שרידים של נחש ארוך, ששקל יותר מטון ואורכו היה כ-15 מטרים, שייכים ככל הנראה לנחש הארוך ביותר שחי אי פעם כדור הארץ. כך עולה ממאמר שהתפרסם ב-Scientific Reports.
שרידיו של הנחש התגלו ליד מכרה פחם בהודו. המדענים אמרו כי בתואר הנחש הארוך ביותר שחי אי פעם החזיק עד כה נחש ששרידיו נמצאו בקולומביה, ואורכו היה "רק" 13 מטרים. לדבריהם, הנחש הארוך ביותר החי כיום הוא פיתון מרושת, שאורכו מגיע לכ-8 מטרים.
2 צפייה בגלריה
איור של הנחש הענק
איור של הנחש הענק
איור של הנחש הענק
(איור: (Sunil Bajpai/Debajit Datta (fossils); Nix Illustration (CC BY-NC 4.0)
נלחמים בפיתון ענק באינדונזיה. פיתון מרושת הוא הנחש הארוך שחי כיום

החוקרים, שגילו את שרידיו של הנחש הארוך, אמרו שהוא חי לפני 47 מיליון שנה, באזור במערב הודו שבאותה תקופה היו בו יערות וגם ביצות.
השם שהוענק לנחש הוא Vasuki indicus. דבג'יט דאטה, שהשתתף במחקר, אמר כי הוא נקרא על שם מלך הנחשים ואסוקי, שעוטף את צוואר האל ההינדי שיווה.
החוקרים מעריכים כי הנחש לא היה מהיר כל כך, אלא נע באיטיות. "בהתחשב בגודלו העצום, ואסוקי היה טורף שנע לאט, והוא היה אורב וחונק את טרפו", כתב דאטה בהודעת דואר אלקטרוני.
חלקים של עמוד השדרה של הנחש התגלו כבר בשנת 2005 על ידי מחבר שותף של המאמר, סוניל בג'פאי. במהלך המחקר החוקרים השוו יותר מ-20 חוליות מאובנים לשלדים של נחשים חיים, כדי להעריך את הגודל של הנחש הקדום.
2 צפייה בגלריה
האזור שבו נמצאו שרידי הנחש
האזור שבו נמצאו שרידי הנחש
האזור שבו נמצאו שרידי הנחש
(צילום: S. Bajpai, D. Datta, P. Verma / רויטרס)
למרות שלא ברור בדיוק מה ואסוקי אכל, מאובנים אחרים שנמצאו בקרבת מקום מגלים שהנחש חי באזורי ביצות לצד שפמנונים, צבים, תנינים ולווייתנים קדומים, שאולי היו הטרף שלו.
מי שהחזיק בתואר עד כה הוא הנחש הענק Titanoboa, שהתגלה בקולומביה ועל פי החוקרים הוא חי לפני כ-60 מיליון שנה. ג'ייסון הד, פליאונטולוג מאוניברסיטת קיימברידג' שלא היה מעורב במחקר, אמר כי המשותף לשני הנחשים הללו הוא שהם חיו בתקופות של אקלים עולמי חם במיוחד.
הד אמר כי הטמפרטורות הגבוהות באותה תקופה גרמו לנחשי הענק להתפתח. הוא נשאל האם זה אומר שההתחממות הגלובלית תגרום שוב להופעת נחשים ארוכים? "בתיאוריה זה אפשרי. אבל האקלים עכשיו מתחמם מהר מדי מכדי שנחשים יתפתחו שוב להיות ענקיים", הוא אמר.