האם בעוד כמה שנים לא נוכל לשתות קפה כמו היום? מחקר חדש צופה שככל ששינויי האקלים יחריפו עם השנים, כך יצטמצמו האזורים המתאימים לגידול פולי קפה מזן ערביקה, אגוזי קשיו ואבוקדו. רומן גרוטר ועמיתיו באוניברסיטת ציריך שבשווייץ הציגו את הממצאים הללו במאמר שפורסם בכתב העת PLOS ONE, במה שנראה כמו מגמה מדאיגה שרלוונטית לכולם.
שינויי האקלים נותנים את אותותיהם בצורה כזו או אחרת. בצורת, שריפות, שיטפונות ואירועי מזג אוויר חסרי תקדים - הם רק מקצת הדוגמאות לכך. גם אם לא חוויתם את אחת מאותן תופעות טבע, הרי שרוב הסיכויים שאתם מרגישים את הכאב בכיס בכל ביקור בסופרמרקט, מכיוון שמאכלים מסוימים הופכים קשים יותר לגידול, בתוך דפוסי מזג אוויר קיצוניים, שמחריפים עם השנים, ובכך הופכים יקרים יותר או גרוע מכך, בלתי ניתנים להשגה.
3 צפייה בגלריה
קטיף במטע קפה
קטיף במטע קפה
קטיף במטע קפה
(צילום: AP)
יש נם חקלאים שבחרו להרים ידיים, לעזוב את המקצוע ולחפש מקור פרנסה אחר. יש שיניחו כי סביר שזה ימשיך לקרות, עד שחלק מהמאכלים יהיו בלתי זמינים לחלוטין. אז איזה מאכלים יהיו הראשונים להיעלם? למרבה הצער, המזונות שיפגעו בגלל שינויי האקלים הם ככל הנראה מהמועדפים ביותר.
קפה, אגוזי קשיו ואבוקדו הם גידולים חשובים לצרכנים ולחקלאים טרופיים ברחבי העולם. מחקר מקיף מצביע על כך ששינויי האקלים יפחיתו את ההתאמה לגידול קפה מסוג ערביקה - זן הקפה הדומיננטי - ברוב האזורים שבהם הוא גדל כיום. עד כה, המחקרים לא ייחסו חשיבות למאפייני הקרקע שעלולים להשפיע על ההתאמה ואף לא התייחסו לאופן שבו שינויי האקלים ישפיעו על הגידולים בקנה מידה עולמי. כדי להתמודד עם פערי הידע הללו, גרוטר ועמיתיו שילבו תחזיות של שינויי אקלים וגורמי קרקע כדי ליצור מודל חישובי ולחזות עד כמה אזורים שונים ברחבי העולם מתאימים לגידול קפה, קשיו ואבוקדו בשנת 2050.
3 צפייה בגלריה
קטיף במטע קפה
קטיף במטע קפה
מטע קפה
(צילום: AP)
הם השתמשו בתחזיות מ-14 מודלים שונים, בשלושה תרחישי אקלים שונים, שנוגעים לרמת הפליטה של גזי חממה בעתיד וההשפעה כתוצאה מכך על העלייה בטמפרטורה העולמית (1.6, 2.4 ו-4 מעלות צלזיוס ויותר). כמו כן, נבדקו פרמטרים משמעותיים עבור גידולים חקלאיים כמו למשל לחות הקרקע, המרקם שלה ותוואי/שיפוע השטח. תוצאות המחקר אופיינו בשלושה אזורים של התאמה - מהגבוהה ביותר ועד הנמוכה מכולן - על סמך ההתבססות והצורך בהשקיה ודשנים.
הניתוח של החוקרים צופה שחלק מהאזורים יהפכו למתאימים יותר לגידולים השונים, בעוד שחלקם האחר יהיו פחות מתאימים עבורם. קפה הוא הרגיש ביותר מבין השלושה (ולכן יספוג את הפגיעה המשמעותית מכולם), עם ירידה צפויה בהתאמה בכל אזורי הייצור העיקריים, כולל ברזיל, וייטנאם, אינדונזיה וקולומביה. בנוגע לאגוזי קשיו, אזורים שנחשבו מתאימים מאוד לגידולם, צפויים לסבול מירידה בשטחי הגידול בשיעור של כ-55%, בכמה מהמדינות שנחשבות יצרניות גדולות כגון הודו, חוף השנהב ובנין שבמערב אפריקה. גם אזורים מתאימים לגידול אבוקדו יסבלו מפגיעה בייצור וביניהם הרפובליקה הדומיניקנית, פרו ואינדונזיה. יחד עם זאת, אזורים המתאימים לכל שלושת הגידולים עשויים להתרחב, דווקא הודות לחורפים החמים שתורמים ללחות ולגשמים, במיוחד עבור אגוזי קשיו ואבוקדו. בין אזורים אלו, שיהיו בעלי התאמה עתידית רבה יותר, נמנות ארצות הברית, ארגנטינה, סין, אוסטרליה ומדינות מזרח אפריקה.
3 צפייה בגלריה
קטיף אבוקדו
קטיף אבוקדו
קטיף אבוקדו
(צילום: רויטרס)
ממצאים אלה מצביעים על הצורך בהתאמות לשינויי אקלים באמצעות דרכי פעולה חדשות, במדינות שהינן יצרניות גדולות. רבייה של זנים המותאמים לטמפרטורות גבוהות יותר או לבצורת הינה דרך פעולה אפשרית. כמו כן, נראה כי יהיה צורך גם באסטרטגיות כדי לצמצם את ההשפעה הסביבתית של כל התרחבות למיקומים חדשים. "המחקר מציג את ההערכה העולמית הראשונה של השפעות שינויי האקלים על התאמת גידולי קפה, קשיו ואבוקדו. הן עבור קשיו והן עבור אבוקדו, השטחים המתאימים לגידול צפויים להתרחב ברחבי העולם בעוד שברוב המדינות המייצרות העיקריות, השטחים המתאימים לכך דווקא עלולים לרדת", אמרו מחברי המחקר.