מבזק חדשות טובות
(צילום: חגי דקל)

לא בינה מלאכותית, גם לא אפקטים בסרט הוליוודי: מדענים צפו במתכת סדוקה שלמעשה "מרפאת" את עצמה, ונדהמו מהתהליך, שכמותו לא נראה קודם לכן.
אם ניתן יהיה להבין ולשלוט במה שנראה, ייתכן שאנחנו נמצאים בעידן מדעי חדש לגמרי. צוות מדענים בדק את החוסן של המתכת, תוך שימוש בטכניקה שמשלבת מיקרוסקופים ואלקטרונים, על מנת למשוך את קצוות החומר, 200 פעמים בכל שנייה. לאחר מכן הם צפו בריפוי עצמי בקנה מידה קטן במיוחד, אבל ריפוי ראשון מסוגו.
3 צפייה בגלריה
הדמיה של המחקר
הדמיה של המחקר
הדמיה של המחקר
(איור: Dan Thompson/Sandia National Laboratories)
סדקים כאלה נגרמים בדרך כלל אצל מתכות ומתויגים כ"נזקי עייפות", לחצים ותנועות חוזרים ונשנים, שגורמים בסופו של דבר לשבירה של החומר. אלא שלאחר כ-40 דקות של התבוננות על הסדק, הוא החל להתמזג בחזרה ולתקן את עצמו.
למתכת הייתה יכולת פנימית וטבעית לרפא את עצמה. הגילוי הזה עוד ממש בראשיתו, אבל תארו לכם עתיד שבו את מה שראו דרך מיקרוסקופ, נוכל לראות כולנו מגשרים, ועד מנועים או טלפונים.
ועכשיו, לאחד מכוכבי הלכת המוזרים ביותר שהתגלו עד כה. במרחק של 1,232 שנות אור מאיתנו, נצפה WASP-193b, ולמרות שהוא גדול בכמעט 50 אחוז מכוכב הלכת צדק (הרדיוס שלו הוא בערך פי 1.46 מהרדיוס של צדק), הוא כל כך קל, דמוי ענן, שהצפיפות שלו דומה לזו של צמר גפן מתוק או צמח שן הארי, אם תרצו (רק פי 0.139 מזו של צדק).
3 צפייה בגלריה
כוכב הלכת הקל
כוכב הלכת הקל
כוכב הלכת הקל
(איור: NASA, ESA, CSA, J. Olmsted/STScI)
כוכבי לכת כמו זה הם נדירים, והם יכולים לעזור לנו להבין טוב יותר את האבולוציה הפלנטרית, כי להתבונן על עולמות מופלאים שכאלה, מאפשרת לנו לחקור את מערכת השמש שלנו וגם - מציעה להעיף מבט למערכות אחרות. החוקרים יכולים לבדוק כיצד הן נוצרו ואיך הן מתפתחות.
החדשות הטובות הן ש-WASP-193b הוא מועמד מצוין למחקרי המשך על מנת לראות ממה הוא מורכב. זו אחת המשימות שטלסקופ החלל ג'יימס ווב מתכונן אליהן.
ולסיום, הכירו את סאלי. הגורליה שהצליחה להטעות את עובדי גן החיות במשך ארבע שנים. מה חשף אותה? המלטה אחת.
עד לאחרונה, הצוות באוהיו חשב שסאלי היא זכר. מכיוון שהיא תמיד הייתה במצב בריאותי טוב, היא לא נזקקה לאף בדיקה רפואית, מה שכמובן הוסיף לבלבול.
3 צפייה בגלריה
האם המאושרת והגור
האם המאושרת והגור
האם המאושרת והגור
(צילום: מתוך עמוד הפייסבוק Columbus Zoo and Aquarium)
למעשה, איש לא חשד בכלום - עד שבגן החיות ראו את סאלי מניקה את הצאצא שלה. עד גיל 8 בערך, הזכרים והנקבות בערך באותו גודל, ואיברי המין שלהם לא בולטים במיוחד. כמובן שזו הייתה המלטה בלתי צפויה, אבל מרגשת בכמה רמות, עבור הצוות המטפל. גם נוכח גורם ההפתעה, וגם בשל החשיבות לשמור על המין, שנמצא בסכנת הכחדה חמורה. אז אחרי שהבנו מי זאת האמא, גן החיות יערוך בדיקות DNA כדי לקבוע את זהות האב.
מבזק החדשות הטובות מתפרסם בימים ראשון, שלישי וחמישי