקופת המלחמה הקרה התנהל מירוץ בין הצדדים היריבים על זיהוי אתרי נחיתה או התרסקות של עצמים לא מזוהים כאלה, איסוף החומר, ושימוש בו ובידע האצור בו כדי לזכות ביתרונות ברמת ההגנה הלאומית. הוא הוסיף כי מתוקף תפקידו שמע מאנשים בתחום דיווחים על התנהלות בעייתית ואף פלילית, כמו מכרזים לא חוקיים והסתרת מידע.
הכתבה באתר מצטטת בעלי תפקידים נוספים בקהילת המודיעין והמעקב אחרי פעילות לא מזוהה, חלקם עדיין בתפקיד ואחרים שכבר פרשו, שהביעו תמיכה בטענותיו של גרוש. עם זאת, לא היה בפרסום שום מידע ממוקד על התוכניות שהיו מעורבות לכאורה באיתור העב"מים ואיסופם, מקומות שבהם נמצאו לכאורה עצמים חוצניים או מידע על הממצאים עצמם. כל אלה – על פי הדיווח – עדיין מסווגים.
בריאיון אחר, לערוץ NewsNation, גרוש אף טען כי באחדים מאתרי ההתרסקות האלה נמצאו גופות, אך לא פירט של מי. "כשמאתרים משהו שנחת או התרסק, נתקלים לפעמים בטייסים מתים", אמר. "אולי זה נשמע דמיוני, אבל זאת האמת".
במשרד ההגנה של ארצות הברית הכחישו את הטענות של גרוש ועמיתיו. דוברת המשרד אמרה לרשת Fox News כי "אין שום מידע בר-בדיקה שאפשר לאמת בעזרתו את הטענות האלה". כמה כלי תקשורת גדולים, כמו הניו יורק טיימס, וושינגטון פוסט ואתר פוליטיקו סירבו לפרסם את הסיפור ולא התייחסו אליו, כך שהוא נשאר במידה רבה מחוץ לזרם המרכזי של התקשורת האמריקאית, וגם העולמית.
רק לפני כחודשיים הודיעה הלשכה לבחינת אנומליות במשרד ההגנה האמריקני (AARO), שהיא הגלגול הנוכחי של צוות המשימה שבו עבד גרוש, כי לאחר בחינה של מאות דיווחים על תופעות כאלה, לא נמצאה עד כה שום ראיה לפעילות חייזרית בכדור הארץ.

המקלחת של רוח השמש

החללית האמריקנית פרקר (Parker Solar Probe) חלפה קרוב מספיק לשמש כדי לפענח את אחת התעלומות שמעסיקות את הפיזיקאים – איך נפלט מהשמש שטף החלקיקים הטעונים והשדות המגנטיים המכונה "רוח השמש המהירה". אלה חלקיקים שנפלטים במהירות גבוהה פי 100-10 מרוח השמש הרגילה, ועלולים לחולל סערות גיאו-מגנטיות סביב כדור הארץ, הפוגעות בין השאר בתקשורת לוויינים. במצב רגיל רוח שמש כזאת נפלטת בעיקר מקטבי השמש, ולא נעה לכיוון כדור הארץ, אבל פעם ב-11 שנים, כשהשמש עוברת היפוך קטבים, סערות מגנטיות יכולות להתחולל בכל שטח הפנים שלה, ולשלוח רוח שמש מהירה גם לעברנו.
המנגנון של פליטת החלקיקים המהירים לא היה ברור עד כה די הצורך, אבל מנתונים שאספה החללית והתפרסמו כעת במאמר בכתב העת nature, עולה כי הקרינה הזו אינה נפלטת בצורה אחידה מפני השטח של האזורים הבהירים בשמש, אלא בסילונים ממוקדים, המפוזרים במרווחים אחידים, כמו המים הנפלטים מראש המקלחת. קוטרו של כל סילון כזה יכול להגיע ל-30 אלף קילומטר. החוקרים הגיעו למסקנה שהמנגנון הגורם לפליטת רוח השמש המהירה קשור בתנועת החומר האנכית, בין פני השטח של עטרת השמש לאזורים העמוקים שלה. זה יוצר גם תנועה של השדות המגנטיים שלה, שמאיצה את תנועת החלקיקים הנפלטים ממנה.
4 צפייה בגלריה
חללית גשושית פארקר פרקר נגעה ב שמש קורונה של השמש
חללית גשושית פארקר פרקר נגעה ב שמש קורונה של השמש
החללית פארקר על רקע השמש
(צילום: Johns Hopkins APL/NASA via AP)
"רוח השמש נושאת עימה מידע רב מהשמש אל הארץ, ולכן הבנת המנגנון המחולל אותה חשובה גם מסיבות מעשיות בכדור הארץ", אמר ג'יימס דרייק (Drake) מאוניברסיטת מרילנד, שהיה בין ראשי צוות המחקר. "הממצאים ישפיעו על יכולתנו להבין איך השמש פולטת אנרגיה ומחוללת סערות גיאו-מגנטיות שמסכנות את רשתות התקשורת שלנו".
החללית, ששוגרה לפני כארבע שנים, עשתה את המדידות ממרחק של כ-20 מיליון קילומטר מהשמש. בהמשך המשימה היא אמורה להתקרב עד למרחק של כשבעה מיליון קילומטר מהשמש, והחוקרים מקווים כי מדידות במרחק הזה יחזקו עוד את הממצאים וסייעו להם להבין עד יותר לעומק את מנגנון פעילותו של הכוכב שלנו.
איתי נבו, העורך הראשי של אתר מכון דוידסון לחינוך מדעי, הזרוע החינוכית של מכון ויצמן למדע