מאז 7 באוקטובר 2023 עלו באש בכל רחבי הארץ כ-340 אלף דונם, מתוכם כ-196 אלף במחוז הצפון. המרחב שנפגע בצורה הקשה ביותר הינו רמת הגולן, שספג פגיעה של כ-116 אלף דונם, ובו שמורת הטבע יהודיה, שסבלה ממספר אירועי שריפה שפגעו בכ-15.5 אלף דונם. רוב השריפות פרצו כתוצאה מירי של מחבלי חיזבאללה. המחוז הנוסף שבו היה לא מעט שריפות הוא יהודה ושומרון - שם נשרפו כ-100 אלף דונם, רוב השריפות באזור זה נגרמו בשל הצתות.
שריפה בחורשת טל
(חגי שלמה, רשות הטבע והגנים)

מנתוני רשות הטבע והגנים עולה כי בהשוואה לשנים קודמות עולה כי אנו נמצאים בסדרי גודל שהמדינה לא התמודדה איתם מעולם, בהיקף השריפות בטבע. בין אוקטובר 2022 לספטמבר 2023 עלו באש במחוז הצפון כ-46 אלף דונם, כלומר פחות מרבע מהשטח שנשרף מאז החלה הלחימה. בתקופת הזמן המקבילה החריגה ביותר - בין אוקטובר 2020 עד ספטמבר 2021 - היקף השריפות עמד על כ-100 אלף דונם במחוז הצפון, כלומר כמחצית מהשריפות שהתחוללו במחוז השנה.
בסך הכול מתחילת הלחימה ועד סוף החודש שעבר פקדו את שמורות הטבע והגנים הלאומיים 5,940,738 מבקרים ומבקרות, רובם המכריע (98%) ישראלים. עוד עולה מנתוני רשות הטבע והגנים כי על פי נתוני כניסות המבקרים מתחילת הלחימה ועד סוף חודש ספטמבר, חלה ירידה של כ-38% בכניסות המבקרים הישראלים בהשוואה לתקופה המקבילה.
האתרים שבהם היו מספר המבקרים הגבוה ביותר השנה הינם: גן לאומי חוף פלמחים (1,230,000 מבקרים), גן לאומי מקורות הירקון-תל אפק (370 אלף מבקרים), גן לאומי קיסריה (350 אלף מבקרים), גן לאומי גן השלושה (310 אלף מבקרים), שמורת טבע עין גדי (290 אלף מבקרים) וגן לאומי תל אשקלון (270 אלף מבקרים) – שהפתיע לחיוב לאור העובדה כי היה סגור לכניסת מבקרים עד חודש ינואר 2024.
3 צפייה בגלריה
שריפה בבניאס התחתון
שריפה בבניאס התחתון
שריפה בבניאס התחתון
(צילום: אורי אביטל רפופורט, רשות הטבע והגנים)
3 צפייה בגלריה
יער יהודיה
יער יהודיה
יער יהודיה
(צילום: אורן עמית, רט"ג)
גיא כהן, מנהל מחוז צפון ברשות הטבע והגנים, אמר: "צוותי הרשות בכלל ומחוז צפון בפרט מבצעים עבודה סיזיפית מתחילת המלחמה ובתקופה הקיץ החמה ביתר שאת, כדי לצמצם את הפגיעה בשמורתו ובגנים, להיאבק בשריפות הרבות שפרצו כתוצאה מהלחימה באזורנו. הפקחים האמיצים והמדהימים שלנו יוצאים לטפל בכל שריפה במסירות אין קץ, במידה לא קטנה של סיכון עצמי, כדי להציל עוד דונם או עוד ערך טבע מוגן, להגן על שביל טיול או על מבנה מורשת עתיק. בלא מעט מקומות הצלחנו לבלום את האש ואת הפגיעה ויחד עם זאת שטחים נרחבים נפגעו, בשוך הקרבות יידרש זמן והטבע ישקם את עצמו ובמקומות שיידרש טיפול ושיקום אנחנו נהיה שם בכדי לטפל".
ד"ר עמית דולב, אקולוג מחוז צפון ברשות הטבע והגנים, התייחס למצב: "סימני השריפות שנמצאים בשטחים נרחבים צפויים להתכסות בפלומה ירוקה כבר בראשית החורף הקרוב, ואנו תקווה שרבים מעצי החורש הטבעיים יצליחו לחזור וללבלב מהענפים שנכוו בשריפות. יש שטחים שאנחנו עדיין לא יכולים להיכנס ולנטר, בייחוד באזור גבול ישראל-לבנון, לכן אין לנו גישה לבחון ולדעת מה ההשפעה שנגרמה לצומח ולבעלי החיים בתאי השטח הללו".
3 צפייה בגלריה
מתחם האודיאון בגן לאומי אשקלון
מתחם האודיאון בגן לאומי אשקלון
מתחם האודיאון בגן לאומי אשקלון
(צילום: אירינה דובינסקי, רשות הטבע והגנים)
לגבי פעולות השיקום, אמר ד"ר דולב: "אנו מכינים תוכניות לשיקום השטח ביום שאחר הלחימה, אך כפי שנראה ההערכה שהפגיעה לטבע ברת שיקום, המערכת הטבעית תדע לשקם את עצמה. ומה שלא ישתקם - אנחנו נהיה שם כדי לסייע".
מנכ"לית רשות הטבע והגנים, רעיה שורקי, סיכמה את השנה האחרונה: "עברה על כולנו שנה מורכבת וכואבת - שנה של לחימה, אלפי מפונים מבתיהם, אזורים נרחבים ריקים מאדם, אתרים סגורים, אזרחים חטופים בעזה, אחד מהם עובד הרשות אוהד יהלומי, שאנו מצפים לשובו יחד עם כל החטופות והחטופים. השנה הזו הייתה השנה הקשה והמאתגרת ביותר לרשות הטבע והגנים 60 שנה להווסדה, עובדים רבים גויסו למילואים, אתרים בצפון הארץ נסגרו ותיירות החוץ אינה קיימת. הרשות התגייסה לסייע למדינה, למפונים ולחיילים, עובדי הרשות הגנו על הטבע ואתרי ה מורשת, מנעו וכיבו שריפות רבות מסביב לשעון, חידשו ושימרו את אתרי המורשת וממשיכים להגיע מידי יום כדי לתקן את הנזקים באתרים הסגורים ובשטחים הפתוחים על מנת שיהיו מוכנים ליום שיפתחו שוב לקהל".
שורקי הוסיפה: "יחד עם זאת ולמרות הכל, השנה הרשות פתחה שלושה גנים לאומיים חדשים, תל לכיש, עין יהודה ותל קאקון והוכרזו שתי שמורות טבע, שמורת טבע הכפירה ושמורת טבע חלמוניות רכס בוקר, ההתחדשות ושמירת הטבע ממשיכה גם בצל הלחימה, וכולנו תקווה שנחזור לשגרה בקרוב".