הרשויות בצ'ילה הזהירו כי האזור סביב מכרה נחושת, שבו נפער בולען ענק, נמצא בסיכון גבוה לקריסה נוספת. במקביל, תוגברה האבטחה במקום. הסיבה להיווצרות הבולען הענק, שקוטרו כ-36 מטרים, עדיין נחקרת על ידי מדענים.
1 צפייה בגלריה
הבולען הענק ליד המכרה בצ'ילה
הבולען הענק ליד המכרה בצ'ילה
הבולען הענק ליד המכרה בצ'ילה
(צילום: רויטרס)
בוועדה לניהול סיכוני אסונות בצ'ילה אמרו כי יש סיכון גבוה שבאזור ייווצרו בולענים נוספים או סדקים. מדובר במכרה הנמצא כ-665 ק"מ צפונית לסנטיאגו.
"בהתחשב בעובדה שהתרחיש הזה מהווה איום על חייהם של בני אדם, הגישה לאזור הוגבלה עד שיושלמו המחקרים", נכתב בהודעת הוועדה.
ביום חמישי האחרון ביקר במקום נשיא צ'ילה, גבריאל בוריץ'. הוא אמר כי הועמדו משאבים על מנת לערוך מחקרים כדי לתת לאנשים המתגוררים באזור שליד הבולען "שקט נפשי". מוקדם יותר החודש אמרה שרת המכרות של צ'ילה, מרסלה הרננדו, כי הממשלה תטיל סנקציות קשות על האחראים להיווצרות הבולען הענק.
הבולען נפער באזור בו פועל מכרה נחושת, ש-80% מהבעלות עליו נמצאת בשליטת חברה מקנדה ו-20% נוספים שייכים לחברה מיפן.
למרות שממשלת צ'ילה הפנתה אצבע מאשימה לחברת הכרייה בנוגע לניצול יתר של ההיתר שניתן לה, בכיר בחברה אמר לאחרונה לסוכנות הידיעות רויטרס כי נדרשים מחקרים נוספים כדי לקבוע כיצד נוצר הבולען הענק. בינתיים, הפעילות במכרה הנחושת הופסקה.
מנהל המכרה, לואיס סאנצ'ס, אמר כי ההערכה להופעת הבולען לוקחת בחשבון רק את פעילות הכרייה הסמוכה, שלדבריו לא יכולה לבדה להסביר את היווצרות הבולען הענק. "התופעה הזו נובעת בבירור ממספר גורמים לדעתנו וכדי להבהיר את המקור יש צורך לנתח את כל הגורמים הללו", אמר המנהל.
הוא אמר שגם החברה מנהלת חקירה באמצעות חוקרים מטעמה. "אמנם זה נכון שאנחנו לא יכולים להיות בטוחים כעת מהו הגורם, אבל אנחנו יכולים להצביע באמצעות מחקרים, שישנם גורמים כמו הרכב הקרקע, אפיזודות אקלימיות כמו מפולת בוץ מ-2017, הגשמים של יולי, וכמובן פעילות הכרייה מתחת לבולען", הוא אמר.
במקביל, גם בממשלת צ'ילה וגם בחברת הכרייה אמרו כי לא נשקפת סכנה לעיירה הסמוכה למכרה, טירה אמרילה.