רגע לפני פתיחת ועידת האקלים בגלזגו ופרסום דו"ח מדינה חמור בנושא פעילות ממשלת ישראל והיערכותה למשבר האקלים, אישרה אתמול הממשלה תוכנית ראשונה מסוגה של 100 צעדים להתמודדות עם משבר האקלים. לתוכנית, שהיקפה 15.5 מיליארד שקלים, שותפים 14 משרדי ממשלה, ביניהם משרד האנרגיה.
שרת האנרגיה קארין אלהרר על ועידת האקלים הבינלאומית
(צילום: משי בן עמי)


בריאיון לאולפן ynet התייחסה שרת האנרגיה, קארין אלהרר, לכך שלמרות החשיבות לצמצום השימוש בדלק מאובנים, משרדה לא ביטל רישיונות לחיפוש נפט בערבה. "הודעתי לפני שלושה חודשים שאני לא אשאר חיפושים חדשים", אמרה השרה. "אבל כמו שאת מבינה, אי אפשר להתחמק מהבטחה שלטונית לחברה שהשקיעה כספים. אם אני אחזור בי, אחזור מהחלטת השר הקודם, הממשלה יכולה להיתבע בבית המשפט בתשלום פיצויים, זה דבר שהוא לא ראוי גם".
אלהרר הבטיחה שלא לחדש את ההיתר: "יש מנהל תקין. אי אפשר להגיד 'זה היה בממשלה הקודמת, אני לא אחראית לדבר הזה'. ההיתר מסתיים בפברואר. אם לא יקרה כלום עד פברואר, הוא לא יחודש. קל ופשוט. לגבי כל היתר, אני בוחנת את זה. אני עסוקה יום ולילה בקידום האנרגיות המתחדשות. צריך להבין, יש משבר אנרגטי קשה מאוד באירופה, אנחנו לא רוצים להיות חלק מהדבר הזה, אנחנו רוצים להישאר אי של אנרגיה טובה, אמינה ויעילה".
1 צפייה בגלריה
חיילים בסריקות באשלים לאחר ירי הטיל מסוריה
חיילים בסריקות באשלים לאחר ירי הטיל מסוריה
אנרגיה ירוקה. המתקן באשלים
(צילום: בראל אפרים)
בישראל משתמשים בגז טבעי לייצר את רוב החשמל ולא באנרגיות מתחדשות. אלהרר התייחסה לכך שעדיין משתמשים בו, למרות פליטות המתאן לאטמוספרה. היא התייחסה להסכם הגז וגם לשימוש בו: "יש לי ביקורת על ההסכם עצמו, אבל אני חושבת שבתוצאה יש לנו תגלית גז, זה דבר חשוב. זו אנרגיית מעבר, היא לא האנרגיה של העתיד ובינתיים אנחנו צריכים להשתמש בה עד שיהיו לנו אנרגיות מתחדשות".
אבל בינתיים ישראל רחוקה מהיעדים שעליהם הצהירה במעבר לאנרגיות מתחדשות. שרת האנרגיה התייחסה לכך שישראל נמצאת מאחור בתחום זה: "בדיוק בגלל זה הקמתי פורום של כל המנכ"לים של כל משרדי הממשלה הרלוונטיים כדי שנעבוד ביחד. מאוד קל להציב יעדים – 30%, 40%, 100%. צריך לעבוד בזה יום-יום. אני הגעתי למשרד, היו 6% אנרגיות מתחדשות. היום אנחנו על גבול ה-10%. יש פה עבודה שיטתית, משמעותית, אני יושבת עם כל הגורמים כל הזמן. היינו צריכים להיות כבר ב-10% ב-2020. זה לא קרה. ואני מחויבת לדבר הזה, זה לגמרי בסדר העדיפויות".
השרה אלהרר אמרה כי היא תפעל כדי ששיעור האנרגיה שתיוצר מאנרגיות מתחדשות יעלה באופן משמעותי. "אני עובדת בזה בארבעה חודשים שאני כאן. אני אעשה הכול כדי שנגיע לא רק ל-30%, אלא גם מעבר לזה".