לפי נתוני משרד הבריאות 299 בני אדם נדבקו בישראל בנגיף קדחת מערב הנילוס, מהם 15 נפטרו. אבל המחלה לא פוגעת רק בבני אדם, אלא גם בעופות - כמו עורבים. לאחרונה התקבלו דיווחים רבים על בעלי כנף שמתנהגים באופן מוזר, חלקם מתו לאחר מכן. יש להדגיש כי ציפורים לא יכולות להעביר את המחלה, אלא רק יתושות.
ניטור קדחת מערב הנילוס בעופות

בריאיון ל-ynet התייחס ד"ר תמיר גשן, מנהל השירותים הווטרינריים במשרד החקלאות וביטחון המזון, להידבקות בעלי הכנף בקדחת מערב הנילוס. "עופות, ציפורי שיר וציפורי בר אחרות שנדבקו בנגיף מראות גם סימנים עצביים ולפעמים או בחלק גדול מהמקרים מתות ללא סימנים מקדימים", הוא אמר. "יכול להיות שעקב רגישות ספציפית של עורבים, אנחנו רואים בתקופה האחרונה המון המון מקרים חיוביים בעורבים אפורים בארץ. הנושא הזה תועד גם בארצות הברית, בעורבים אחרים, שמתו באופן פתאומי ממחלת קדחת מערב הנילוס, עקב כך שהם נדבקו מיתושים".
ד"ר גשן אמר כי לא מדובר במחלה חדשה, וגם בפעמים קודמות נפגעו בעלי חיים. "אנחנו עדים להתפרצויות לאורך השנים, כבר כמה עשורים", הוא אמר. "בסוף שנות ה-90 הייתה התפרצות שפגעה קשה מאוד בבני אדם עם מספר של כמה עשרות נפטרים, והיא פגעה קשה מאוד גם בסוסים". הוא ציין כי לסוסים, בניגוד לבני אדם, יש תרכיב המקנה ככל הנראה עמידות, ולכן מרבית הסוסים למעשה מחוסנים. "השנה אנחנו לא מקרים בסוסים", אמר ד"ר גשן.
מנהל השירותים הווטרינריים במשרד החקלאות וביטחון המזון אמר כי בשבועות האחרונים התחילו להתקבל דיווחים על עופות מתים או עופות עם "סימנים עצביים", עם התנהגות מוזרה, שהובאו למכון הווטרינרי - ואז התברר כי הם חיוביים לקדחת מערב הנילוס. "בחודשיים האחרונים נמצאו 159 עופות נגועים, נכון ללפני יומיים. זה בהשוואה לשלושה מקרים בשנה שעברה בלבד".
1 צפייה בגלריה
עורב אפור
עורב אפור
עורב אפור
(צילום: shutterstock)
ד"ר גשן אמר כי אין סיבה להיכנס לפאניקה כשרואים ציפור שמתנהגת מוזר. "אנחנו מבקשים לקבל פגרים ודיווחים על עופות או מתים או עם התנהגות מוזרה", הוא אמר. "זה לא רק ציפור שיר, גם עופות דורסים יכולים להידבק גם באכילה של פגרים. אנחנו רואים עופות דורסים, גם דורסי יום וגם דורסי לילה, שהגיעו והם חיוביים. משרד החקלאות, בתיאום עם משרד הבריאות ועם משרד הגנת הסביבה, מנסים ליצור תמונה מקיפה על מנת לנסות ולהבין איפה יש מקומות בהם הנגיף מצוי בארץ".
הוא תיאר כיצד אפשר לדעת אם עוף חיובי לנגיף או שמדובר באזור נגוע. "קודם כל מוצאים גופות, ריבוי גופות של ציפורים. זה הדבר העקרוני והחשוב", אמר ד"ר גשן. "הדבר השני הוא עופות שהולכים במעגלים, מסתובבים, נופלים, קמים, הראש מסובב, יש סימנים עצביים, יש סימנים שנוגעים למערכת העצבים המרכזית, כפי שאנחנו מכנים את זה".
לדבריו, "בדרך כלל הסימן העיקרי הוא שרואים הרבה גופות של עופות. חשוב לציין שהצפיפות הגדולה של אבחון המקרים הם בין אזור חדרה לאשדוד, אבל יש לנו כבר מקרים חיוביים בעופות שאנחנו איתרנו גם באזור עמק הירדן, אזור שער הנגב, באזורים אחרים בארץ".