תושבים בעכו סובלים מאז אמש (יום ד') מזיהום אוויר כבד, הנגרם בשל שריפת גזם מבוקרת שמבוצעת בשטחים החקלאיים במזרח העיר, באישור משרד החקלאות.
שריפת פסולת חקלאית ליד עכו
(צילום: עיריית עכו)


במוקד העירוני בעכו התקבלו מאות פניות של תושבים, שהתלוננו על קשיי נשימה ומפגעי הזיהום הקשים. ״מיד משנודע לנו, הוקפצו צוותי הביטחון לאיתור מקור השריפה תוך הפעלת רחפנים ולהפתעתנו הזיהום מאושר על ידי משרד החקלאות והמשרד להגנת הסביבה", אמר מנכ"ל העירייה, יניב אשור.
אשור הוסיף: "מיד פנינו למשרד להגנה הסביבה וביקשנו להפסיק מיידית את המחדל הזה. לא יעלה על הדעת שמשרד החקלאות יאפשר את זיהום האוויר הכבד. העיר עכו ותושביה אינם החצר האחורית של משרדי הממשלה". על פי אישור משרד החקלאות, ניתן לאנשי קיבוץ עין המפרץ רישיון חוקי לשרוף את הגזם החקלאי במשך יומיים, אתמול והיום בין השעות 10:00-16:00 בלבד.
בשגרה מתמודדים תושבי עכו מול תופעות קשות של זיהום אוויר כתוצאה משריפות גזם לא חוקיות ומריחות צחנה שעולים ממשרפות פגרי הבקר במפעלי ביואקולוגיה בעין המפרץ, אך הפעם התושבים הופתעו לשמוע כי השריפה שגרמה לזיהום העיר הינה ברישיון. "אם להם מותר, אין לי ספק שהשכנים ממזרח לעכו ימשיכו גם הם להבעיר שריפות כמו כל ערב ולזהם את האוויר כשהסובלים היחידים כאן הם תושבי עכו בלבד", אמר אפרים סגל, תושב העיר. לדבריו, "העשן הנוראי נכנס לכל מקום משכונות המזרח עד מערב העיר. היינו צריכים לסגור את חלונות הבית ולהפעיל איוורור ומזגנים במשך שעות עד לפנות בוקר. זה היה סיוט!"
1 צפייה בגלריה
העשן מהשריפה לא רחוק מעכו
העשן מהשריפה לא רחוק מעכו
העשן מהשריפה לא רחוק מעכו
(צילום: עיריית עכו)
אוהד זכריה מעכו הוסיף: "זו קטסטרופה. הריח והעשן נכנסים לתוך הבית מאז אתמול בלילה והוא לא עוזב את העיר. אני לא מבין איך מאשרים דבר כזה. איך במשרד החקלאות עשו דבר כזה? הבגדים שלנו, החדרים, בכל מקום יש ריח חריף של שריפה. זה בלתי סביר בכל צורה ולא הגיוני. זה פוגע במיוחד באנשים אסמטיים".
"מדובר פשוט במחדל בחסותם של פקידי ממשלה" אומר חבר מועצת העיר עכו נפתלי רזניקוביץ, "כתושב אחת השכונות במזרח העיר, אם בשגרה אנחנו סובלים בלילות רבים מזיהום אוויר וריחות חזקים באזור שמגיעים בחסות החוק מחוץ לעיר, הפעם זה פשוט בלתי נסבל. כבר יותר מ-15 שעות של ריח בלתי נסבל, זיהום אוויר עצום, עשן, מחנק".
רזניקוביץ מציין כי "מאתמול בערב פשוט קשה לצאת לרגע מהבית, כל החלונות סגורים ועדיין זה לא עוזר. המדינה חייבת לתקן את הנהלים שלא יאפשרו חזרה על מחדל כזה בשום מקום בארץ ואני מקווה שהשרים החדשים במשרדי החקלאות והגנת הסביבה שנכנסים ממש היום לתפקידם ייקחו את הנושא לטיפולם".
מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה: "הנושא הועבר לידיעת המשרד ולידיעת יחידת ינשוף של המשרד להגנת הסביבה ושל רשות הטבע והגנים. המשרד להגנת הסביבה ערך בירור מול עיריית עכו ומנכ"ל העירייה, והובהר כי מדובר באישור שניתן על ידי משרד החקלאות. נשלח לשטח מפקח, על מנת לוודא שלא נשרפו בנוסף לגזם החקלאי גם חומרים נוספים. מנהלת מחוז צפון של המשרד להגנת הסביבה, ד"ר סיגל בלומנפלד, פנתה בנושא למקבילה במשרד החקלאות. המשרד ממשיך לסייע בנושא".
ממשרד החקלאות נמסר: "מפרטי האירוע עולה כי החשודים פעלו לכאורה שלא בהתאם לרישיון שניתן להם על ידי הגורם הרלוונטי במשרד החקלאות. לנוכח זאת, חוקרי היחידה המרכזית לאכיפה וחקירות (הפיצו"ח), זימנו אותם כבר הבוקר לחקירה. במקום האירוע נמצאים גם כעת מפקחי הפיצו"ח ולוחמי האש ממחוז צפון במטרה להביא לסיום האירוע במהירות האפשרית ללא נפגעים".