סיכת זהב מימי הביניים, ועליה כתובות בלטינית ובעברית, אותרה על ידי ויליאם נורדהוף (49), בשדה במחוז ווילטשייר שבדרום מערב אנגליה. האיש, שמצא את הסיכה באמצעות גלאי מתכות, סיפר: "ברגע שהרמתי את החפץ נדהמתי, כי הבנתי שמדובר בפריט מוזהב. ידעתי מיד שזה משהו מיוחד, כי ראיתי את הסיכות האלה בעבר, אבל אף פעם לא ראיתי אחת עם כל כך הרבה כתובות עליה".
3 צפייה בגלריה
סיכת הזהב שנמצאה עם הכיתוב הייחודי שעליה
סיכת הזהב שנמצאה עם הכיתוב הייחודי שעליה
סיכת הזהב שנמצאה עם הכיתוב הייחודי שעליה
(צילום: Salisbury and South Wiltshire Museum)
למעשה, החפץ ההיסטורי שמצא, שילב דת וקסם בניסיון להעניק למשתמש שלו הגנה מפני מחלות או אירועים על טבעיים. תרגום הכתובות הלטיניות מגלה כי על הסיכה המוזהבת כתוב "שלום מרים מלאת חסד האל/ נמצא איתך/ ברוך אתה בין נשים/ וברוך פרי בטנך. אמן". גם ראשי התיבות העבריים "AGLA" רשומים על הסיכה ומייצגים מילים עבריות שמשמעותן "אתה גיבור לעולם אדוני" (מתוך תפילת שמונה עשרה). סיכת הזהב מתוארכת בין טווח השנים 1150 ל-1400 לספירה וייתכן ששימשה בניסיון למנוע קדחת וחום, כך על פי דו"ח קצר אודות הפריט, שפורסם על ידי ה-Portable Antiquities Scheme, ארגון בחסות ממשלתית באנגליה ובוויילס, המפרסם דוחות ותמונות של הממצאים שאותרו על ידי גלאי המתכות.
חוקרים מעריכים כי ראשי התיבות העבריים המייצגים את המשפט "אתה גיבור לעולם אדוני" עשויים להיות חשובים למטרה של הסיכה. אחד מהם, פרופ' ריצ'רד קיקהפר, מרצה ללימודי דת באוניברסיטת נורת'ווסטרן בארצות הברית, אמר כי הביטוי הזה מייצג מקום בולט בקסם מימי הביניים. פרופ' קיקהפר ציין כי שאר חלקי התפילות שנחקקו על הסיכה היו תפילות דתיות נפוצות באותה תקופה. "מה שהייתי רוצה להדגיש הוא ששילוב כזה של 'דת' ו'קסם' אינו יוצא דופן", אמר וציין כי השילוב של משמעויות דתיות ומאגיות נתן לסיכה כוחות מיוחדים בעיני האדם שיצר אותה. "ראשי התיבות העבריים על הסיכה היו נפוצים בקסמים פולחניים ועד קמעות פולחניים", אמר פרנק קלאסן, פרופ' להיסטוריה באוניברסיטת ססקצ'ואן בקנדה. "זהו אחד משמות אלוהיים רבים או מילות כוח הנפוצות במסורות של ימי הביניים".
3 צפייה בגלריה
ויליאם נורדהוף עם סיכת הזהב שמצא
ויליאם נורדהוף עם סיכת הזהב שמצא
ויליאם נורדהוף עם סיכת הזהב שמצא
קתרין ריידר, פרופ' להיסטוריה של ימי הביניים באוניברסיטת אקסטר באנגליה, הוסיפה כי "לבישת ציטוטים מהתנ"ך כמו זה, נעשתה לפעמים כדרך להגן על אדם מפני חוסר מזל, כגון אש, מוות פתאומי או כוחות על טבעיים כגון שדים". לדבריה, "קשה לומר בוודאות שמדובר בסממן קסמי אלא באזור אפור בין קסם לדת".
בהתחשב בגודלה ומשקלה הקטנים (קוטר של 24 מ"מ ומשקל של 5.77 גרם) של הסיכה ואזכור של מריה הבתולה, ייתכן שאישה הייתה זו שענדה אותה. "עם גודלה הקטן, אם כי האלגנטי, הייתי משערת שהסיכה נענדה על בגדי אישה מבד קל", אמרה קארן לואיז ג'ולי, פרופ' להיסטוריה באוניברסיטת הוואי במנואה. "האישה הזו הייתה בעלת אמצעים מספיקים לקבל את החפץ. כשהגיע לידיה, בין אם היא ידעה קרוא וכתוב או לא, היה ידוע לה ככל הנראה מה המשמעות של הכתוב עליה ומה החשיבות של זה", הסבירה פרופ' ג'ולי, שהוסיפה שאולי הסיכה שימשה למטרת הגנה הקשורה להריון ולידה.
3 צפייה בגלריה
סיכת הזהב לאחר שנמצאה על ידי ויליאם נורדהוף
סיכת הזהב לאחר שנמצאה על ידי ויליאם נורדהוף
סיכת הזהב לאחר שנמצאה על ידי ויליאם נורדהוף
(צילום: אלבום פרטי)
"הסיכה, עם הכתובות הקטנטנות החרוטות עליה, הייתה מעוצבת היטב. הרושם שלי היה שהיא נוצרה על ידי מישהו שהיה מיומן מאוד, ושהבעלים הראשון שלה, לפחות, היה אדם אדוק שרשם עלי הגם מילים בעלות משמעות בפן הדתי וגם כאלו שנועדו להגן על העונד אותה מפני איומים שונים", אמרה אן לורנס-מאת'רס, פרופ' להיסטוריה באוניברסיטת רידינג באנגליה.
הסיכה עוברת כעת את חוק האוצר, כנדרש בחוק הבריטי. זהו תהליך שבאמצעותו מתקבלת קביעה לגבי מה יקרה לחפץ. בסופו של דבר, היא עשויה להיות ממוקמת במוזיאון מקומי בהתאם למספר גורמים, כמו למשל שייתכן כי יינתן למי שגילה אותה באמצעות גלאי המתכות פרס כספי והיא תימסר לממשלה, שתציב אותה במוזיאון. אגב, מומחה למכירות פומביות העריך ששוויו של הממצא המוזהב יכול להגיע עד 5,000 ליש"ט, בשל מצבו הטוב והעובדה כי לא נעשו שגיאות כתיב עליו.